Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In 6 stappen aandacht van de klant

Online aandacht van klanten krijg je niet, die moet je verdienen. Hoe je dat doet? In 6 stappen.

De meeste bedrijven in de zakelijke markt doen maar wat met online marketing. Ze hebben allemaal een bedrijfssite en een Facebook, Twitter en LinkedIn account. Die vullen ze braaf met informatie over het bedrijf en de producten. Het wachten is vervolgens op bezoek van de klant.

Grootste fout

FOLLOW DE MARKETEER!

Wat voegen social media toe aan B2B marketing?
De grootste fout die bedrijven daarbij kunnen maken is meestal de eerste fout: ze starten met de middelen en gaan daarna pas nadenken over de doelgroep, de doelstelling en de competenties van de organisatie. Daar heb je hem weer. De open deur. Maar in de praktijk blijkt dat je die niet vaak genoeg kan opentrappen.

Om bedrijven te behoeden voor al te kostbare 'leerervaringen' heeft Klaas Weima, managing partner bij Energize, een boek geschreven: Verdiende Aandacht. Aandacht is volgens hem niet te koop maar moet worden verdiend. Het advies van Weima is online marketing te benaderen als een verre spannende reis. De planning van die reis moet strak genoeg zijn om koers te houden en flexibel genoeg om onverwachte gebeurtenissen op te vangen.

De praktische reisplanner die Weima heeft ontworpen om in zes stappen aandacht te verdienen is de moeite waard voor B2B marketeers.

De 6 stappen naar aandacht:
 

Stap 1: Vorm je (merk)persona’s
  • Leef je in bij de doelgroep en maak duidelijk tegen wie je praat. Weet wie je bent als bedrijf en wat je bestaansreden is.
Stap 2: Definieer je doel
  • Wat wil je concreet bereiken met online marketing?
Stap 3: Ontdek je methode
  • Denk na over een overtuigend verhaal over jouw merk, over een onvergetelijke ervaring, over het betrekken van invloedrijke personen, over de maatschappelijke context en over het betrekken van mensen van buiten de organisatie. 
Stap 4: Volg de conversatie etiquette
  • Ben je relevant en onderscheidend, echt en geloofwaardig, en geef je meer dan je neemt?
Stap 5: Kies een optimale media mix
  • Welke betaalde, eigen en social media ga je inzetten en waarom? 
Stap 6: Evalueer en optimaliseer
  • Hoe evalueer je of je op de goede weg zit en op welke manier kan je bijsturen en optimaliseren?

Gelukkig hoef je niet perse een boek te lezen om te leren van je fouten. In de praktijk leer je veel. De belangrijkste les is wel dat je aandacht inderdaad moet verdienen.


Lees ook de vorige blogs van Berd Warmelts: