#1. Breng je kerncompetenties in kaart
Waar ben je als bedrijf nou écht goed in? En: waarin onderscheid je je van de concurrentie? Businesstransformatie begint met het in kaart brengen van je huidige unique selling points.
Probeer te komen tot een lijst met maximaal 3 kerncompetenties: specifieke kennis of bepaalde faciliteiten die ervoor zorgen dat klanten naar jou toekomen. Daarbij kan het gaan om het eindproduct zélf of om specifieke componenten daarbinnen. Maar ook om zaken als productiefaciliteiten en -processen en onderhouds- en marketingconcepten.
Tip: vraag je klanten naar wat jouw onderneming uniek maakt.
#2. Inventariseer wat je nog méér kunt doen
Heb je je kerncompetenties in kaart gebracht? Denk dan gericht na over wat je daar nog méér mee zou kunnen doen. Een bedrijf dat beschikt over een geavanceerde lasstraat én kennis van het lassen van aluminium-componenten voor de scheepsbouw, kan diezelfde resources wellicht ook inzetten voor de offshore windindustrie.
Tip: Ga wel na in hoeverre een nieuw product of dienst aansluit bij je bestaande portfolio. Een té groot gebrek aan synergie breekt bedrijven vaak op; het kost dan té veel tijd en investeringen om nieuwe kennis en kunde in huis te halen.
#3. Doe onderzoek naar klanten en producteisen
Klanten en hun gedragingen: ze kunnen van branche tot branche verschillen. Hetzelfde geldt voor eisen die aan een product worden gesteld. Zo besloot een producent van schepen voor de baggerindustrie enkele jaren geleden zijn focus te verleggen naar de olie- en gassector. Dat leek een logische keuze. Tótdat bleek dat er aan schepen voor de offshore olie- en gasindustrie veel strengere eisen worden gesteld als het gaat om zaken als brandveiligheid en besturing.
Breng de wensen van je beoogde klantenkring in kaart
Tip: verken de markt waarop je actief zou willen worden en breng de wensen en eisen van je beoogde nieuwe klantenkring in kaart. Producten die worden ontwikkeld voor een snelgroeiende markt met weinig bestaande aanbieders hebben – weinig verrassend – de grootste kans van slagen.
Kom ook naar de ontbijtsessie over businesstransformatie
#4. Zorg voor een goed onderbouwd businessplan
Groeikapitaal: voor ambitieuze maakbedrijven is het onontbeerlijk. Tegelijkertijd kan het aantrekken ervan lastig zijn; zeker sinds de kredietcrisis zijn de traditionele banken terughoudend met het verstrekken van krediet. Al helemaal als je nog geen track record hebt in de markt waarin je actief zou willen worden.
Alternatieven voor de bank zijn er gelukkig ook, in de vorm van onder meer private investeerders, participatiemaatschappijen en regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Ook maken MKB’ers nog relatief weinig gebruik van Europese subsidiemogelijkheden voor experimentele en disruptieve technologieën.
Schrik er niet voor terug concurrenten te benoemen
Tip: een in commercieel en cijfermatig opzicht goed onderbouwd businessplan is cruciaal om de benodigde financiering los te krijgen. Doe gedegen marktonderzoek en laat je bij het opstellen van je businessplan adviseren door een financieel adviseur. Schrik er ook niet voor terug om concurrenten te benoemen; het laat zien dat je een visie hebt op de markt en de ontwikkelingen daarbinnen.
#5. Waak voor té veel snelheid
Onder het motto ‘sneller is altijd beter’ streven veel bedrijven naar een korte time-to-market. Maar een té snelle introductie van een nieuw product kan leiden tot een te lage kwaliteit (met een overdaad aan storingen tot gevolg) en hoge productiekosten.
Een té snelle introductie kan leiden tot lage kwaliteit
Tip: ga na of de opbrengsten van een snelle marktintroductie opwegen tegen de extra investeringen die daarmee gepaard gaan.
#6. Vergeet de marketing niet
Een nieuwe markt, een nieuw product: als niemand weet wat je aan het doen bent, wordt businesstransformatie een lastig verhaal. Want een goed product verkoopt zich – ondanks het vaak gehoorde tegendeel – niet per se vanzelf.
Tip: bedenk een goede introductiestrategie en zorg ervoor dat er voldoende middelen worden vrijgemaakt om je product aan de man te brengen.
#7. Ga eventueel een partnership aan
Andere markten of producten, andere klanten, andere netwerken. Voor maakbedrijven die een andere markt willen aanboren of een ander product willen introduceren, kan het zeker raadzaam zijn een joint venture op te zetten met een partnerbedrijf dat al in die andere branche actief is en specifieke sectorkennis heeft. Ook kan het verstandig zijn om de samenwerking aan te gaan met andersoortige partners, zoals kennisinstellingen of toeleveranciers.
Tip: samen optrekken in een complementaire rolverdeling kan de slagingskans flink vergroten. Daarbij neem je bijvoorbeeld zelf de productie voor je rekening, terwijl het partnerbedrijf zich richt op engineering en design.
#8. Bezint eer ge begint
Is het lastig om je kerncompetenties in kaart te brengen? Lukt het niet om een goede partner te vinden? Blijkt uit een marktanalyse dat je product lastig te vermarkten is in een andere branche? Staan financiers niet in de rij om je plannen te financieren? Begin er dan voorlopig niet aan.
Schaal pas bij bewezen succes verder op
Tip: Begin klein en benader het project als een startup. Creëer ruimte buiten de reguliere bedrijfsactiviteiten; geef enkele mensen de ruimte om te experimenteren en schaal pas bij bewezen succes verder op. Zo blijven de risico’s en de financieringsbehoefte binnen de perken. Ook voorkom je zo dat je ambities op het vlak van businesstransformatie ondersneeuwen binnen de drukte van alledag.
Meer weten over hoe je je groeikansen vergroot? Kom naar de Made in NL-ontbijtsessie over bussinesstransformatie. Deze vindt donderdag 28 juni plaats bij maakbedrijf Koninklijke Van Der Most in Heerde.
Kom ook naar de ontbijtsessie over businesstransformatie