Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

1.500 procent groei in tien maanden

De Utrechtse startup Yunoo heeft afgelopen jaar een flinke groei doorgemaakt; in tien maanden tijd ging de financiële dienst van 2.500 naar 40.000 gebruikers. In 2010 willen ze bewijzen ‘dat niemand meer om Yunoo heen kan'. Mede-oprichter Willem Spruijt vertelt.

Wat gaat groot worden in 2010?

Mobile en geobased applicaties zoals FourSquare en GoWella gaan een enorme vlucht nemen in 2010. Met de introductie van geavanceerde smartphones zoals de iPhone, BlackBerry en Google/Android telefoons ontstaat er steeds meer een situatie waarbij de fysieke omgeving wordt gemengd met de digitale wereld. Ook de bestaande sociale netwerken (Hyves/Facebook/Twitter) zullen steeds meer hierop gaan inzetten. Het is moeilijk in te schatten wat het succes van de veelbelovende Apple Tablet is, de verwachtingen zijn zo hoog dat het eigenlijk alleen maar tegen kan vallen.

Daarnaast geloof ik dat de financiële wereld aan de vooravond van een revolutie staat. Veel mooie innovatieve initiatieven worden op dit moment opgetuigd en zullen de aanval openen op de huidige orde. Een goed voorbeeld hiervan is BrandNewDay dat net gelanceerd is.

 

Wie is je ondernemersheld van 2009?

Onbetwiste nummer 1 zijn de jongens van Marvia. Met een innovatief product lukt het hen erg mooi een deuk in een stoffige wereld te trappen. Van Marvia gaan we zeker ook in 2010 nog veel meer horen.

 

Wie wordt de held van 2010?

Onze mede UtrechtInc-bewoners Distimo zijn met heel mooie dingen bezig en hebben enorm veel capaciteit in huis. Ze aggregeren statistieken van appstores, een markt die een zeer sterke groei doormaakt.

 

Wat heb je geleerd in 2009?

Enorm veel, maar vooral hoe belangrijk het is om in tijden van crisis een stabiel businessmodel te hebben om te overleven. Daarnaast hebben we bij Yunoo veel geleerd over hoe om te gaan met met een sterk groeiende startup. Waar we tijdens onze betafase veel persoonlijk contact hadden met onze pakweg 2500 gebruikers, is dit een stuk moeilijker wanneer deze groep binnen tien maanden groeit naar bijna 40.000. Dan kom je erachter dat je soms nee moet zeggen en niet iedereen tevreden kan houden.

 

Wat was de grootste flop in 2009?

Google Wave. Maandenlang werd er uit gekeken naar dit nieuwe platform, maar inmiddels wordt het maar weinig gebruikt. We zullen in 2010 zien of Google het tij kan keren en of we ‘waven’ over drie jaar in de Dikke van Dale kunnen opnemen.

 

Wat zijn je plannen voor 2010?

We hebben met Yunoo enorm veel plannen in 2010. Waar 2009 het jaar was van de introductie van onze dienst, is 2010 het jaar waarin we laten zien dat niemand meer om Yunoo heen kan. Op dit moment zijn we op verschillende vlakken aan het opschakelen en gaan we een aantal baanbrekende functionaliteiten introduceren in de komende tijd. Om te beginnen met onze mobiele versie waarvan al een testversie beschikbaar is.

 

Wat is jouw woord van 2009?

Een ‘buzz’ creëren. Met de huidige sociale netwerken kun je, naast transparantie creëren met betrekking tot je product en dichtbij je klanten staan, ook een mooie buzz rondom je product creëren. Op deze manier kun je als startup in staat zijn om enorm veel gratis aandacht voor je product te krijgen. Ik denk dat wij hier in 2009 op een mooie manier gebruik van hebben gemaakt.

 

Wat is afgelopen jaar het mooiste dat je voor je personeel hebt gedaan?

Een bedrijf weten te creëren met enorme ambities, waarin de werknemers hun leergierigheid en ontwikkeling kwijt kunnen.

 

Hoe hard heeft de (krediet)crisis je onderneming geraakt?

Op een vreemde manier heeft de kreditcrisis ons erg in het zadel geholpen. De vraag naar inzicht in de financiën is sterk toegenomen met de crisis, waardoor wij een enorm aantal nieuwe gebruikers hebben mogen verwelkomen. Aan de andere kant merk je dat het voor startende ondernemingen veel moeiijker is om (risico)kapitaal aan te trekken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.