Nieuwe technologie als Google Glass kan medewerkers helpen hun werk beter te doen. Wat voegt een opleiding dan nog toe?
Stel, Mark de monteur krijgt een storingsmelding van een pomp op een bepaalde gaswinningslocatie. Ter plaatse aangekomen scant hij met zijn mobiele telefoon de identificatie-tag op de pomp. Het is al een oudere variant, eentje die je niet meer zo vaak tegenkomt. Op het scherm komen de technische specificaties van de pomp, inclusief de data van de laatste onderhoudsbeurten. Mark ziet ook de vijf meest voorkomende problemen met pompen van dit soort. Een voor een werkt hij ze af, maar voor zover hij kan zien is er niets aan de hand. En nu?
De collega is online
Gelukkig laat Marks telefoon ook zien welke collega’s veel ervaring hebben met dergelijke pompen. Hendrik is online. Mark stuurt hem foto’s van een paar kritische onderdelen, zodat Hendrik snel kan zien wat er aan schort. Met een paar ingrepen is de pomp weer operationeel. Mark ziet op zijn scherm verder nog dat de pomp vervangen moet worden. Hij voert de order in op het maintenance systeem.
Google Glass
In een nog modernere variant van bovenstaand scenario zou Mark Google Glass dragen die hem op een vergelijkbare manier context sensitieve informatie verschaffen. Je krijgt als gebruiker pro-actief die informatie aangeboden die relevant is voor waar je op dat moment mee bezig bent. In een kantooromgeving vertaalt zich dat bijvoorbeeld in beschikbare links naar extra financiële informatie bij het doorlezen van een winst- en verliesrekening en pop-ups met beschikbare juristen wanneer je een contract aan het doorlezen bent.
Performance support
Heb je met deze nieuwe vorm van performance support nog wel opleidingen nodig? In hoeverre moet de HR-afdeling of de changemanager hier rekening mee houden in de ontwikkeling van het trainings curriculum? Werknemers zullen altijd formele en informele opleidingen nodig hebben om de doelstellingen van het werk en het waarom van hun verantwoordelijkheden te begrijpen. Daarnaast moet iemand als Mark natuurlijk nog altijd gecertificeerd zijn als monteur en ervaring hebben met het doen van reparaties.
Generieke vaardigheden
De implicatie van performance support technologieën is wel dat de formele opleidingen ingekort kunnen worden. Deze zullen zich steeds meer focussen op het aanleren van meer generieke vaardigheden dan dat ze inzoomen op de heel specifieke kennis. Bijvoorbeeld wel een algemene overview over de werking van een nieuw process, maar niet alle uitzonderingen tot in detail uitgelegd. Bovendien is een additionele doelstelling van de trainingen dat mensen goed leren omgaan met de beschikbare contextuele hulpbronnen. De combinatie van de opleiding én de juiste toepassing van de performance support tools bepalen tenslotte het uiteindelijke werk-niveau en de bekwaamheid van de individu.
Naadloos aansluiten
Het is daarom belangrijk dat de performance support middelen en de opleidingen naadloos op elkaar aansluiten. Dit betekent concreet dat bij de ontwikkeling van de formelere trainingen de tools meegenomen worden in de uitleg en de oefeningen. Daarnaast moet de inhoud van de performance support aansluiten bij de theoretische frameworks en terminologie die aangeleerd is tijdens de training.
Niet alles naar IT
Ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de medewerkers in je bedrijf? Klop dan eens aan bij de IT-afdeling. De kans is groot dat ze de eerste schreden zetten op het pad van context sensitieve support. Zorg ervoor dat je erbij betrokken blijft en dat dit niet klakkeloos onder de verantwoordelijkheid van de IT-afdeling wordt geschoven. Uiteindelijk gaat het om de ondersteuning van de prestaties van de werknemers, en dat is ook zeker jouw verantwoordelijkheid.