Joop Vianen, hoogleraar ondernemerschap aan de UvT:
“In de bedrijven die wij begeleiden vanuit de Universiteit van Tilburg zien we dat er geen vast recept is voor een challenger. Wat we wel vaak zien is een goed inlevingsvermogen in de klant en een klant first-houding. Ook is er een bovenmatige aandacht voor de kwaliteit van het product of de dienst. Want kwaliteit is elastiek, het kan altijd beter.
Fenomeen
Om van een merk een fenomeen te maken moet het sterk geprofileerd worden, en bewust gelanceerd. Als je iets nieuws in de markt zet, moet je aan de ene kant geheimhouding bewaren om het op grote schaal te lanceren zodat je de concurrenten voor kunt blijven. Maar tegelijkertijd moet je genoeg op de trom slaan om je product breed en goed bekend te maken. Dat is best een spannend dilemma voor ondernemers.
Ingetogen
In de wetenschap zien we dat entrepreneurial leaders naar buiten toe ingetogen zijn, en krachtig binnen hun bedrijf. Zij hebben sterke interne communicatievaardigheden; kunnen hun mensen mobiliseren en stimuleren. Ik zeg vaak: als je wilt groeien, moet je van je mensen houden. Hou je evenveel van je mensen als van je product? Je moet een team kunnen smeden, en dan als je dat in je hebt, mag je het best wat minder goed doen op andere vlakken.”
Ewald Smits, hoofdredacteur Sprout en Management Team:
“Challengers kijken naar hun opponent, kiezen een aanpak en slaan toe. Tactiek en strategie bepalen een belangrijk deel van het succes, de persoon doet de rest. Zijn of haar voorkomen, manier van zaken doen en doorzettingsvermogen maken het verschil. Sympathiek of vervelend. Zakelijk of destructief. Wervelend of vermoeiend. Aantrekkelijk of saai.
Top vijf
Wie kijkt naar de top vijf van kanshebbers voor de juryprijs Challenger van het Jaar 2008, ziet prettige mensen waar de ondernemerslust vanaf spat. Het verhaal is goed, het optimisme groot, de aanval acceptabel, de mens krachtig, de attitude prettig, de profileringsdrang groot.
TomTom
Neem Cosmic Navigation, die met een navigatiesysteem van 69 euro aan de stoelpoten zaagt van het inmiddels logge en dure TomTom. Het is de houding van de ondernemers en de manier waarop ze zich profileren die maken dat ze sympathie krijgen. Dezelfde tactiek, hetzelfde product en dezelfde distributie met minder positieve ondernemers – het zou niks worden. De lijn tussen sympathie en antipathie is een dunne. De wijze van profileren bepaalt of klanten ja zeggen. En in dit geval zei een grote distributeur volmondig ja.
Makelaarsland
Ook bij Jeroen Stoop, oprichter en uitbater van het ietwat stoute Makelaarsland, zie je dat profilering belangrijk is. In een betrekkelijk korte periode bouwde hij met een verfrissend idee een stevig bedrijf op en daagde daarmee de hele makelaardij uit. De nuchtere Noorderling wist ondanks zijn boude plan de relatie met de makelaars in stand te houden. Hoe? Door zich te focussen op zijn product en zich op de juiste (in dit geval bescheiden) wijze te profileren.
‘Ik zeg altijd tegen mensen: Doe wat. Ga wat doen’, liet Stoop zich tijdens de jurybijeenkomst breed lachend ontvallen. Hij deed het. En hij is samen met Service2Media en Cosmic Navigation doorgedrongen tot de laatste drie. Klasse. Grote klasse!” (ES)
Lees ook:
- Challengers hebben meer lef dan anderen
- Challengers hebben een perfect gevoel voor timing
- Challengers zijn creatieve geesten
- Challengers zijn bovengemiddeld flexibel en opportunistisch
Door: Karin Husslage en Ellen Nap