Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat en wie drijft BinBin, het ambitieuze deelscooterbedrijf dat aast op VanMoof?

De Turkse scooterverhuurder BinBin doet na de overname van Go Sharing een bod op het failliete VanMoof. De ambitieuze startup wil niets minder dan een Europese top 3-speler worden in micromobiliteit, maar zo ver is het nog lang niet.

binbin vanmoof overname

Curator Jan Padberg gaf gegadigden tot en met woensdag de tijd om te bieden op VanMoof, de e-bikemaker die hij een doorstart wil laten maken vanuit het faillissement.

McLaren en BinBin bieden op VanMoof

Eerder dook de naam op van McLaren, het Britse ingenieursbedrijf dat via zijn stepjesdochter Lavoie wel brood ziet in (delen van) VanMoof.

Lees ook: Wat bezielt stepjesmaker Lavoie om VanMoof te willen opkopen?

Donderdag meldde zich BinBin via een eigen persbericht. Daarin presenteert het Turkse bedrijf zich als ‘micromobiliteitsreus, actief in zes landen wereldwijd’, en een dochteronderneming van 1000 Yatirimlar Holding.

Maar wacht even: BinBin kennen we toch? Klopt: eerder dit jaar ontfermde het zich over Go Sharing, het Nederlandse deelscooterbedrijf van Raymond Pouwels.

Go Sharing eerste stap in West-Europa

Go Sharing draaide stevig verlies en was in surseance geraakt, waaruit het in februari werd gered door BinBin. Bewindvoerder Marc Udink was destijds opgetogen over de deal, want het komt niet vaak voor dat een surseance uitloopt op een akkoord met de schuldeisers. ‘Go Sharing is terug op straat en onder de vleugels van een grote Europese speler. Deze overname is goed voor alle betrokkenen.’

Voor BinBin was Go Sharing de eerste stap in West-Europa, maar zeker niet de laatste.

kadir abdik binbin
Kadir Abdik. Foto: BinBin

De deelscooteraar ging in 2019 nog heel kleinschalig van start. Met vijf oprichters, die samen twintig stepjes kochten om uit te zetten op een universiteitscampus in Istanboel. Later volgde een tweede campus en (indoor) de luchthaven van Istanboel.

Van de oprichters is Kadir Abdik als ceo het gezicht, een ambitieuze ondernemer die in Londen bedrijfskunde studeerde en ook jurist is. Al in de collegebanken had hij een keten theewinkels opgezet, als lokale concurrent voor Starbucks, maar die ging niet vliegen.

Corona blessing in disguise

Ook BinBin leek een vroege dood te sterven: corona sloeg in 2020 toe. De universiteiten en luchthaven sloten, wat de stepondernemers werkloos maakte. Maar de pandemie bleek een blessing in disguise: BinBin was bedacht voor woon-werkverkeer van studenten en wetenschappers, maar was wel gedwongen om de straat op te gaan. Het sloeg in de Turkse metropool aan in wijk na wijk en verspreidde zich daarna over een reeks andere grote Turkse steden.

De verovering van Europa stond vanaf dat moment ook op de agenda. BinBin wil niets minder dan een top 3-speler worden in de Europese micromobiliteitsmarkt. In buurland Bulgarije was vorig jaar Sofia de eerste stap naar het buitenland, gevolgd door Bosnië en Herzegovina, Kroatië, Macedonië  en Turks Cyprus.

Oostenrijk en Duitsland werden dankzij de overname van Go Sharing toegevoegd, maar Abdik verspreidde deze zomer nog een kaartje waarop ook Frankrijk, Spanje, Polen en Hongarije staan als toekomstige BinBin-landen.

Lees ook: Waarom zou iemand VanMoof kopen? En wat betekent het voor de klanten?

16 miljoen dollar funding

Hoe groot is BinBin op dit moment? Er werken circa 500 mensen en inmiddels exploiteert het ten minste 25.000 deelstepjes. Die scooters betrekt het van de bekende Chinese merken, zelf concentreert het zich op de app, de logistiek en de gebruikerservaring. Het schermt met meer dan 3 miljoen klanten, al is iedereen die de BinBin-app heeft gedownload en in ieder geval een keer heeft gebruikt al klant.

Wat de funding betreft, oogt de startup een stuk bescheidener dan de deelstepaanbieders die het in 2019 als voorbeeld nam. In twee ronden hebben Abdik en zijn medeoprichters 16 miljoen dollar aan seedkapitaal opgehaald. Onder meer bij Re-Pie, een vroege investeerder in de Turkse flitsbezorger Getir.

Volgens Abdik zelf waardeerde de laatste ronde zijn bedrijf op 120 miljoen dollar, maar dat was in een andere tijd wat waarderingen betreft.

Holding met laadpalenbedrijf

En hoe zit het met de holding boven BibBin, 1000 Yatirimlar (‘1000 investeringen’)? Die is in 2022 door de ondernemers achter BinBin opgericht en bevat naast het stepjesbedrijf nog twee startups die software rond mobiliteit en energie ontwikkelen.

Ook zit QCharge daarin, een bedrijf dat snellaadstations voor elektrische auto’s wil gaan neerzetten in Turkije. Een crowdfunding bracht vorige maand 1,1 miljoen euro, geld waarvan de eerste stations kunnen worden gebouwd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoeveel BinBin kan of wil betalen voor VanMoof, is niet bekend. Anders dan bij Go Sharing moet Abdik afrekenen met een curator, die boter bij de vis wil. Bij de overname van Go Sharing werd een akkoord gesloten met de schuldeisers, die ‘op termijn’ zouden worden betaald.

Lees ook: Taco en Ties Carlier hadden lef en dachten groot, dat bleek de valkuil voor VanMoof