Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Apple aast op Beats; Nederlandse streamer maakt eigen serie

Ondernemersnieuws vandaag: Apple tast in de buidel voor Beats, Videoland Unlimited maakt eigen serie en een tentje opzetten lijkt uit de gratie in Nederland.

1. Apple tast in de buidel voor Beats


Apple staat op het punt om hoofdtelefoonmaker Beats over te nemen, bericht de Financial Times. Het zou de grootste overname zijn voor het Amerikaanse bedrijf, dat voorheen altijd terughoudend was met grote aankopen. Beats, dat werd opgericht door hiphopproducent Jimmy Lovine en hiphopster Dr. Dre, kost Apple naar verluidt 3,2 miljard dollar (2,3 miljard). Behalve – relatief prijzige – hoofdtelefoons heeft Beats ook een muziekstreamingdienst, vergelijkbaar met Spotify. De overname zou helpen om het niet meer groeiende iTunes te compenseren. 


2. Nederlandse streamer maakt eigen serie


Videoland Unlimited, een binnenkort te lanceren Nederlandse streamingdienst, gaat net als Netflix eigen televisieseries aanbieden. De eerste opdracht staat al uit, schrijft de Volkskrant. Het is een primeur voor Nederland dat nieuwe tv-series speciaal voor een internetdienst gemaakt worden. In de VS steken behalve Netflix ook bedrijven als Amazon en Yahoo miljoenen dollars in het maken van hun eigen content. Het vorig jaar door RTL gekochte Videoland Unlimited gaat 10 euro per maand kosten, 2 euro meer dan concurrent Netflix. Anders dan Netflix biedt de Nederlandse dienst ook losse, net verschenen films. En porno. Voor het einde van dit jaar moet de dienst ‘live’ zijn.


3. Zelfstandig pensioen heeft financiering rond


BrightNL, dat een pensioen voor zelfstandigen wil gaan aanbieden, heeft zijn 300.000 euro aan benodigde crowdfunding binnengesleept, afkomstig van 224 investeerders. BrightNL legt zelf nog eens 310.000 aan startkapitaal in. De volgende stap is het aanvragen van een AFM-vergunning. De nieuwe pensioeninstelling laat deelnemers zelf bepalen hoeveel zij willen inleggen en wanneer zij met met pensioen gaat. Het bedrijf verwacht de komende vijf jaar een groei tot 30.000 deelnemers-  om quitte te draaien zijn er minstens 3.000 deelnemers nodig. Die betalen BrightNL een jaarlijkse vergoeding van 210 euro voor administratie en vermogensbeheer.


4. Veel burn-out in grote steden


Werknemers in Zuidoost-Zuid-Holland (16,2%) en Amsterdam (15,2%) hebben het vaakst last van burn-out, blijkt uit onderzoek van TNO en CBS. In de Achterhoek is het percentage burn-outs het kleinst (8,9% van de werknemers). Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal werknemers dat de vrijheid ervaart om zelf te beslissen hoe en wanneer zij hun werkzaamheden uitvoeren is tussen 2008 en 2013 gedaald van 61 naar 56 procent. De daling is het sterkst bij mensen die korter dan drie jaar in deinst zijn. Volgens de onderzoekers heeft dit onder andere te maken met de toename van het aantal mensen dat flexibel werkt. ‘Werknemers met een flexibele arbeidsrelatie kunnen hun werk doorgaans minder zelfstandig regelen dan werknemers met een vaste arbeidsrelatie’, aldus de onderzoekers.


5. Nederlanders bouwen raket


Dutch Space en Fokker Aerostructures gaan weer samen optrekken bij de fabricage van onderdelen voor de lanceerraket Ariane 5. Het gaat om een nieuwe serie van achttien sets motorframes, waaraan de raketmotor en de bijhorende uitrusting komen te hangen. De waarde van de opdracht is 30 miljoen euro. Het levert in Nederland voor de komende drie jaar werk op voor vijftig medewerkers. De opdracht wordt uitgevoerd voor Airbus Defence and Space, dat de Ariane 5 raket bouwt voor lanceerbedrijf ArianeSpace. 


6. Reclamefusie afgeblazen


Een megafusie in de reclamewereld, tussen Omnicon (VS) en Publicis (Frankrijk), is afgeblazen. De uitdagingen, complexiteit en risico’s waren groter dan de mogelijke voordelen, schrijft Omnicon op Twitter. De twee bedrijven horen bij de vier grootste reclameconcerns ter wereld, en zouden een gezamenlijke waarde hebben gehad van ruim 25 miljard euro. Samen wilden zij een vuist maken tegen Google en Facebook. De twee bedrijven blijven nu concurrenten, ‘maar behouden een groot respect voor elkaar’.


7. En dan dit: Kamperen uit de gratie


Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een tentje opzetten in Nederland lijkt hopeloos uit de gratie. Campings trekken hier steeds minder mensen uit binnen- en buitenland. ‘Het aantal overnachtingen is afgelopen tien jaar met 25 procent teruggelopen’, schrijft ABN Amro. Veel kampeerterreinen hebben te maken met structurele leegstand en sommige campinghouders bouwen ze om naar huisjescomplexen. Er zijn kortom te veel campings en een harde sanering is volgens de bank niet tegen te houden.