Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak van veranderen je corebusiness

De snel veranderende wereld vereist structurele flexibiliteit van bedrijven. Bouw daarom een in-house change capability.

veranderen corebusiness

The only constant is change, zei Heraclitus. Hij moest eens weten hoe waar zijn woorden 2.500 jaar later nog steeds zijn. Het lijkt alsof veranderingen niet alleen steeds sneller gaan, maar ook ingrijpender worden. Hele economieën, industrieën en geopolitieke verhoudingen veranderen door ontwikkelingen van de techniek.

Ook de maatschappij dwingt tegenwoordig veranderingen af. Duurzaam produceren is tegenwoordig een must, techbedrijven zetten in op privacy en de financiële sector heeft alle zeilen bij moeten zetten om het vertrouwen van de consumenten terug te winnen.

Veranderingen continu aanpassen

Bedrijven moeten zich onder invloed van alle veranderingen continu aanpassen. Ze moeten processtromen aanpassen, producten en diensten veranderen, andere mensen uit de arbeidsmarkt trekken, flexibel verschillende regio’s bedienen en snel nieuwe technologieën toepassen. Hoe zorg je voor voldoende adaptief vermogen in je organisatie om dit allemaal door te voeren?

Change capability

Een van de belangrijke bouwstenen die zorgen voor structurele flexibiliteit is een change capability. Dit houdt in dat je de juiste expertise en slagkracht bezit om op continue basis de noodzakelijke veranderingen te incorporeren.

De wijze waarop change capability wordt geïmplementeerd kent drie stadia van volwassenheid:

  1. een bronzen,
  2. een zilveren en
  3. een gouden aanpak.

1. De bronzen aanpak

Je kunt de slagingskans van de continue stroom aan projecten behoorlijk verhogen door een brede toepassing van goede verandermanagementtechnieken. Centraal staat hierbij het definiëren van een specifieke verandermanagementmethode. Daarnaast is het raadzaam om enkele ervaren changemanagers aan te trekken die de methode in de praktijk brengen, op de kritische projecten van dat moment.

Wanneer je een methode gebruikt die voor alle projecten bruikbaar is én wanneer er een aantal succesverhalen uit de praktijk zijn, dan zal er welwillendheid onder groepen werknemers opkomen om verandermanagement regelmatig toe te passen.

2. De zilveren aanpak

Een meer rigoureuze insteek is het opzetten van een Change Centre of Excellence, dat diensten op het gebied van verandermanagement levert aan verschillende projecten, over afdelingen heen. Hiervoor creëer je naast de methode ook de functie met bijbehorend carrièrepad voor de changemanagers.

Bepaal aansluitend daarop een trainingscurriculum met eventuele certificering voor de verschillende niveaus van senioriteit en ervaring. Op deze manier haal je verandermanagement uit de hobbysfeer en maak je het tot een erkend vakgebied dat een bijdrage levert aan het succes van het bedrijf.

3. De gouden aanpak

De meest doortastende manier om je bedrijf ‘change capable’ te maken, is de erkenning dat iedereen met managementverantwoordelijkheid een leidende rol in de veranderingen moet spelen. Naast een groep experts in het Change Centre of Excellence krijgt het hele top- en middenmanagement bij deze aanpak opleidingen en coaching in de belangrijke onderdelen van verandermanagement.

Dit betekent ook dat het monitoren van trends en eventuele aankomende interne en externe veranderingen vast onderdeel worden van de kwartaalvergaderingen. De resultaten van veranderinitiatieven worden structureel gevolgd en als KPI opgenomen in de targets van de betreffende managers.

Onderzoek het adaptief vermogen

Wat de juiste aanpak is, hangt erg af van de huidige situatie van het bedrijf.

  • Als je een of twee belangrijke wijzigingen zou moeten doorvoeren, weet je dan hoe je dat zou moeten aanpakken?
  • Zijn transformatieprojecten in het verleden met succes uitgevoerd?
  • Hoe reageert de directie doorgaans op veranderingen?

Tegelijkertijd spelen ook andere factoren een rol, zoals de mate van volatiliteit van de industrie en de ambities binnen het bedrijf. Het is hoe dan ook voor iedereen verstandig het adaptief vermogen van het bedrijf eens onder de loep te nemen. Want het is niet de vraag óf je moet gaan veranderen, maar in welke mate.