Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Vijf domme vragen over de Volkswagen Golf GTD

Eigenlijk heeft de Volkswagen Golf GTD weinig concurrentie. Maar is de rijervaring een beetje goed? 5 domme vragen over de Volkswagen.

vragen Volkswagen Golf GTD
Je leest nu: Vijf domme vragen over de Volkswagen Golf GTD

Domme vragen bestaan niet, zeggen ze wel eens. Klopt dat? Of is het eerder dat we domme vragen toch wel waarderen? Het geeft ons namelijk de kans om te controleren of we het inderdaad wel weten.

5 domme vragen over de Volkswagen Golf GTD

Hoe dan ook, we hebben de antwoorden op de volgende (domme) vragen over de Volkswagen Golf GTD voor je op een rijtje gezet.

#1 Een Volkswagen Golf GTD; dat lijkt op een GTI?

Dat is inderdaad het geval en dat is bewust zo door Volkswagen gedaan. De Golf GTD is namelijk de meest krachtige dieselversie van de Golf, die een beetje meelift op het succes van de Golf GTI. Hij lijkt er van buiten als twee druppels water op, inclusief de ruitjes bekleding in het interieur en de ‘golfbal’-versnellingspook. De typeplaatjes en de wielen zijn anders en de GTI heeft een rode bies in de grille.

#2 Dus het is eigenlijk een GTI met dieselmotor?

Ja, zo mag je het wel stellen. Was de allereerste Golf GTD nog een muurbloempje met zijn 70 pk 1.6 dieseltje, de jongste GTD heeft een tweeliter turbodiesel met liefst 184 pk. Dat is tweeënhalf keer zoveel als de allereerste Golf GTD en zorgt voor prestaties op bijna GTI-niveau, ook al is de benzine drinkende krachtbron in de Golf veel meer een sportmotor.

#3 Is de rijervaring hetzelfde als in een Volkswagen Golf GTI?

De dieselmotor in de GTD heeft nog meer trekkracht bij lage toeren, maar raakt iets vroeger buiten adem, terwijl de GTI-motor dan nog zeker 2.000 toeren doorgaat. Een kwestie van vlotter schakelen dus. Het weggedrag is echter redelijk vergelijkbaar, want een moderne dieselmotor weegt tegenwoordig niet zoveel meer dat het stuurgedrag erg verslechterd en het elektronische sperdifferentieel gaat reacties in de besturing tegen. Overigens is de GTD (net als de GTI) geen hardcore ‘hot hatch’, want er blijft opvallend veel comfort over.

#4 Is zo’n snelle diesel nou nog een beetje zuinig?

De nieuwe Golf GTD is zeker erg zuinig. Hij werd sterker dan zijn voorganger die 170 pk had, maar verbruikt toch bijna 20 procent minder brandstof. Door het gunstige verbruik – en dus de lagere CO2-uitstoot van 109 g/km – komt de Golf GTD zelfs in aanmerking voor 20 procent fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik. En dan heb je toch een serieus snelle en sportieve auto.

#5 Heeft de Volkswagen Golf GTD concurrentie?

Er is weinig concurrentie. Opel heeft een Astra met een tweeliter biturbodiesel en die levert zelfs nog 11 pk meer dan de Golf GTD. Maar de prestaties van de Golf zijn toch beter omdat Volkswagen tegenwoordig veel lichtere auto’s bouwt, in dit geval 150 tot 200 kilogram lichter dan de Astra. Verder heeft VW een concurrent binnen het eigen concern in de vorm van de Seat Leon TDI met dezelfde 184 pk 2.0 TDI motor. Die is met 30.550 euro wel een stuk scherper geprijsd.

Motor 2,0 liter viercilinder turbodiesel
Brandstof Diesel
Aandrijving Voor
CO2 g/km 109
Brandstofverbruik 4,2 l/100 km
Acceleratie van 0-100 in 7,5 sec
Topsnelheid 230 km/h
Energielabel B
Prijs 35.090 euro

Is het verstandig om een nieuwe Volkswagen Golf GTD op naam van de zaak te kopen?

Rijd je minder dan 500 kilometer privé met je auto? Dan moet je je auto op naam van de zaak zetten. Rijd je meer dan 500 kilometer privé? Dan kun je kiezen. Als je een auto op naam van de zaak koopt, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

  • Aftrekposten; je kunt de aanschaf en afschrijving van je auto en andere autokosten (verzekering, reparatie en onderhoud, brandstof, parkeerkosten) aftrekken van de belasting. Vanzelfsprekend moeten bonnen/facturen dan wel voldoen aan de voorwaarden.
  • BTW; je kunt de btw over de aanschaf van je auto aftrekken. Ook btw over andere autokosten krijg je deels terug, naar rato van het daadwerkelijk zakelijke gebruik. Tegelijkertijd moet je btw betalen over de kilometers die je privé rijdt.
  • Bijtelling; rijd je meer dan 500 kilometer per jaar privé? Dan betaal je bijtelling, deze bedraagt standaard 22%. Voor elektrische auto’s geldt een ander tarief.
  • Sluitende rittenregistratie; ja, voor een nieuwe auto op naam van de zaak heb je een sluitende rittenregistratie nodig.

Vraag je je af of je jouw eigen Volkswagen Golf GTD op naam van de zaak gaat zetten?

Heb je al een Volkswagen Golf GTD en wil je deze op naam van de zaak zetten? Dan zijn er weer andere zaken om rekening mee te houden:

  • Aftrekposten; je kunt autokosten aftrekken van de belasting. De aanschaf kun je natuurlijk niet meer aftrekken, maar wel de afschrijving.
  • BTW; je kunt de btw over de aanschaf niet meer aftrekken. Wel kun je de btw over de kosten die je maakt aftrekken met een correctie voor het privégebruik. Let op: voor de btw geldt woon-werkverkeer als privégebruik.
  • Bijtelling; de bijtelling werkt hier hetzelfde als bij een nieuwe auto.
  • Sluitende rittenregistratie; ja.

Vragen over de Volkswagen Golf GTD:

Wat is een Volkswagen Golf GTD?

De Golf GTD is de meest krachtige dieselversie van de Golf, die meelift op het succes van de Golf GTI. Hij lijkt er van de buitenkant veel op.

Wat is het verschil tussen een Volkswagen GTI en GTD?

Een nieuwe Volkswagen Golf GTI is uitgerust met een 245 pk sterke 2,0-liter TSI benzinemotor. De GTD heeft slechts vermogen van 200 pk.

Wanneer is het verstandig om een Volkswagen Golf GTD op de zaak te kopen?

Rijd je minder dan 500 kilometer privé met je auto? Dan moet je je auto op naam van de zaak zetten. Rijd je meer dan 500 kilometer privé? Dan kun je kiezen. Let dan wel op de voorwaarden, zoals de aftrekposten, BTW, bijtelling en een sluitende rittenregistratie.