Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Iedereen een groene Trabant

Er is veel voor te zeggen de aangeslagen autofabrikanten te redden. Als de overheid maar niet gaat vertellen wat voor auto's ze moeten bouwen.

  

Staatssteun voor de auto-industrie, het lijkt een krankzinnig idee. Waarom? Er zat allang een koude sanering aan te komen, mondiaal is er genoeg capaciteit om 90 miljoen auto's te bouwen terwijl er maar 60 miljoen worden verkocht en zelfs groeimarkten als China kampen met overcapaciteit. Maar de sector is te groot en te verstrengeld met de bredere economie om te laten vallen. En bovendien is hij een speerpunt voor duurzame technologie. Aan de andere kant stort de wereldeconomie helemaal in wanneer iedereen z'n eigen industrie gaat afschermen. Voor de Fransen is dat bijna een reflex: Sarkozy vindt dat de automakers in ruil voor steun hun fabrieken in Oost-Europa maar moeten sluiten.

Een eis die redelijker klinkt, is dat de autoconcerns eindelijk eens groene auto's gaan bouwen. Helaas is ook dat een onzalig idee. Want de automarkt is een superconcurrerende markt. Alleen wie auto's maakt die de consument wenst, overleeft. Als de verkopen tegenvallen, smelt de winst weg; een instortende markt wordt al gauw fataal. Dat komt door de hoge vaste kosten, voor productontwikkeling en kapitaalgoederen. De producenten ontwerpen auto's voor de toekomst, en in weinig bedrijfstakken is zoveel geïnvesteerd in duurzame technologie. Maar niemand koopt dure duurzame auto's wanneer olie goedkoop is. Bovendien moet de meest geschikte technologie nog uitkristalliseren.

De beste manier om de auto-industrie te ondersteunen, zonder in aanvaring te komen met Nelie Kroes, is de aanschaf van een nieuwe auto aantrekkelijker maken. Bijvoorbeeld met een inruilpremie of door de rente op autoleningen tijdelijk fiscaal aftrekbaar te maken. In Den Haag is daar weinig animo voor, omdat Nederland vrijwel alle auto's moet importeren. Dat is knap kortzichtig, als je bedenkt hoeveel er hier per ingevoerde auto wordt verdiend (ook aan belastingen). Maar zo'n regeling zou eigenlijk in heel Europa moeten worden ingevoerd.

Als we ook nog willen dat er zuiniger en milieuvriendelijker auto's gekocht worden, moeten we een heffing op fossiele brandstoffen leggen. Dan blijft het lonend om te investeren in energiebesparing en alternatieve brandstoffen. Ook in sectoren die nog niet zo milieubewust zijn als de auto-industrie.