Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe TETCON slim gebruik maakt van technisch talent

Hoe TETCON slim gebruik maakt van technisch talent
Je leest nu: Hoe TETCON slim gebruik maakt van technisch talent

Bij een evacuatie van een gebouw (vanwege brand, een aardbeving of wat voor reden dan ook) is het voor alle aanwezigen zaak om zo snel mogelijk veilig buiten te komen. Maar als je beperkt bent in je bewegingsvrijheid – omdat je bijvoorbeeld in een rolstoel zit of bedlegerig bent – is dat een uitdaging. Al helemaal als liften niet meer gebruikt mogen of kunnen worden.

Het matras kan over de trap versleept worden

Om dat probleem te ondervangen, bedacht evacuatiehulpmiddelenfabrikant TETCON een oplossing: de S-CAPEPLUS, een handzaam evacuatiematras waarmee bedlegerige en andere niet-zelfredzame personen snel en veilig via de trap geëvacueerd kunnen worden. Deze oplossing wordt inmiddels door meerdere ziekenhuizen en bedrijven ingezet, vertelt oprichter Piet Hezemans van het Eindhovense bedrijf. ‘Tot voor kort kwam het voor dat bedlegerige patiënten door 4 mensen naar beneden moesten worden gedragen. Dankzij het evacuatiematras kunnen zij nu relatief snel en eenvoudig in veiligheid worden gebracht.’

Compacte versie

Tegelijkertijd is er één aspect dat nog verdere ontwikkeling vraagt, vult medeoprichter Bob Hezemans van TETCON aan. ‘De tevredenheid bij brandweerkorpsen en ambulancediensten is groot, maar één aspect bleek nog voor verbetering vatbaar: de omvang. In een ambulance of brandweerauto, waarin elke vierkante millimeter aan ruimte wordt benut, bleek er grote behoefte aan een compacte, handzame versie van het matras. Met die vraag klopten klanten dan ook bij ons aan: kunnen jullie een kleinere versie ontwikkelen, maar wel met dezelfde functionaliteit?’

Technisch talent

De eerste gedachte ging uit naar een matras dat vacuüm getrokken zou kunnen worden, maar na tests bleek het te lang te duren voordat het matras zijn oorspronkelijke formaat weer had bereikt.  Via-via kwam TETCON in contact met TU/e SURE Innovation: het innovatiebureau van de Technische Universiteit Eindhoven dat MKB’ers koppelt aan talentvolle technische studenten.

MKB’ers worden gekoppeld aan talentvolle technische studenten

Excellente, gemotiveerde masterstudenten krijgen zo de kans om, naast hun opleiding, relevante praktijkervaring op te doen. Tegelijkertijd profiteren (maak)bedrijven van state-of-the-art wetenschappelijke kennis; de studenten kunnen onder meer gebruikmaken van de laatste wetenschappelijke literatuur en van de labfaciliteiten van de universiteit. Bijkomend voordeel: de bedrijven krijgen de kans om – op een schaarse arbeidsmarkt – in contact te komen met technische high potentials.

Opblaasbaar matras

In dit specifieke geval kwam het – na een uitgebreide selectieprocedure – tot een match tussen TETCON en student mechanical engineering Bas Blom. Blom kreeg de opdracht om na te denken over manieren om het matras te kunnen terugbrengen tot minimale proporties. ‘Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat een opblaasbare variant veruit ideaal zou zijn. Een gasvulling zou er daarbij voor moeten zorgen dat het matras binnen enkele seconden klaar is voor gebruik.’

‘De uitdaging school tot nu toe vooral in het gebruikte gas; aanvankelijk was het idee om het matras te vullen met CO2, maar dat bleek gevaarlijk voor de patiënt bij een onverhoopt lek. Na tests zijn we gekomen tot een werkbaar, veilig en robuust ontwerp dat werkt met een ander gas. Momenteel ben ik druk in gesprek met verschillende producenten en toeleveranciers. Het doel: van een prototype komen tot een ontwerp dat daadwerkelijk in serie geproduceerd kan worden.’

Vermarktbaar ontwerp

Juist deze koppeling met de praktijk maakt het voor studenten interessant, vertelt Bloms begeleider Mark Cox van de TU/e. ‘Bij opdrachten als deze schuilt de uitdaging vaak niet zozeer in het product, maar vooral in het proces. Waar technici doorgaans streven naar een technisch zo perfect mogelijk product, krijgen studenten in dit geval te maken met een ondernemer die vooral een vermarktbaar product wil. En dan uiteraard het liefst zo snel mogelijk.’

De uitdaging: de juiste balans vinden tussen creativiteit en pragmatisme

‘Bovendien ben je er nog niet met een prototype alléén: je moet ook nog kijken naar productietechnieken, naar de mate waarin je de productie in een later stadium kunt opschalen én naar een zo laag mogelijke kostprijs. En last but not least heb je dan óók nog te maken met veiligheidseisen vanuit de brandweer en de overheid. Voor de student is het de uitdaging om binnen dit krachtenveld de juiste balans te vinden tussen creativiteit en pragmatisme. Geen lange rekenexercities, maar een goed en werkbaar ontwerp: dát is het uiteindelijke doel.’

Interessante bijbaan

Voor Blom is een opdracht als deze een ‘enorm interessante’ bijbaan. ‘Opdrachten via SURE bieden me de kans om relevante praktijkervaring op te doen én om in contact te komen met interessante bedrijven. Een mooie gelegenheid kortom om aan het bedrijfsleven te proeven en te ervaren hoe je wetenschappelijke kennis kunt vertalen naar de praktijk.’

‘We zijn erg blij met deze frisse, wetenschappelijke blik van buiten’

Eind dit jaar moet er een doordacht ontwerp liggen en moet er duidelijkheid zijn over de productie, blikt Piet Hezemans alvast vooruit. ‘We zijn erg blij met deze frisse, wetenschappelijke blik van buiten. Bas’ denkwerk heeft ons in staat gesteld om snel tot een optimaal en vermarktbaar ontwerp te komen.’

Strategische plekken

Inmiddels verkocht TETCON zijn evacuatiematras aan organisaties in 13 landen, tot in het aardbevingsgevoelige Japan aan toe. Bob Hezemans: ‘Uiteindelijk willen we komen tot een product dat, net als een AED, standaard op strategische plekken in gebouwen komt te hangen. Een product dat zó compact en makkelijk hanteerbaar is, dat er levens mee gered kunnen worden. Mede dankzij de frisse blik van Bas zetten we nu een flinke stap in die richting.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook: