Wat is Authic?
Een marktplaats (as a Service) voor nft’s. De Amsterdamse startup bestormt die markt op twee manieren. Ten eerste met een marktplaats voor digitale kunst. In die digitale galerie vind je werken met een prijskaartje van enkele honderden euro’s tot ruim 40.000 euro per stuk.
Geen dierenplaatjes ‘die vaak worden geassocieerd met rugpulls (ontwikkelaars die ervandoor gaan met het geld, red.) en get rich quick schemes’, zegt medeoprichter Wouter Kloosterman. ‘Daar willen we ver vandaan blijven’. Om de koudwatervrees rondom ‘blockchain’ en ‘crypto’ te verlagen, kunnen kopers bij Authic ook in euro’s afrekenen en hoeven ze geen cryptowallet aan te maken.
Tweede pijler is een whitelabeldienst waarmee galeries of andere bedrijven zelf een nft-marktplaats kunnen optuigen. Bij de eerste gebruikers van die (API-)dienst zitten een sportbedrijf die collectibles wil aanbieden via de blockchain en een digital fashion-bedrijf. Zo wil Authic uitgroeien tot ‘de Shopify voor nft’s’.
Wie zitten erachter?
Wouter Kloosterman kreeg na zijn studie data science (Tilburg University) een baan aangeboden bij Cisco. Maar toen hij al vrij snel na de start van Authic vorig jaar een aanbod kreeg van angel-investeerders, was de keuze voor fulltime ondernemerschap snel gemaakt.
Kloosterman was in de nft-wereld verzeild geraakt toen hij, als hobby tijdens de coronalockdown, digitale kunst aan de man probeerde te brengen. ‘Dat verkocht voor geen meter, ook omdat ik nog niet snapte hoe belangrijk het opbouwen van een community is.’
Het gebruik met platforms zoals OpenSea en SuperRare bleek allesbehalve frictieloos. ‘Ik vind mezelf technisch best sterk, maar vond het alsnog ingewikkeld hoe het werkte met crypto.’ Kloosterman besloot dat het tijd was voor een meer toegankelijk platform ‘met veel meer kwaliteit’.
Eerste medeoprichter werd Lemar Bachtiar, die met zijn Zuidas-achtergrond kennis inbrengt op het gebied van antiwitwasregels, intellectueel eigendom en fiscale zaken. ‘Ik leerde hem kennen op een verjaardag en we raakten niet meer uitgepraat.’
Via Bachtiar leidde het spoor naar medeoprichter Tat Luat Nguyen. ‘Hij is zo’n beetje het genie op computergebied en had al ervaring met het bouwen van een decentrale platforms.’ Authic heeft inmiddels zeventien mensen in dienst.
Wie zitten erop te wachten?
Iedereen die de blockchain wil gebruiken voor digitaal bezit. Behalve musea bijvoorbeeld ook muzikanten en game-ontwikkelaars die nft’s willen verkopen, maar die daar niet altijd de technische kennis voor hebben. Klanten pluggen de whitelabel-marktplaats via een API in hun eigen website. Naast betalingen regelt Authic voor hen ook de know your customer-controle, oftewel de klantcontrole.
De startup kreeg ook aanvragen van juweliers, die de blockchain zouden kunnen gebruiken voor digitale certificaten van echtheid van dure horloges. Of een vastgoedspeler die nft’s wil gebruiken om beleggingen op te knippen in kleinere stukken.
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Authic belooft dat eindgebruikers amper technische kennis hoeven te hebben. Dat is de manier om meer mensen de wereld van nft’s in te loodsen, stelt Kloosterman. ‘De blockchain wordt alleen gebruikt om eigendom decentraal op te slaan, de koper merkt daar niks van.’
Hoever is Authic?
Authic testte de marktplaats afgelopen juni voor het eerst tijdens kunstbeurs Tefaf. Deze week gaat het platform officieel live met een nieuwe collectie van Michel Mölder. Die maakte een tiental cinemagraphs (bewegende afbeeldingen) met onder anderen Humberto Tan, Isa Hoes en Jody Bernal in de hoofdrol.
Mölder opent tegelijkertijd een online tentoonstelling die Authic bouwde in metaverseplatform Spatial. Liefhebbers kunnen de kunstenaar daar spreken en zijn werken bezichtigen en kopen, via een link naar de marktplaats van Authic.
De startup integreert de eerste tien whitelabelklanten handmatig. Over een paar weken kunnen klanten de marktplaats zelf toevoegen aan hun website en nft’s verkopen.
Wat is het businessmodel?
Op de nft-marktplaats (Authic.io) geldt een fee van 10 procent per kunstwerk en 3 procent per secundaire verkoop. Voor de whitelabeldienst (Authic Suite) betalen klanten een maandelijks bedrag en een commissie per verkochte nft.
Hoe groter het volume, des te lager de commissie. Kunstenaars kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een basispakket voor 49 euro per maand, met meer commissie per transactie. Grotere (internationale) klanten krijgen een aangepast pakket op basis van de behoeftes en geschatte transactievolumes.
Nog geld nodig?
Authic tankte kort na de start 300.000 euro groeigeld bij een aantal angels, waaronder ‘de cfo van een cryptoplatform’ en experts uit de kunstwereld. De nft-markt mag dan minder booming zijn dan een jaar geleden, de trek bij investeerders is nog niet verdwenen, zegt Kloosterman desgevraagd. ‘Omdat we wegblijven van crypto.’
De startup is sinds vorige maand op zoek naar een nieuwe kapitaalronde van circa 1 miljoen euro. Kloosterman is daar naar eigen zeggen inmiddels over in gesprek met een aantal vc-fondsen uit de Benelux en de VS.
‘We zijn ook sterk op zoek naar angels die kunnen helpen groeien. Bijvoorbeeld mensen die ervaring hebben met het schalen van SaaS-bedrijven.’
Lees meer over startups:
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- Zo bepaal je de waardering van je startup
- 4 redenen om medewerkers te belonen met aandelen
- Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers
- Bootstrappen: de ultieme checklist voor groeien zonder extern kapitaal