Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo komt de nieuwe startup van Pascal Ontijd op stoom (met een half miljoen aan funding)

De nieuwe startup van Pascal Ontijd (voorheen SnappCar) is nog in stealth mode, maar de eerste financieringsronde is alvast binnen, schrijft hij vanuit een door bosbranden geteisterd Californië.

Terwijl ik dit schrijf, is de zon verduisterd en draag ik zelfs binnen een mondkapje. Het doet apocalyptisch aan, met name als ik naar de stad rijd en nauwelijks gebouwen zie staan. Het is ook slecht voor je gezondheid. Ik ben in Silicon Valley en de ergste bosbrand in de geschiedenis is gaande. Iedereen werkt wel gewoon door. Logisch ook, want je kunt het niet stoppen en er zijn al voldoende hulptroepen op de been. Omdat ik hier maar een week ben, laat ik ook al mijn afspraken doorgaan.

We bouwen aan een internationaal product 

We hebben onze pre-beta angel round succesvol afgesloten en de beoogde 500.000 euro opgehaald. Woohoo! Daarnaast hebben we onze beta release gerealiseerd. Nogmaals woohoo! Een belangrijke milestone. De timing van deze trip is dan ook geen toeval. We bouwen aan een internationaal product en daarbij hoort, voor een bedrijf uit het kleine Nederland, internationale financiering.

Dat hoeft niet per se Amerikaanse financiering te zijn, maar om alle opties open te houden ben ik maar alvast begonnen om mijn netwerk hier in Silicon Valley op te bouwen. Gelukkig heb ik hulp gehad van een aantal Nederlanders die daar hebben gewerkt of nog altijd werken. Warme introducties werken nog altijd het beste. 

Snel reageren

Wat mij opvalt bij de Amerikanen uit Palo Alto en omstreken is dat ze snel reageren, dat je op basis van een warme introductie overal aan tafel komt en dat ze bereid zijn je te helpen. Het is ongelooflijk competitief hier en ik spreek met mensen die op het hoogste niveau acteren, maar toch nemen ze de tijd voor je. Meestal krijg ik als aftrap al de vraag ‘how can I help you?’.

De bereidheid is zo hoog dat ik zelfs binnen deze week nog nieuwe afspraken heb die volgen uit nieuwe introducties. En met uitzondering van het drukke verkeer van en naar San Francisco zit iedereen hooguit een half uur bij elkaar vandaan. 

Lees ook de eerdere afleveringen: Het begin | Het teamTesten | Groeigeld | Cultuur

Ondertussen hebben wij vooral een uitdaging met productontwikkeling. Niet alleen omdat we dit in alle rust proberen te doen, terwijl de buitenwereld zo langzaam aan toch wel benieuwd is naar wat we doen. Ja enige druk om te lanceren is er wel. Zeker wanneer er beweging is in de markt van partijen die dingen binnen ons domein aan het doen zijn. Maar het is vooral een uitdaging omdat het echt moeilijk is om met een klein team iets te ontwikkelen wat straks door gebruikers wordt vergeleken met de grote reeds bekende bedrijven die mega grote teams hebben.

De enige manier om deze uitdaging aan te gaan, is met een heel goed team. Maar omdat ik niet in herhaling wil vallen sla ik het team nu even over (haha). 

In het midden

De filosofie die wij er in deze fase op na houden is noch die van een “waterfall” aanpak, waarbij je lang aan iets ontwikkelt en dan alles in een keer lanceert, noch die van de “lean startup”, waarbij je alles gelijk naar buiten brengt. Het zit wat meer in het midden, alhoewel het wel duidelijk links van het midden ligt (aan de kant van de “lean startup”). Daarom schreef ik eerder ook over het MLP (Minimum Lovable Product), wat naar mijn idee de vervanging is van het verouderde MVP (Minimum Viable Product).

Later opleveren zorgt voor spanning binnen een ervaren product-team

Dat later opleveren werkt wel wat onbevredigend van tijd tot tijd. Zeg maar gerust dat dit spanning oplevert binnen een ervaren product-team. We willen de wereld namelijk laten zien wat we hebben gemaakt. Echter, we komen steeds terug op de reden dat we het zó doen en dat is dat we met iets willen komen wat echt goed is (Lovable) en daar zijn er niet zoveel van. Met de beta in steigers zijn we nu dichtbij.