Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom kopen als je ook kunt leasen?

Waarom kopen als je ook kunt leasen?
Je leest nu: Waarom kopen als je ook kunt leasen?

Geen hoge aanschafkosten voor materieel, altijd machines in huis die voldoen aan de laatste stand der techniek én zekerheid over de kosten: equipment lease kent op papier nogal wat voordelen. Doordat het werkkapitaal niet hoeft te worden aangesproken, blijft er meer geld over om de groei van het bedrijf te financieren. De mogelijkheden zijn groot: zaken als bedrijfswagens, machines, installaties en kantoorapparatuur kan steeds vaker geleased worden. In principe komt elk roerend goed dat duidelijk is te identificeren via bijvoorbeeld een kenteken of serienummer en dat een duidelijke restwaarde heeft, in aanmerking voor lease.

Duur imago

Onderzoeksbureau Panteia onderzocht enkele jaren geleden (de crisis was nog net niet achter de rug) leasing als alternatieve financieringsmogelijkheid. De conclusie indertijd: equipment lease biedt ondernemers mogelijkheden die het meer traditionele bancaire krediet niet altijd meer kan bieden nu de acceptatiecriteria flink zijn aangescherpt. In 2012 had slecht een kwart van de ondervraagde ondernemers ervaring met equipment lease.

De vaakst genoemde reden om hiervoor te kiezen is dat het het werkkapitaalniveau intact houdt. Tegelijkertijd schrikken veel ondernemers nog terug voor het dure imago van leasing, al benadrukken de onderzoekers dat leasing – omdat vaak ook service en onderhoud zijn inbegrepen – niet direct één op één vergelijkbaar is met een traditionele banklening. Andere genoemde nadelen: de gebondenheid aan het contract en de hoge kosten bij een vroegtijdige beëindiging van het contract.

Robots uitzenden

Bedrijven willen laagdrempelig kennismaken met robottechnologie

Die vermeende nadelen ten spijt, lijkt leasing aan populariteit lijkt te winnen. Dat merken ze ook bij Smart Robotics, een inmiddels anderhalf jaar oud ‘uitzendbureau voor robots’. Volgens oprichter Mark Menting van het Eindhovense bedrijf verschuift bij veel bedrijven de focus in toenemende mate van het bezit naar het gebruik van equipment. ‘Bij ons kunnen bedrijven op maandelijkse basis robotcapaciteit inhuren; opzeggen kan zonder extra kosten. Vaak gaat het om bedrijven die op een relatief laagdrempelige manier kennis willen maken met robottechnologie, zonder dat dat meteen gepaard gaat met al te grote investeringen.’

Seizoenswerk overnemen

‘Ook kunnen robots seizoenswerk overnemen en inspringen bij piekdrukte. En verder hebben we klanten die bij ons aankloppen omdat ze op zoek zijn naar een standaard voor de inzet van robots; soms mondt zo’n zoektocht dan uiteindelijk via ons uit tot het kopen van een bepaald systeem.’ Belangrijkste voordeel volgens Menting is dat er geen grote investeringen meer nodig zijn in dure apparatuur. Wij configureren onze slimme robots zowel soft- als hardwarematig en nemen ook het onderhoud voor onze rekening. Op die manier hebben klanten er geen omkijken meer naar.’

Onderliggend machinepark

De traditionele banken kijken nog altijd puur naar de financiële kracht van de klant

Waar Smart Robotics zich met zijn robots richt op hightech equipment, zijn er ook op andere fronten ontwikkelingen gaande in de leasemarkt. Zo richt start-up Beequip zich op de financiering van nieuwe én gebruikte equipment, zoals grondverzetmachines, kranen, hoogwerkers, heftrucks, opleggers en tractoren. Het bedrijf neemt daarbij niet bedrijfscijfers en kasstromen als uitgangspunt, maar de waarde van het onderliggende machinepark, legt oprichter Joris Linders uit. ‘De traditionele banken kijken nog altijd puur naar de financiële kracht van de klant. Dat is lastig voor ondernemers die na enkele magere jaren nog geen klinkende cijfers kunnen overleggen. Zeker als je daarbij bedenkt dat zo’n 80 à 85 procent van de leasingmarkt in handen is van de traditionele bankensector.’

Specialistische kennis

Juist nu de economie weer aantrekt, wil Beequip het MKB – ‘de motor van de economie’ – een flinke duw in de rug geven, vervolgt Linders. ‘Uiteraard kijken ook wij naar de financiële positie en de toekomstige cashflowverwachting van een klant, maar dat doen we pas in tweede instantie. De regionaal georiënteerde banken hebben doorgaans maar weinig specialistische kennis van de equipment die in een bepaalde branche gebruikt wordt. Wij hebben die kennis wél in huis: onze specialisten zijn zelf afkomstig uit de equipmentmarkt. Bovendien hebben we een uitgebreid netwerk van fabrikanten en verhuurbedrijven, die goed op de hoogte zijn van de marktwaarde van een bepaalde machine.’

Extra liquiditeit

De taxatiewaarde bleek een stuk hoger te liggen dan de boekwaarde

De meeste banken wagen zich niet aan dit soort constructies, constateert Linders. ‘Die vinden het lastig om de waarde van gebruikte machines in te schatten. Doordat wij die kennis wél in huis hebben, kunnen we ondernemers snel helpen bij het creëren van extra liquiditeit via een sale & lease back-constructie. Een voorbeeld: we taxeerden de waarde van het bestaande machinepark op de balans van een forkliftingbedrijf. De taxatiewaarde bleek een stuk hoger te liggen dan de boekwaarde. Wij financierden vervolgens op basis van die taxatiewaarde, losten bestaande financiers af, en creëerden met de overwaarde extra liquiditeit voor de ondernemer.’

Van bezit naar gebruik

Mark Menting van Smart Robotics (dat in anderhalf jaar tijd groeide van 4 tot 14 medewerkers) merkt dat de trend van bezit naar gebruik óók in de maakindustrie langzaam doordruppelt. ‘Alhoewel het wel per bedrijf en soms zelfs per inkoper verschilt. Sommige bedrijven hangen nog heel erg aan het aloude principe dat alles wat in je fabriek staat, ook van jezelf moet zijn. Toch merk je dat bedrijven langzaam anders leren denken: was lease lange tijd toch vooral iets voor non-core equipment, zoals bedrijfswagens, inmiddels overwegen bedrijven lease ook steeds vaker voor equipment die essentieel is voor het productieproces. Daar plukken wij vooralsnog de vruchten van.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.