Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Bux 6 miljoen ophaalde voor een beurs-app

Casual beurshandel is goud waard, blijkt uit een nieuwe investeringsronde van Bux. De Nederlandse app kan met 6 miljoen euro aan vers groeikapitaal zijn marketing opvoeren en nieuwe ontwikkelaars aantrekken. "Investeerders zien dat wij een nieuwe markt aanboren", zegt oprichter Nick Bortot.

Ex-medewerkers van Binck, Spil Games en eBuddy lanceerden in september 2014 een app om een nieuw en jong publiek spelenderwijs vertrouwd te maken met de beurs. Behalve met nepgeld (‘Funbux’) kan er ook met echte euro’s gehandeld worden: tot nu ging er 2,7 miljard aan transacties door het platform, zegt Bortot. Van de 350.000 mensen die de app installeerden besloten er 20.000 met echt geld te gaan handelen.

Investeerders worden voorzichtiger, maar daar heeft Bux klaarblijkelijk geen last van. Wel merkte Bortot bij het aantrekken van nieuw groeikapitaal dat er beter op de centen gelet wordt. “Je leest de laatste maanden dat de zeepbel leeg begint te lopen, dus er is meer focus op modellen waar geld mee wordt verdiend.”

En dat model heeft Bux, vindt de Duitse venture capitalinvesteerder Holtzbrinck Ventures, ook bekend als geldverschaffer van bedrijven als Zalando, Bol.com, Parship en HelloFresh. Al maakt Bux nog geen winst, erkent Bortot; zijn dienst draait “bijna break-even”.

Jong

Investeerders vinden het volgens Bortot interessant dat Bux een nieuwe markt aanboort. Zo is 60 procent van de gebruikers jonger dan 34 jaar en heeft 78 procent weinig tot geen ervaring met de beurs. De app is ook een sociaal platform waar gebruikers tips uitwisselen en de financiële markten bespreken. Per maand worden er nu meer dan 100.000 berichten tussen gebruikers uitgewisseld. Bortot: “Wij openen een markt die andere financiële dienstverleners nog niet open hebben weten te breken.”

Holtzbrinck kwam volgens de ondernemer het snelst – en met de beste voorwaarden – over de brug. De Duitse geldschieter past met zijn grote netwerk in Duitsland volgens hem het beste bij de uitbreidingsplannen die Bux in dat land heeft. Bux is daar al actief en adverteert op nieuwskanaal N24 en mannenzender Dmax.

Uiteraard krijgt Holtzbrinck een stem in het bedrijf. Bux organiseert een keer per maand een board meeting met afgevaardigden van alle investeerders, waaronder ook investeerders van het eerste uur Orange Growth Capital en Velocity Capital. “We bellen elkaar paar keer per week.” 

Permanent 

Fundraising is iets dat permanent doorloopt, zegt Bortot. Hij spreekt continu met investeerders in Nederland, Londen en Frankrijk. Maar richt je daarbij qua investeerders niet alleen op de ‘eredivisie’, adviseert hij.

“Er zijn heel veel ondernemers die beginnen bij Real Madrid en FC Barcelona. Mijn advies is: ga vooral op zoek naar een investeerder die jouw product heel cool vindt. Ik ben in Londen bij heel dure kantoren langsgeweest. Maar we willen in Duitsland uitbreiden, dus ik dacht: laten we daar met investeerders gaan praten.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ontwikkelaars

Het grootse deel van het nieuwe kapitaal gaat op aan marketing en nieuwe mensen. Bux, met 20 medewerkers nog een “vrij compacte club”, groeit de komende tijd naar een team van zo’n 30 medewerkers. “We zijn op zoek naar aantal hele goede mobiele developers,” zegt Bortot met een verwijzing naar een groep mensen die de werkgevers voor het uitkiezen heeft.

Met de nieuwe financiële oorlogskas ligt de focus de komende tijd vooral op Duitsland. “Ik geloof wel in een step by step-benadering, we hoeven niet in een keer heel Europa te veroveren. We gaan nu eerst serieuze stappen zetten in Duitsland. En wie weet in de toekomst ook buiten Europa.”