Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fílmpje!

Met een minimaal reclamebudget en weinig moeite tóch de consument aanzetten tot actie? Welkom in de wereld van virale marketing, waarbij het de kunst is om via internet heftige filmpjes met verkapte reclameboodschappen als een virus rond te laten zingen. Elf bedrijven over hun schot in de roos.

SP Jan zoekt kiezers

Wie: Barry Smit, mediacoördinator
Wat: interactieve filmpjes met Jan Marijnissen
Doel: een lokkertje voor de website
Resultaat: 3,5 miljoen mensen bereikt

"Normaal gesproken zou een VVD'er onze boodschap direct in de open haard gooien. De kracht van de filmpjes, waarin Jan zich richt tot de kijker als die zijn naam intikt, is dat ze de politieke boodschap ontstijgen, waardoor ook VVD'ers de virals doorsturen. Zo maakt de concurrentie reclame voor ons. Door de humor is het een succes, een hele politieke filosofie kan je niet communiceren in zo'n korte tijd. Mensen moeten zich goed voelen als ze aan de SP denken en dat lukt met deze filmpjes. Ze zijn het misschien niet met ons eens, maar als ze de website bezoeken kunnen we ze toch verleiden op ons te stemmen."

HEMA Webshop stort letterlijk in elkaar

Wie: Barbera Wolfensberger, hoofd corporate identity & communication
Wat: een webshop waarbij een omvallende beker voor een kettingreactie zorgt
Doel: lancering nieuwe website
Resultaat: 3 miljoen hits

"De valkuil is dat een viral leuk is, maar niet relevant voor wat je wilt zeggen. Je moet daarom wel dichtbij je merk blijven. Dus hebben we geen hip filmpje gemaakt, maar een eenvoudige en bijzondere website die letterlijk in elkaar dondert. Of een viral uiteindelijk viraal wordt heb je niet in de hand, het draait om geluk. Wij hebben de viral met opzet niet gepushed, hij is alleen op twee vakgerelateerde websites geplaatst, daarna gingen mensen het aan elkaar doorsturen. Wat mij uiteindelijk vooral opviel is dat mijn kinderen hem ongevraagd vaker wilden bekijken."

Kwik-Fit De ‘dood' van Piet Paulusma

Wie: Arjan van der Meer, marketing manager
Wat: filmpje waarin weerman Piet Paulusma wordt aangereden
Doel: winterbanden onder de aandacht brengen
Resultaat: 500.000 views op weblog GeenStijl

"In het filmpje staat Piet Paulusma in de sneeuw, dus wilden we wachten met rondsturen tot het ging vriezen. Dat gebeurde niet, uiteindelijk is het filmpje via andere kanalen bij GeenStijl terechtgekomen. Zij hebben het einde, als je de weerman weer terug in beeld ziet lopen, uit de film gesneden. Dat was niet de bedoeling, wij hoopten op een discussie over winterbanden, nu ging het over de dood van Piet Paulusma. Maar er werd over gesproken en dat is goed, er ontstond een hype. Mensen schrokken in eerste instantie. De jeugd vond het prachtig, sommige ouderen vonden het minder leuk. Maar als je op deze manier reclame maakt, zijn er altijd mensen die vinden dat het te ver gaat."

Info Support Dienstregeling NS gekraakt

Wie: Pascalle Hijl, adviseur werving & selectie
Wat: filmpjes waarin softwareontwikkelaar van alles ontregelt
Doel: aandacht van IT-studenten
Resultaat: 9 miljoen views

"Half Nederland kent de filmpjes inmiddels, dat hadden we niet verwacht. Er was zelfs ingecalculeerd dat het geen succes zou worden. We hebben vijf filmpjes op YouTube gezet, bijvoorbeeld eentje waarin de dienstregeling van de NS wordt gekraakt. Die werden snel opgepikt. Onze bedrijfsnaam hebben we bewust niet vermeld, we wilden mensen in de waan laten dat de filmpjes echt waren. Nu is hoofdrolspeler Max onder andere geïnterviewd door Jensen en Editie NL. Of Max hier ook echt werkt? Eh, ja. Echt, hij is ontwikkelaar. En ja, hij heeft nog steeds tijd om zijn gewone werk te doen, haha."

Lotto Miljonairtje spelen

Wie: Pascal Koot, marketing manager De Lotto
Wat: interactieve film van negen minuten, waarin de kijker zelf miljonair is
Doel: werving nieuwe abonnees
Resultaat: 110.000 views, 85.000 nieuwe e-mailadressen

"De doelstelling van het aantal nieuwe abonnees hebben we niet gehaald, de andere twee doelstellingen wel: ons als merk en product onderscheiden en een leerproces op ‘klantencontactstrategie' doormaken. Dit met dank aan regisseur Tim Oliehoek (Vet Hard, Shouf Shouf Habibi, red.) en de buzz die ontstond, bijvoorbeeld op Hyves en weblogs. Of het plan te ambitieus was? De grootsheid heeft juist bijgedragen aan het succes. Het filmpje duurde wel lang, daarom hebben we in een later stadium een spoelknop geïntegreerd. Dat is het voordeel van internet, je kan per dag bijsturen."

FlexFirm De verhuizing van hoofden

Wie: Vincent Mispelblom Beyer, directeur
Wat: politiebericht met filmpje waarin mannen afgehakte hoofden in een auto laden
Doel: de verhuizing communiceren
Resultaat: 25.000 views en nieuwe klanten

"In het politiebericht werd gevraagd wie de gebeurtenissen uit een filmpje op de website van Bureau Amstelland herkende. Gevolg was dat we zowel de politie als de Reclame Code Commissie achter ons aan kregen. De commissie klaagde over het gebruik van het politielogo en vond het filmpje in strijd met de goede smaak. Door de politie werden we al op de tweede dag gebeld, na twee weken ging de site met het filmpje op zwart. Daar hebben we persberichten over uitgestuurd en dat bracht weer veel publiciteit met zich mee. Alles was vooraf ingecalculeerd, alleen niet dat het op deze schaal zou gebeuren."

RAVE-cruitment Headhunter als echte koppensneller

Wie: Rob van Elburg, directeur
Wat: een filmpje waarin het hoofd van een werknemer wordt afgehakt
Doel: een hogere respons
Resultaat: 15.000 views, toename respons

"Wij hebben gevisualiseerd wat iedereen denkt bij de naam headhunter. Het filmpje is, eufemistisch gezegd, vrij goed in beeld gebracht. Sommige mensen zullen er aanstoot aan hebben genomen. Wij hebben door te choqueren, met een beetje bloed en een humoristische ondertoon, onze doelgroep bereikt. Ondanks de shock krijg je er geen slapeloze nachten van. Precies wat filmmaker Quentin Tarantino ook lukt; niet geheel toevallig hebben de makers van ons filmpje een trailercompetitie gewonnen rond één van zijn films. Het volgende filmpje? Dat is een verrassing, maar we gaan dit succes nog overtreffen, hoor."

ReedBusiness Hoe succesvol is uw naam?

Wie: Annemiek Kraaijvanger, manager corporate communicatie
Wat: de Namerator, die de succesfactor van namen berekent
Doel: werven van salestalent
Resultaat: 1000 cv´s, 1,4 miljoen bezoekers

"Vooraf wordt om je naam gevraagd, die vervolgens terugkomt in het filmpje. Dat is, hoe simpel het ook klinkt, het sterke element van de viral. Het gaat over jezelf, dat vinden mensen leuk en interessant. We wilden vanuit de ontvanger denken, niet vanuit het bedrijf. Op het succes heb je weinig invloed, virals moeten zichzelf verspreiden. Op het vervolg heb je wél invloed, je moet goed inspringen op de resultaten. Zo hebben onze recruiters naar aanleiding van de aanmeldingen 300 gesprekken gevoerd. Zij waren misschien minder blij met het succes van de viral, haha. Maar het geeft aan dat het eigenlijk pas begint als de viral zijn werk heeft gedaan."

Opel Een beller is sneller

Wie: Stefaan Claes, internet & crm manager GM Benelux
Wat: een testrit, waarbij de kijker wordt opgebeld door de bestuurder
Doel: aandacht voor een nieuw model
Resultaat: 365.000 mensen gebeld

"Het leuke en vooral ook spannende van een viral is dat je meteen merkt of het werkt. Bij ons kwam al snel rook uit de computer en als het virale effect eenmaal werkt, is het niet te stoppen. Het filmpje werd een succes door de dubbele personalisatie. De kijker moest vooraf naam en telefoonnummer opgeven. Tijdens het filmpje schrik je als toeschouwer, want je ziet opeens je eigen naam en wordt ook nog eens gebeld door de man op je beeldscherm. Technisch gezien is het niet eens een huzarenstukje, maar de combinatie maakt het verrassend. Tegenwoordig ligt de lat hoger. Vroeger werd alles doorgestuurd, nu kan iedereen zich op YouTube uren vermaken. Verrassing creëren is dus lastiger."

De Telefoongids Goed gesprek met de Sint

Wie: Johnas van Lammeren, marketing manager online
Wat: vraag- en antwoordspel met Sinterklaas
Doel: aandacht genereren voor de website
Resultaat: een half miljoen hits, veel e-mailadressen

"In 2006 hadden we een interactief spel op de website, waarbij je grappige reacties kreeg van Sinterklaas als je commando's intypte. Door het fungehalte en de interactiviteit werd het een succes, mensen stuurden het naar elkaar door. Het spel was met opzet niet goed beveiligd, zodat alle commando's die mogelijk waren, gingen rondzingen. De Sint reageerde ook op de commando's Geenstijl, Volkomen Kut en Marketingfacts, waardoor we links kregen vanuit die weblogs en het succes van de viral werd aangejaagd."

Vodafone Flippen door de file

Wie: Joanneke Visser, manager marketing & communicatie
Wat: de website Front Voor Vrije Werktijden, ondersteund door drie filmpjes
Doel: inhaken op mobiel werken
Resultaat: aantal views ‘boven verwachting'

"We hebben een actueel thema gepakt en zijn daar op ingehaakt, waardoor het herkenbaar is voor de consument. Over het fileprobleem lees je elke dag in de krant, wij brengen het ‘tonque in cheek': te zien is hoe werknemers compleet doordraaien door het oponthoud. We laten daarbij in het midden of het echt of fictie is. De uitdaging is om ludiek te zijn en toch te zorgen dat de centrale boodschap overkomt. Een viral heeft als nadeel dat het geen directe link met je merk heeft, maar dat is ook een voordeel: mensen staan meer open voor de boodschap."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Alle virals zien? Kijk dan nu op Mt.nl/virals

Van sensing tot koppigheid: dit is wat in 2025 van leiders wordt verwacht

Onzichtbare diversiteit, sensing, koppigheid... Het to-dolijstje voor leiders wordt volgend jaar opnieuw langer. Vier experts in leiderschap zetten op een rij wat op de werkvloer van je wordt verwacht. 'Leiderschap wordt weer kleiner.'

janka stoker lidewey van der sluis tine buyl emma van gerven
Vlnr: Janka Stoker, Lidewey van der Sluis, Tine Buyl en Emma van Gerven.

# Van ego naar eco

Twaalf items staan er maar liefst op het to-dolijstje voor leiders van Lidewey van der Sluis. Niet gaan stressen nu. Als je in 2025 wat meer ‘plaats kan maken voor de ecokant in plaats van de egokant’, dan ben je al op de goede weg, vindt de hoogleraar strategisch leiderschap en talent management aan Nyenrode Business Universiteit.

Leiders zijn lang bezig geweest met uitpluizen wat hun rol is, wat hun positie is, wie ze zijn en wat hun krachten zijn. Dat is een beetje uit, geeft ze aan. ‘De ecokant is het geheel zien en ook handelen vanuit het belang van dat geheel. De leider staat steeds meer in de schaduw van het licht van de organisatie.’

Je focus als leider moet dus zijn dat de organisatie als geheel goed draait. ‘Dat er geen lekkage is, in de betekenis van energie weglekken van mensen of uit teams. Dat er niet te veel gedoe is en dat mensen gewoon lekker aan het werk zijn.’

Naast de menselijke kant vraagt de technische kant van organisaties ook aandacht, merkt ze op. ‘Als het IT-systeem eruit ligt, is dat ook een groot lek. Een energielek, want dan kun je gewoonweg niet optimaal functioneren.’

# Controleren kan niet meer

Laat staan als het gaat om de integratie van nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals AI. Die zorgen sowieso al voor veel onzekerheid op de werkvloer. Maar ook voor leiders brengt die nieuwe technologie extra uitdagingen met zich mee.

Met AI-tools zoals ChatGPT worden inmiddels hele businessplannen geschreven, toekomstscenario’s gemaakt, innovaties uitgewerkt. Wie dat werk heeft uitgevoerd, wordt steeds minder duidelijk.

Het hybride werken krijgt ook een update: met avatars van jezelf en je collega’s samenwerken in een compleet virtuele wereld. De metaverse betekent dat het ook niet langer zichtbaar is wie met wie samenwerkt, en of er überhaupt wel wordt gewerkt.

Van der Sluis: ‘Voor een leidinggevende wordt de nieuwe werkomgeving er één van vertrouwen, want controleren kan niet meer. Als je een controlfreak bent, dan heb je eigenlijk nog weinig te zoeken in een leiderschapsrol.’

Lees ook: Moedige leiders stappen uit de rol van daadkrachtige baas

# Flexibel, maar voorspelbaar

Emma van Gerven, universitair docent leiderschap en management aan de UvA, wijst erop dat de werkvloer nu al veel agile en adaptive leiderschap vraagt: dat je mee kunt bewegen en je je gedrag kunt aanpassen naar gelang de situatie. Op die flexibiliteit zal het komend jaar nog veel meer een beroep worden gedaan.

Maar pas op voor wat Van Gerven ‘de duistere kant van flexibel leiderschap’ noemt. Dat gaat over leiders die zomaar hun gedrag veranderen, niet omdat een situatie dat vraagt. ‘Dat is niet langer flexibel, maar onvoorspelbaar. Daardoor zijn ze ook veel moeilijker te volgen.’

Die onvoorspelbaarheid levert op de werkvloer alleen maar extra frustratie en onzekerheid op. Leiders moeten dus flexibel zijn zonder onvoorspelbaar te worden. Dat is best lastig in een snel veranderende wereld. Maar met transparantie kun je daar toch handen en voeten aan geven. Dat ziet Van Gerven dan ook als een superkracht. ‘Leiders die uitleggen waarom bepaalde dingen worden gedaan, dammen die onvoorspelbaarheid automatisch in.’

# Een baken om te volgen

Narcisten zijn vaak onvoorspelbare leiders. Ze zijn ook nog net dat tikkeltje prominenter aanwezig in de boardroom, merkt Tine Buyl op. De hoogleraar organisatiewetenschappen aan Tilburg University had gehoopt dat er met alle aandacht voor generatie Z, voor emotionele intelligentie en voor mentaal welzijn wat minder narcisten de top zouden bereiken.

Maar oude patronen zijn hardnekkig. ‘We houden vast aan een bepaald beeld dat we hebben van een sterke leider, en dat vertegenwoordigt niet het empathische leiderschap dat nodig is in onzekere tijden.’ Dat is dit najaar nog eens bevestigd met de herverkiezing van Donald Trump als president van de VS. Zijn onvoorspelbare gedrag zal voor de hele wereld extra onzekerheid met zich meebrengen.

Verbinden als superkracht

Toch is er een superkracht waarmee je als goede leider tegengas kunt geven: verbinden. Of dat nu over grote geopolitieke spanningen gaat, of de wat minder globale spanningen op de werkvloer. Jij brengt de juiste mensen en puzzelstukjes bijeen.

Daarmee word je ‘een soort baken dat mensen kunnen volgen’. Narcisme is eerder ‘het tegenovergestelde van verbinding’. Dat werkt niet goed in onzekere tijden en het is ook niet goed voor de veerkracht van organisaties.

In een wereld die steeds complexer en onveiliger wordt, zul je volgend jaar nog sterker moeten inzetten op je verbindende rol, zegt Buyl. ‘Intern mensen voldoende vertrouwen geven om beslissingen te nemen in onzekere tijden. Maar ook extern de connectie opzoeken, bijvoorbeeld de juiste stakeholders aanspreken. En daarmee ook kunnen samenwerken.’

# Meer koppigheid ontwikkelen

Tegelijkertijd pleit Buyl voor het ontwikkelen van meer koppigheid. ‘Als leider moet je wel, want er is zoveel in beweging dat het echt nodig is om een duidelijke boodschap te brengen. Daarvoor moet je toch vasthouden aan een bepaalde visie. Als je je te veel gaat aanpassen aan wat anderen willen en anderen doen, ben je niet meer authentiek.’

Die koppigheid is bijvoorbeeld broodnodig om duurzame stappen te blijven zetten. Al vindt de politiek dat niet langer belangrijk, de werkvloer vraagt er wel degelijk om. Aan jou de taak om je ‘authentieke visie’ daarop te behouden en niet in de val te trappen van greenwashing of het opkomende brownwashing.

Bij brownwashing wordt de vooruitgang op milieuvlak slechter weergegeven dan de realiteit. Daarmee kunnen bijvoorbeeld activistische aandeelhouders worden omzeild. Het genre dat denkt dat duurzaamheidsmaatregelen alleen maar geld kosten en de winst negatief beïnvloeden.

‘Door de druk van zulke aandeelhouders kunnen leiders die wél om duurzaamheid geven daar misschien niet meer vrij en open over zijn, maar ik hoop dat ze er toch aan vasthouden.’

# Tijd nemen voor reflectie

Janka Stoker, hoogleraar leiderschap en organisatieverandering aan Rijksuniversiteit Groningen, vindt de vijf actieve generaties op de werkvloer een belangrijk thema voor volgend jaar: van 65-plus tot piepjong. Al die verschillende leeftijden en achtergronden vragen om maatwerk.

Die dynamiek op de werkvloer betekent dat je daar veel tijd aan moet besteden. De een wil thuiswerken, de ander niet. De een wil flexibiliteit, de ander vraagt meer sturing. Ga er als leider maar aanstaan. Daar is veel empathie voor nodig.

‘”Ik ben gewoon zo als leider, met één bepaalde stijl of manier van werken”: die manier van denken kan niet en heeft ook nooit gekund. Vanwege die toegenomen diversiteit moet je je nog meer realiseren met wie je te maken hebt’, aldus Stoker.

Lees ook: Generatie Z is snel afgeleid en niemand durft het te bespreken

Krappe arbeidsmarkt

‘Niet iedereen heeft hetzelfde van jou nodig. Bovendien maakt het met een krappe arbeidsmarkt nog meer uit wat voor baas je bent en wat jij doet. Mensen kunnen gemakkelijk vertrekken als ze ontevreden met je zijn.’

Maar heb jij wel een passend beeld van de impact die jij maakt als leider? Weet je hoe wat jij doet of bedoelt echt overkomt op de anderen? ‘Dat vergt de nodige flexibiliteit en zelfreflectie. Je moet in staat zijn om naar jezelf te kijken, daarop te reflecteren en daar ook feedback op te willen krijgen.’

‘Je denkt van jezelf misschien wel dat je flexibel bent, maar wat als anderen dat niet zo ervaren?’ Daarom wenst Stoker leiders in 2025 als superkracht veel tijd en vaardigheden toe om te reflecteren.

# Onzichtbare diversiteit

Onzichtbare diversiteit, dat is het nieuwe thema dat Van Gerven opwerpt voor 2025. ‘Bij diversiteit denken mensen vaak aan wat je kunt zien: leeftijd, gender, huidskleur. Maar er is ook veel dat je niet kunt zien: overtuigingen, opleidingen en cultuur bijvoorbeeld.’

Er wordt nog veel gefocust op zichtbare diversiteit, weet ze. ‘Daar wordt ook op gemanaged: van ieder poppetje willen we er één hebben. Maar dat is niet altijd supereffectief. Ook omdat mensen die zichtbaar verschillen onzichtbaar juist weer erg hetzelfde kunnen zijn.’

Je moet meer focussen op de binnen- én de buitenkant, op diversiteit die echt verschillende perspectieven met zich meebrengt. ‘Daar heb je uiteindelijk meer aan. Maar die omgang met diversiteit is wel ingewikkeld. Dat durven doen en het ook goed kunnen verkopen, is de superkracht die ik leiders toewens voor 2025.’

# Next level impact maken

Impact maken krijgt er nog een niveautje bij volgend jaar, vertelt Van der Sluis. Wat doe je als leider voor het grotere geheel? Purpose driven gaat over moreel goed doen. ‘Dat next level is promise driven. Dat is niet alleen zeggen dat je iets positiefs bijdraagt voor een betere wereld. Je doet iets omdat je wil bijdragen aan verbetering, verandering of vernieuwing in de wereld.’

Tony’s Chocolonely is daar een voorbeeld van. Dat bedrijf verkoopt chocolade om de hele cacao-industrie slaafvrij te maken. ‘Die trend vraagt van leidinggevenden dat ze niet alleen roepen dat ze goed bezig zijn voor de maatschappij, maar dat ze ook gaan nadenken over de vraag wat ze zelf doen om een steentje bij te dragen.’

Ze moeten dat ook concreet maken. En doen. ‘Dat is wat anders dan de Alpe d’Huez op fietsen om geld in te zamelen voor onderzoek dat anderen moeten gaan doen. Het gaat om de vraag wat je zelf doet om voor een ander van betekenis te zijn.’

‘Dat hoeft niet iets groots of zichtbaars te zijn. Dat kan ook met een klein gebaar. Als collega of als goede buur. Promise driven ligt in het verlengde van de slogan die we al kennen: een betere wereld begint bij jezelf.’

Lees ook: Bedrijven moeten sneller verduurzamen, niet langzamer

# Van vitaal naar mentaal

Wie aan gezondheid denkt, denkt meestal aan de fysieke kant. Werkplekken zijn daarop ingericht, kantines serveren gezondere opties, sportabonnementen zijn heel normaal als incentive. Vitaliteit maakt op de werkvloer plaats voor mentaliteit, ziet Van der Sluis.

Die overgang van het lichamelijke naar het geestelijke is wel een uitdaging voor leiders. ‘Als een medewerker mentaal even van de rails ligt, moet je als leidinggevende ook de bagage hebben om een gesprek hierover te kunnen voeren. Dat is iets heel anders dan even zoeken naar wat je moet doen om de bloeddruk te verlagen.’

Hiermee raak je namelijk ook aan iets wat meerdere lagen heeft, namelijk drijfveren van mensen.  ‘Het gaat over de vraag waar collega’s energie van krijgen. Een leider zal moeten achterhalen waar dat in zit. En dan zal blijken dat dat zeer uiteenlopend is.’

Meer luisteren

‘De een laadt zich op door nieuwe dingen te leren en uiteenlopende projecten te doen. De ander door samen te werken en doelen te realiseren. Weer een ander is het liefst bij klanten of opdrachtgevers. Leidinggeven is deze verschillen kennen en maatwerk leveren.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een leider moet daarom ook veel meer luisteren. Van der Sluis benoemt dat als een superkracht. ‘Er is zoveel gaande in de levens van mensen, ook online. Maar dat luisteren begint met echt willen weten wat er in de ander omgaat.’ Oprecht nieuwsgierig zijn dus. ‘Waarom werk je wel of niet, waarom heb je wel of geen lichtjes meer in je ogen?’

Daarbij worden zintuigen – sensing – steeds belangrijker. ‘Leiders moeten hun zintuigen meer het werk laten doen: ogen en oren openhouden, meer voelen. Samenwerken wordt samen dansen, en dat is ook best wel zintuiglijk. Je moet dingen op je gevoel doen, een beetje aanvoelen wat je wel en niet kunt zeggen of doen.’

Conclusie: leiderschap wordt kleiner

Al met al zijn het toch nog best veel thema’s geworden. Is de conclusie dat leiderschap nog moeilijker wordt in 2025? Ja, daar zijn de wetenschappers het wel over eens. Er is vooral moed nodig, zegt Van Gerven. ‘Het lef om bij jezelf te blijven, om je menselijke kant voorop te zetten, terwijl er zoveel ontwikkelingen zijn. Maar menselijkheid is wel de grootste kracht van een leider.’

‘Eigenlijk wordt leiderschap weer kleiner’, vat Van der Sluis samen. ‘Het is allang niet meer hoog van de toren blazen met grote woorden en veel lawaai. Leidinggeven doe je steeds meer in het klein: met het kleine gesprek, de kleine contacten en de kleine gebaren. In dat kleine wordt leiderschap groot.’

Lees ook: Leiders moeten meer gebruik maken van de superkracht nieuwsgierigheid