Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Follow de marketeer!

Het social media virus heeft zich inmiddels ook genesteld in de B2B markt. Maar wat voegen leuke acties toe aan het bedrijfsresultaat?

B2B marketeers storten zich met veel enthousiasme op hun nieuwe communicatiespeeltjes. Ze ontwerpen een bedrijfspagina op Facebook, werken aan een uniform format voor de sales force op LinkedIn en openen een bedrijfs Twitter account met de oproep 'Follow Me'. De afdeling ‘Leuke dingen doen’ en is dat niet waar hun collega’s hen altijd gekscherend plaatsen?

Want laten we eerlijk zijn, het management houdt zich bezig met belangrijker zaken. Ze werken aan het verbeteren van de klantbediening, maken keuzes over welke klantsegmenten te bedienen en sleutelen aan het businessmodel dat in de huidige economische situatie niet meer goed werkt.

Leuke acties

Neem bijvoorbeeld Air France – KLM. Het bedrijfsresultaat van KLM staat al langere tijd ernstig onder druk. Het management worstelt met de Franse bureaucratie, vecht tegen de hoge brandstofkosten en weert zich tegen de slechte economische situatie. Deze sense of urgency lijkt aan de marketeers in Nederland voorbij te gaan. Zij hebben met name oog voor de successen van KLM met social media. Over de succesvolle inzet van Twitter toen het vliegverkeer last had van de aswolk en dat je via Facebook je buurman op een vlucht kan kiezen. Het zijn leuke acties en het is goed dat KLM social media inzet, maar wat voegt het toe aan het bedrijfsresultaat? Het zou me niet verbazen als het management van KLM de acties waardeert en na een schouderklopje aan de marketeer de dag vervolgt met echt belangrijke zaken.

Help het management

Wordt het niet tijd dat de marketeer zijn ogen opent en inziet dat hij in deze tijden van economische crisis hard nodig is? Dat er een enorme toegevoegde waarde voor hem ligt weggelegd? De B2B markt snakt naar unieke klantproposities waarmee aanbieders zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Het management zoekt naar andere manieren dan bezuinigen om uit de crisis te komen. Marketeers kunnen het management helpen door markt en klantinzichten te verzamelen, door keuzes te maken voor de meest aantrekkelijke marktsegmenten, door unieke proposities te bouwen en deze goed in de markt te zetten.

Als het in de marketingstrategie toegevoegde waarde levert om Facebook of Twitter in te zetten, omdat het een bijdrage levert aan de winstgevendheid op korte en lange termijn, dan moet de marketeer dat vooral doen. Social media is ook in de zakelijk markt belangrijk maar soms moet je niet alleen extern twitteren “Follow Me”, maar juist intern scanderen: “Follow de Marketeer!”

Lees ook de vorige blogs van Berd Warmelts: