Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT100 2014: onderzoeksverantwoording

Sinds 2002 doet MT elk jaar onderzoek naar de adviessector in Nederland. Ook dit jaar is het veldwerk gedaan met behulp van online onderzoeksbureau MWM2. De onderzoeksopzet is ontwikkeld samen met Swantje Brennecke Consulting. Het onderzoek is uitgevoerd in juni en juli 2014.

De deelnemers aan het onderzoek zijn als volgt geselecteerd. Als deelnamevoorwaarde gold dat ze leidinggevende zijn in een bedrijf met minimaal 10 werknemers dat actief is in een commerciële sector (land-/bosbouw, industrie, bouw/delfstoffen, groothandel/detailhandel/reparatie, horeca, transport/opslag/telecom, zakelijke, financiële en overige dienstverlening). Daarnaast was het criterium dat de deelnemers zelf de afgelopen 3 jaar betrokken zijn geweest bij het inhuren van of de keuze voor een adviesbureau in een van de onderzochte specialismen. De deelnemers zijn geworven met behulp van eigen bestanden van Management Team, het MT Panel en een accesspanel. In totaal zijn 654 managers die aan de bovenstaande criterie voldoen ondervraagd.

Met betrekking tot de vakgebieden waarop de deelnemers de afgelopen 3 jaar betrokken zijn geweest bij het inhuren van een adviesbureau, konden ze aangeven met het werk van welk bureau ze bekend waren (bijvoorbeeld doordat ze er afgelopen jaren mee hadden gewerkt). De voorkeuzelijsten voor deze vragen waren opgesteld door MT met input van onderzoeks- en ontwikkelingsbureau AAIM. Er was ook een ‘Anders, namelijk’-optie.

Over de bureaus waarmee de deelnemers bekend waren, werd ze gevraagd aan te vinken waar deze bureaus goed in zijn: kennis van zaken, nieuwe ideeën en inzichten, succesvolle implementatie, klantgerichtheid, bewaking tijdlijnen, prijs/kwaliteitverhouding of geen van deze eigenschappen. Vervolgens werd over de bureaus waarmee de deelnemers bekend waren, gevraagd welke ze aan andere managers zouden willen aanbevelen op een schaal van 1 tot 5, waarbij 1 stond voor ‘helemaal niet aanbevelen’ en 5 voor ‘sterk aanbevelen’. De aanbevelingsscore, waarop de top 10-ranking is gebaseerd, is berekend als gemiddelde van de antwoorden op deze vraag.

Bij het vaststellen van de ranking is een minimumaantal deelnemers dat bekend was met het werk van het bureau aangehouden. Bij de ranking in de categorieën Digital consultancy, Financiële consultancy en Organisatieadvies is uitgegaan van minimaal 10 met het bureau bekende deelnemers, bij Communicatie & reclame was dat minimaal 8 deelnemers en bij Advocatuur & notariaat, HRM, Interimmanagement, Strategie en Supply chain & logistiek minimaal 5 deelnemers. Voor de bureaus die worden vermeld als ‘ook aanbevolen’ geldt dat ze door hetzelfde minimumaantal met het bureau bekende deelnemers zijn beoordeeld, waarbij deze bureaus minimaal een gemiddelde aanbevelingsscore van 3,2 kregen.

Voor één categorie is een afwijkende methode gehanteerd. De categorie Accountancy maakt zowel onderdeel uit van de MT Finance als van de MT100, en de in deze gids gerapporteerde resultaten zijn gebaseerd op het onderzoek voor de MT Finance. Dit onderzoek maakte nog gebruik van het aantal aanbevelingen in plaats van de aanbevelingsscore. Het onderzoek voor de MT Finance is in mei 2014 uitgevoerd. Om vragen over accountants te beantwoorden, moesten de deelnemers betrokken zijn bij het inhuren ervan. 316 deel­nemers kruisten in een voorkeuzelijst de accountantskantoren aan die zij zouden aanbevelen aan collega’s. De volledige onderzoeksverantwoording van dit onderdeel is terug te lezen in de MT Finance (oktober 2014).