Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eerst scoutte hij voetballers, nu zoekt Giels Brouwer de beste startups met Akela Hub

Giels Brouwer hielp met sportdata-analist SciSports clubs aan de beste voetballers. Zijn nieuwe scoutingplatform Akela Hub zoekt en analyseert bedrijven. 'Het vinden van een een snelle linksback is niet heel anders dan het vinden van een nieuwe robot die onkruid kan wieden.'

giels brouwer akela hub
Giels Brouwer. Foto: MT/Sprout / Akela Hub

Wat is Akela Hub?

Een platform voor het scouten en analyseren van bedrijven. Gebruikers zijn in de regel grotere ondernemingen die op zoek zijn naar partijen die ze verder kunnen helpen met bepaalde technologie of innovaties. Daarvoor verzamelt Akela Hub data uit nieuwsartikelen, databases als Pitchbook en Crunchbase en ook de websites van bedrijven zelf.

Met een zelf ontwikkeld algoritme filtert het scoutingplatform daar de meest relevante informatie uit voor de gebruikers van zijn platform, en dankzij AI kunnen ze op een ChatGPT-achtige manier vragen waarnaar ze op zoek zijn. ‘Denk aan een energiebedrijf dat pakweg zoekt naar specifieke technologische oplossingen om gas af te vangen, of een bedrijf dat de plastics uit zijn verpakkingen wil halen en wil weten wie dat kan regelen’, zegt ceo Giels Brouwer (34).

De resultaten kunnen in een dashboard worden geserveerd, en de gegevens over de gevonden bedrijven kunnen zelfs rechtstreeks naar het crm worden gesluisd. Medewerkers kunnen de gevonden informatie ook waarderen op relevantie, zodat het algoritme steeds beter leert waardevolle informatie op te lepelen.

‘We pakken alle databronnen die we kunnen vinden en maken die slim doorzoekbaar. Dat kan grotendeels geautomatiseerd, maar de laatste stappen zijn vaak toch weer mensenwerk: de heel specifieke vragen en het contact dat je moet hebben om na te gaan of er een echte match is.’

Wie zitten erachter?

Akela Hub is een spin-out van de Unknown Group, het bedrijf dat de wereldwijde startupwedstrijd Get in the Ring organiseert, een opleiding voor startupondernemers heeft opgezet en ook zorgt voor huisvesting en investeringen. Het scouten van startups voor grote ondernemingen deed het al langer, maar daarvoor zette het pas de laatste jaren een eigen zoekplatform in.

En dat is te danken aan Brouwer, die je zou moeten kennen van zijn vorige startup SciSports. Dat analyseerde de prestaties van voetballers, data die goud zijn voor voetbalclubs en hun scouts. ‘Het vinden van een een snelle linksback is niet heel anders dan het vinden van een nieuwe robot die onkruid kan wieden. We gebruiken nu soortgelijke technologieën.’

Brouwer verruilde in 2020 een actieve rol bij zijn voetbaldatabedrijf voor een plek als cto bij Unknown Group. ‘Ik wilde ontdekken hoe investeerders naar startups kijken, om zelf iets beter beslagen ten ijs te komen met een volgende startup. Het was altijd mijn idee om een van de startups te gaan leiden. Maar toen zijn we intern het zoekplatform gaan ontwikkelen en besloten we dat het zonde is om het intern te houden. Dat is nu dus Akela Hub geworden. In plaats van voetballers scout ik nu startups en andere bedrijven.’

Zelf is hij ceo, maar binnen zijn managementteam zijn cco Yasmeen De Piante en head of operations Gleb Nam minstens zo belangrijk. ‘We zijn echt het founding team, zo voelt het ook. Ik ga meer over het product en de groei van de organisatie, zij hebben lange ervaring met de klantkant.’ David Schrooten is als software architect ook meegegaan vanuit het voormalige moederbedrijf – hij werkte ooit ook voor SciSports.

akela hub founding team
Het founding team van Akela Hub, met aan de tafel in het midden Giels Brouwer.

Wat is het verdienmodel?

Akela Hub draait in de kern als een SaaS-platform, maar klanten kunnen wel extra diensten afnemen. Vanaf een paar duizend euro per maand kunnen ze er helemaal zelf mee aan de slag. Maar volgens Brouwer kiezen meer klanten ervoor het zoekalgoritme in te laten regelen door zijn bedrijf.

Ze vinden dan echt relevante bedrijven en innovaties, op basis van zo diepgaand mogelijke kennis over de aanbieders. Ze krijgen dan ook een dashboard erbij, notificaties of een nieuwsbrief over hun zoekdomein. De meeste gebruikers betalen tussen de 5 en 20.000 euro per maand voor zo’n pakket.

Wie zitten erop te wachten?

Unilever, Hyundai en ENI zijn als klanten meegekomen, maar daarmee is niet gezegd dat alleen de allergrootste multinationals behoefte hebben aan de scouting van Akela Hub. Vanaf 150 medewerkers is elke onderneming een potentiële klant, zegt Brouwer, die zijn zoekdienst ook niet tot een of een paar sectoren beperkt.

‘Het is juist tof om alle soorten bedrijven te bedienen en te zien welke oppoppen als klant. Zo zijn we de product-market fit aan het ontdekken, maar we weten inmiddels waarvoor klanten willen betalen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe ver is Akela Hub?

Brouwer maakte een vliegende start, toen hij vorige week uit stealthmodus kwam met zijn startup. Toch heeft hij nog wel wat op de agenda staan voor 2024: een koppeling met de crm-software waarmee klanten hun adresboekjes vullen bijvoorbeeld. ‘En de chatbot mag ook nog wel wat slimmer worden.’

Nog geld nodig?

Bij de spin-out vanuit Unknown Group kreeg Akela Hub een bruidsschat mee, en Brouwer heeft zich zelf ook ingekocht, voor in totaal 1 miljoen euro. Daarmee redt zijn nieuwe startup het wel, schat hij in. ‘Het gaat best al goed. Of we moeten een keer besluiten sneller te gaan, dan moet er groeikapitaal bij.’

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: