Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Volop bouwen aan boekingssoftware voor kappers, en dan breekt plots de crisis uit

Oud-PostNL-manager Daan Koek en oud-handelaar in zonnepanelen Derk Jan Statema ontwikkelden software waarmee kappers hun reserveringen kunnen stroomlijnen. De timing bleek perfect. Dit zijn hun lessen.

aimy

Nu kapperszaken sinds 11 mei weer open mogen, draaien ondernemers in de branche overuren. Wachtlijsten van wekenlang zijn geen uitzondering, dus een goed digitaal reserveringssysteem lijkt essentieel te zijn. Ondernemers Daan Koek (34) en Derk Jan Statema (35) begeven zich precies in deze markt en gevoel voor timing hebben ze wel.

Afgelopen november, dus enkele maanden voor de crisis, begonnen ze met hun startup Aimy: slimme ‘salon-software’ waarmee kappers onder meer hun boekingen kunnen stroomlijnen en hun digitale administratie kunnen doen. Sinds de crisis is er behoorlijk wat animo voor het product van de ondernemers; ruim honderd salons hebben inmiddels een abonnement afgesloten op hun software.

Razend druk

Zelf hadden ze deze ontwikkelingen ook allerminst zien aankomen, stellen de ondernemers verrast tegen MT.nl. De ondernemers besloten hun service, zoals dat heet, extra corona-proof te maken. Ze bouwden een chatbot, die klanten 24 uur voor hun afspraak vraagt of zij, hun huisgenoten of familieleden corona-verschijnselen hebben. ‘Zo hoeven kappers dit zelf niet meer uit te zoeken’, zegt Koek. ‘Voor hen bespaart dit tijd. Ze zitten nokkie vol en hebben het razend druk. Ze krijgen hiermee iedere ochtend een overzicht te zien van welke klanten symptomen hebben. Zo weten ze meteen welke boekingen ze moeten verplaatsen.’

Het idee voor Aimy ontstond toen Koek, toen nog zelfstandig ondernemer, in Noorwegen een klus voor een grote kappersketen deed. Dit concern maakt onder meer software waarmee je boekingen kon doen voor alle vestigingen van diens eigen keten. Koek dacht: waarom zou je niet één boekingsplatform kunnen bouwen voor alle kappers in het land? Thuis aangekomen, ging hij met dit idee aan de slag. Wil je dit voor elkaar krijgen, dan is het essentieel dat kappers met degelijke boekingssoftware werken. Al snel bleek dat dit bij veel kappers in Nederland niet het geval is. Koek besloot zijn platformidee daarom te laten voor wat het is en zich te richten op het bouwen van boekingssoftware voor kappers. 

Niet te lang testen

Dat je niet te lang moet wachten met het testen van je aannames, is iets wat Koek al leerde toen hij als manager bij PostNL werkte. Hij bouwde er indertijd de voedselbezorgdivisie op, iets wat gepaard gaat met het bouwen van veel software. ‘Soms werkten we te lang aan iets, voordat we de markt opgingen. Dat is niet ideaal. Je kunt beter eerst iets kleins bouwen en vervolgens de markt op gaan om je product bij klanten te testen. Op basis van hun feedback kun je dan doorontwikkelen.’

Koek leerde Statema kennen in 2019. Statema werkte toen aan startup Instant, een marktplaats voor lokale versleveranciers. Via het ondernemersprogramma Antler had Statema zijn mede-oprichter Rick Molenaar gevonden, maar die zag zich wegens persoonlijke omstandigheden genoodzaakt uit het bedrijf te stappen. Statema zocht iemand om de positie van Molenaar op te vullen en raakte in gesprek met Koek. Uiteindelijk wist Koek hem te overtuigen van zijn idee om niet de voedsel- maar de kappersmarkt te vernieuwen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De hele buurt uitnodigen

Statema had voor zijn werk bij Aimy al ervaring opgedaan bij een zonnepanelenbedrijf in Australië. Na zijn studie was hij hier aan de slag gegaan als vierde werknemer. Hij maakte mee dat het bedrijf na een paar jaar succesvol werd verkocht aan een groot energieconcern. In Australië leerde Statema hoe je op slimme wijze extra verkopen kunt doen. ‘We werkten met het neighborhood-model’, zegt Statema. ‘In plaats van langs de deuren te gaan, nodigden we de hele buurt uit in één zaaltje. We vertelden de bewoners over onze zonnepanelen en gaven ze de mogelijkheid om in te tekenen. Hierdoor ontstond de fear of missing out; niemand wilde achterblijven. Ook in de kappersmarkt zie je dat patroon weer ontstaan. Je wil niet iets missen wat andere bedrijven wel hebben.’

Koek en Statema wisten tot nu toe 2 ton aan groeigeld voor hun nieuwe bedrijf op te halen bij informele investeerders, tegen een belang van 20 procent. Een van de investeerders in Aimy is YoungCapital-mede-oprichter Hugo de Koning. Hoe ze hem aan boord wisten te krijgen? ‘Het belangrijkste is dat je een schaalbaar bedrijf hebt en een goed team. Wij zijn jonge gasten met een track-record en we werken samen met een goede cto en acht developers. Ook moet je een goed plan hebben voor waar je naartoe wil. Er zijn 27.000 kapperszaken in Nederland, dus wij kunnen nog even doorgroeien.’