Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 lessen van startup-werknemers van het eerste uur

Je first hires zijn je alles; de werknemers uit je begindagen van je startup hebben essentiële eigenschappen, die je startup jarenlang kan helpen bij zijn groei. Dat blijkt uit een nieuwe, kwalitatief uitgevoerde studie.

Mensen die vanaf het prille begin bij een startup werken en alles meemaken: de Series A-, B- en zelfs C-investering, de unicorn-status en uiteindelijk de felbegeerde beursgang; volgens Anand Chopra-McGowan kunnen we veel van hen leren. Verrassend is haar mening allerminst; ze is zélf een zogeheten ‘first hire’. Vanaf de opstartperiode werkte ze bij eventbedrijf General Assembly, waar ze inmiddels vice-president is.

Dergelijke first hires hebben volgens Chopra-McGowan een zogeheten growth mindset, wat erop neerkomt dat zij geen barrières zien, maar kansen. Intelligent en succesvol worden, dat kun je leren volgens hen, terwijl vele anderen denken dat je weinig controle over deze kwaliteiten hebt. De mensen met zo’n growth mindset, die wil je hebben bij je nieuwe startup. Zij gáán er immers voor.

Klink allemaal lekker vaag, natuurlijk. Gelukkig ondersteunt Chopra-McGowan haar beweringen ook met onderzoek. Wat kunnen we immers leren van deze op groei beluste startup-werknemers? Chopra-McGowan deed 25 diepte-interviews met first hires en onderzocht vijftig vc’s, ondernemers, businessleiders en werknemers van startups in de begindagen. Ook nam ze haar eigen ervaringen als first hire mee in het onderzoek. Ze publiceerde haar bevindingen in een gisteren verschenen artikel op Harvard Business Review. Goede first hires hebben deze vijf eigenschappen.​

1. Ze pitchen hun baan

Goede first hires solliciteren niet op bestaande functies, maar pitchen hun functie aan de founder van de startup. Ze merken een functie op die nog ontbreekt in de organisatie en overtuigen de ondernemer ervan dat zij de ideale kandidaat zijn om deze functie te vervullen.

2. Ze behouden een helicopterview

In een startup gaat alles snel, snel, snel. De ene dag ben je ondernemer van het jaar, de dag erop ben je failliet. Ideale first hires kijken daarom voorbij de kantoormuren en hebben een goede blik op het Umfelt: waar begeeft zich de concurrentie, welke valkuilen zijn er en waar kunnen we de beste groei pakken? Ondernemers willen nog weleens last hebben van het zogenaamde roze bril-syndroom, en onderschatten daardoor hun risico’s. Een goede first hire zorgt voor het realisme binnen de onderneming.

3. Ze onthouden de missie

Wanneer een startup aan het opschalen is, vergeten veel nieuwe medewerkers de originele missie van het bedrijf. De routine met al zijn stand-ups en kwartaalverslagen neemt de plaats in van – bah, bah, bah, jeukjargon – de purpose. First hires herinneren de nieuwelingen er op zo’n moment aan wat het oorspronkelijke doel was van het bedrijf, zodat de missie niet ondersneeuwt in de kwartaalcijfers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Ze herinneren hun klanten

Ga je de scaleup-fase in als bedrijf, dan wordt het contact met de klant in de regel steeds kleiner. Nieuwe werknemers houden zich vooral bezig met klantstatistieken en growth hacking-methodes, terwijl ze de daadwerkelijke klant nooit zien of spreken. First hires kunnen zich daarentegen nog heel goed herinneren hoe hun klanten er in de begindagen uitzagen. Deze mensen in je organisatie bezitten hierdoor essentiële kennis, en kunnen dit overdragen aan nieuwe talenten.

5. Ze voelen zich verantwoordelijk

Werknemers van kleine organisaties hebben een grote verantwoordelijkheid. Zo’n startup heeft immers weinig mensen, dus moeten de werknemers datgene wat ze doen ook goed doen. Bovendien moeten ze veel verschillende taken uitvoeren. Groeit de organisatie, dan worden de taken steeds specifieker en daalt de verantwoordelijkheid van medewerkers. First hires blijven zich daarentegen erg verantwoordelijk voor het bedrijf voelen; een bijzonder nuttige eigenschap.