Met Bux lanceerde een groep ex-medewerkers van Binck, Spil Games en eBuddy in 2014 een app om een nieuw, jong publiek kennis te laten maken met de beurs. Met een derivaat (‘funBUX’), maar ook met echt geld.
Vorig jaar groeide de dienst dankzij een kapitaalinjectie van 6 miljoen euro naar meerdere Europese landen en momenteel 1,2 miljoen geregistreerde gebruikers. Die verhandelden tot nu tot 17 miljard aan (echt geld) aandelen. De Amsterdamse startup groeide deze maand naar 50 medewerkers.
Eind dit jaar is heel Europa ‘live’, zegt oprichter Nick Bortot. De ondernemer heeft net zijn handtekening gezet onder een nieuwe investering van 10,6 miljoen euro. Dat geld is afkomstig van in totaal 5 investeerders, waaronder bestaande investeerders Holzbrinck Ventures en Velocity Capital.
Er stappen ook drie nieuwe investeerders in: ex-marketingdirecteur van Booking.com Arthur Kosten, BinckBank-oprichter Thierry Schaap en Adriaan Mol, oprichter van betaalbedrijf Mollie. Waarom passen juist zij goed bij Bux?
“Die zijn vooral intern belangrijk. Arthur is toch wel een referentie-investeerder. Als hij iets doet kijken meer investeerders mee.”
“Verder proberen we bij alles wat we doen, met data te werken. Kijken hoe mensen door je app gaan, binnenkomen en weggaan. Hoe zet je teams op die daar heel kort-cyclisch mee om kunnen gaan? Daar is Arhur goed in. Die heeft dat bij Booking bij wijze van spreken geïntroduceerd.”
“Thierry is een van mijn oude bazen bij Binck. Hij weet veel van de achterkant van een broker, de wetgeving en contacten met toezichthouders.”
“Tot slot, als we meerdere apps lanceren, is het handiger als we zelf de geldstromen beheren. Dat moet geïntegreerd zijn, je wil niet dat gebruikers een account bij een andere bank moeten openen. Daar zijn veel diensten voor, en Adriaan weet veel van die money-wallets.”
Met een app voor beleggen op middellange en lange termijn komen jullie in het vaarwater van beleggingsplatforms zoals DeGiro. Is dat nodig om op te schalen?
“Wij mikken echt op jonge mensen. DeGiro en Binck richten zich wat meer op de wat oudere beleggers. Maar we zullen elkaar zeker tegenkomen.”
We zullen elkaar zeker tegenkomen
“Als je nu in Europa kijkt heb je veel online brokers, maar die zijn nog vooral gefocust op web (desktop, red.) en ze zijn relatief complex. Er is nog geen enkele mobile only-app. We zien echt ruimte om dé mobiele, online broker van Europa te worden.”
“In 2020 willen we daarom een groter pallet aanbieden. We geloven in het bouwen van een app met een community. Met hen gaan we al die apps ook verbinden.”
Een van de groeiplannen is een aparte app voor crypto-valuta?
“Ja, hoewel we wat dat betreft nog wel een slag om de arm houden. Die wereld evolueert zo snel. Ideeën die je vandaag hebt, kunnen morgen anders zijn. We zien dat er enorme interesse is, maar het daadwerkelijk handelen is nog best lastig.”
“Je moet bijvoorbeeld euro’s bij een partij omzetten naar bitcoins, dan overmaken naar andere partij, meestal een beurs. Daar kun je dan weer Ripple of Ethereum kopen. Die verschillende stappen en partijen maken het proces verre van gebruiksvriendelijk, en je hebt minder goed door wat je eigenlijk betaalt. Maar waar we met Bux goed in zijn, is complexe dingen eenvoudiger maken. Wanneer precies, dat moeten we nog bekijken.”
Voor particuliere investeerders starten jullie een crowdfundingronde. Is dat meer dan een pr-middel?
“We krijgen best vaak te horen, ‘jullie halen geld op bij institutionele belggers, maar uiteindelijk zijn wij als gebruikers degenen die het platfrom groot maken. Het is ook ons kindje’. In het verleden was het best een administratief gedoe om kleine beleggers toe te laten, maar met crowdfunding kan dat vrij gemakkelijk.”
“Bij Seedrs doe je eerst een soort pre-registratie, waar we een week de interesse peilen en bestaande gebruikers de tijd geven voor een private round. gevolgd door de public round. We zijn gisteravond gestart met de private round, en het aantal mensen dat wil investeren is redelijk overweldigend. Er zijn nu al ongeveer 3500 mensen die zeggen dat ze mee willen doen. (Het minimale instapbedrag bij Seedrs is 15 euro, red.)
Tot nu toe gaat er bij Bux meer geld in dan uit. Heb je al uitzicht op winstgevendheid?
“Als we minder aan marketing en mensen zouden uitgeven, dan zijn we break-even. Geld verdienen is belangrijk natuurlijk, maar ons primaire doel is groei. We willen echt een internationaal jongerenmerk neerzetten.”