De Amerikaanse ijsmaker, die zich profileert als een sociaal bewust bedrijf, organiseert de competitie ‘Join our core’ (deadline voor inschrijvingen: 15 oktober) samen met duurzaamheidsexpert Ashoka. Deelnemende ondernemers maken kans op 10.000 euro, een half jaar begeleiding, het bedrijfslogo op de ijspints van Ben & Jerry’s en een reis naar het hoofdkantoor van Ben & Jerry’s in Vermont. In Nederland won Daan Weddepohl vorig jaar met zijn onderneming Peerby.
Ashoka is een organisatie die wereldwijd (in 38 landen) sociale ondernemers spot, financiert en helpt met groeien. Het bedrijf voert Join our core nu in 10 landen uit. De oprichters van Ben & Jerry’s, Ben Cohen and Jerry Greenfield, waren zelf ook jong toen zij hun bedrijf eind jaren ‘70 oprichtten, merkt Gert van Veldhuisen van Ashoka op. ‘Zij vinden het mooi om juist die jonge generatie te stimuleren.’ De ijsmaker, in 2000 gekocht door Unilever, ‘ademt sociaal ondernemerschap, en de passie daaromheen’.
Meer en (niet altijd) beter
Sociaal ondernemen zit in de lift, maar ‘meer betekent niet altijd beter’, erkent Van Veldhuisen; er is in ieder geval wel meer te kiezen. ‘Het is een goede ontwikkeling dat steeds meer ondernemers sociaal bezig zijn. Sociaal ondernemerschap een aantal jaar geleden nog vrij onbekend. Met name de jonge generatie vindt vaak dat wat ze doen enige maatschappelijke relevantie moet hebben. Winstmaximalisatie niet is meer de enige drijfveer.’
‘Sociaal ondernemen heeft soms nog wel eens de neiging om zich te veel te richten op de oplossingen’, zegt Van Veldhuisen, die zelf ook in ‘impactvolle’ ondernemers investert. ‘Dat is ook goed, maar er moet wel een businessmodel aan ten grondslag liggen om je voortbestaan te kunne garanderen.
Bij Join our core hebben zich 10 partners aangesloten, waaronder Social Enterprise NL, Impact Hub en Enviu; zo’n beetje de belangrijkste spelers in Nederland op het gebied van sociaal ondernemen. Op 31 oktober gaan 6 finalisten met elkaar de strijd aan tijdens de Nederlandse finale in Amsterdam.
Het uiteindelijke doel van de competitie is wat Van Veldhuisen betreft een sterkere community en het stimuleren van sociaal ondernemerschap. ‘Als het even kan een soort movement starten, maar die is eigenlijk al aan de gang. Dat moeten we nu versnellen. Over tien jaar zouden we het niet meer over sociaal ondernemerschap moeten hebben, en vinden we dit normaal. ik hoop dat dat gaat lukken.’