Youp van ‘t Hek zal het ons niet in dank afnemen, maar deze week duiken we eens dieper in de wereld van alcoholvrije feestdrankjes. De markt voor alcoholvrij bier neemt al tien jaar in omvang toe. Terwijl de totale biermarkt in ons land afgelopen jaar met 14 procent kromp, steeg de verkoop van 0,0-biertjes doodleuk met wel 8,5 procent.
Rabobank zag het al in 2019: niet alleen vertoont het groeiplaatje voor alcoholvrij bier een hockeystickcurve, in het kielzog van de 0,0-rage beginnen ook andere drankvervangers terrein te winnen. Alcoholvrije wijnen en 0%-gedestilleerd-dranken, bijvoorbeeld. Twee maanden geleden werd in Haarlem zelfs de eerste alcoholvrije slijterij van Nederland geopend.
5 Nederlandse startups op rij: alcoholvrije drankjes
Reden genoeg om de wereld van alcoholvrije drankjes onder de loep te nemen. Die 0,0-pilsjes kennen we nu wel, hoe zit het met andere alcoholvrije varianten? Van 0,0-gins tot een alcoholvrije speciaalbieren en van kombucha tot een 0,0-drank die aan wijn doet denken, maar dat niet is.
Deze vijf nuchtere Nederlandse startups spelen in op de groeimarkt voor katervrije drank:
1. URB Luxury Drinks
Excuusdrankjes omdat je niet moet rijden en daardoor geen alcohol meer mag drinken, Roger ter Horst en Jan Fleurkens ergerden zich hieraan. Vaak komt het immers neer op een frisdrankje, maar liever hadden de twee een 0,0-drank met de smaak en beleving van alcoholische dranken. De twee heren, beiden al langer actief in de drankjesbranche, besloten afgelopen jaar daarom zelf een merk op te zetten voor alcoholvrije feestdrankjes. Dat werd URB Luxury Drinks.
Voor URB gebruiken ze biologisch geteeld fruit en kruiden om drankjes te maken die sterk doen denken aan wijn en gin. De heren hebben in Amsterdam, Berlijn en Sjanghai een unieke variant van de drank geïntroduceerd die zou moeten passen bij de stad. De Amsterdamse variant maakt bijvoorbeeld gebruik van citrus en jeneverbes.
Het idee is dat je de drankjes er in chique bars kunt vinden. Afijn, het vizier is dus al direct gericht op het buitenland. Gaan we nog veel van horen.
2. Yaya Kombucha
Tijdens werkreizen naar de Verenigde Staten voor zijn toenmalige werkgever Adidas ontdekte Tom Vollebregt het drankje kombucha, een soort frisdrank gemaakt van gefermenteerde thee. Het proeft een tikkie zuur en soms is het bruisend. Ze dronken dit al 2000 jaar geleden in China.
Vollebregt besloot het zelf te maken en daaruit kwam Yaya Kombucha voort, het bedrijf dat hij sinds 2017 met Charlotte Krijger bestiert. Ze investeerden eerst hun spaargeld, en haalden daarna 180.000 euro groeikapitaal op. De formule bleek aan te slaan: talloze horecazaken werden klant, naast grote retailnamen als Albert Heijn, Ekoplaza, Coffee Company en Crisp.
Kombucha wordt door voorstanders omschreven als goed voor maag en darmen, al is dat volgens wetenschappers nooit aangetoond. Maar goed, dat er een markt voor is, staat vast. Vollebregt en Krijger zetten in ieder geval in op de hoofdprijs: ze willen hun bedrijf tot de top 3 van Kombucha-producenten in Europa laten behoren.
3. Mokum Dusk
Voor sommige liefhebbers is gin zonder alcohol misschien vloeken in de kerk, maar Gijs de Kogel is vastberaden er met Mokum Dusk een nieuwe traditie van te maken. Voor de merknaam van ‘de eerste alcoholvrije gin die smaakt als een echte gin’ liet De Kogel zich naar eigen zeggen inspireren door het nachtleven van Amsterdam.
De ondernemer verraadt daarbij zijn achtergrond als copywriter en storyteller: ‘De naam is een verwijzing naar de schemer aan het einde van een werkdag, het moment waarop mensen uit alle windstreken bij elkaar komen om samen het glas te heffen op nieuwe avonturen.’
Mokum Dusk levert zijn 0.0-gin in twee smaken (blends), verpakt in een stoere fles (25,95 per stuk) De ‘oer-blend’ (True Blend) doet denken aan de smaak van een traditionele London Dry Gin. Proevers worden getrakteerd op ‘de smaak van een zorgvuldig gerijpte jeneverbes, verrijkt met tonen van koriander, engelwortel en rode peper’. De ‘Cool Blend’ heeft een meer zomers karakter, met tonen van komkommer, dille en citroenschil.
4. Fluère
Léon Meijers en Alfred Sandee veroveren de 0.0-wereld met Fluère, De ondernemers verdienden hiervoor hun sporen met Black Tomato Gin, een drankje dat zij vorig jaar verkochten aan Anker Amsterdam Spirits. Meijers en Sandee stortten zich daarna op de wereld van alcoholvrije (cocktail)drank en breidden Fluère uit naar 35 landen. Begin dit jaar werd het merk voor een onbekend bedrag ingelijfd door het Amerikaanse bedrijf Next Frontiers Brands.
Om de ‘kick’ van alcoholhoudende drank zo goed mogelijk na te bootsen maakt Fluère gebruik van destillatie, aangevuld met (gefermenteerde) kruiden zoals jeneverbes en koriander. Dat proces levert een piepklein beetje alcohol op, maar zo weinig dat er ‘0 procent’ op het etiket mag staan. De flessen worden afgevuld bij sterkedrankenmaker Hooghoudt in Groningen. De naam Fluère is Latijn voor ‘vloeien’. Die flow zie je ook bij de flessen van Fluere, die met hun golvende vorm lijken op een stromende rivier.
5. Braxzz
Cinte Welsing-Swinkels (inderdaad, telg uit een zekere bierfamilie), Mirko Schnitzler en Jilles Eissen timmeren met Braxzz aan de weg met alcoholvrij speciaalbier. Welsing-Swinkels bracht ervaring mee uit haar tijd als Directeur Horeca bij bierbrouwer Bavaria. Schitzler en Eissen zorgden met hun investeringsmaatschappij Rebelz Capital voor het startkapitaal.
Braxzz (afgeleid van Braxator, Latijn voor brouwer) wil zich onderscheiden met een stoer vormgegeven fles, een ‘ambachtelijke smaak’ en een nadruk op het sociale aspect van drinken. Braxzz was in 2018 een van de eerste brouwers van een alcoholvrije Porter, een donker bier met een volle smaak.
Daarmee werd het biermerk als eerste en enige alcoholvrije brouwerij toegelaten op het Great British Beer Festival in Londen.