Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De vergeten P in de marketingmix

Bedrijven die één van de marketing P's vergeten doen zichzelf en hun klanten tekort. De P die het meest vergeten wordt?

Iedereen die ooit een marketingboek heeft opengeslagen kent de marketingmix met de vier P’s: product, plaats, promotie en prijs. Marketeers  zijn tegenwoordig zo druk met de P van promotie, dat ze een essentieel ingrediënt uit de marketingmix dreigen te vergeten: de P 'product'. Je kan nog zoveel marketingstrikken om een product doen, maar een slecht product blijft een slecht product.

Vergeet de vraag achter de vraag niet

Een marketingdirecteur van een groot industrieel bedrijf vertelde me onlangs dat van drie productintroducties er twee jammerlijk mislukten. Ondanks contact met de doelgroep bleek men er in de praktijk toch vaak net naast te zitten. Marketing en sales hadden onvoldoende doorgevraagd naar de echte behoefte van de klant. Vergeten de vraag achter de vraag te stellen, en dat kost heel veel geld. Met name in de industrie omdat er vaak maanden bouw- en testwerk gaat zitten voor een product 'live' gaat. Dat werk is voor niets geweest als het product vervolgens niet aanslaat in de markt.

Van welke producten bent u als zakelijk beslisser fan omdat het precies voorziet in uw behoefte? Producten die u de ondernemers uit uw netwerk spontaan zou aanbevelen? Het zou me niet verbazen als ze op een hand te tellen zijn.

Het onbekende Moneybird

Ik weet er één. Moneybird. Ik ben belangeloos fan en super promotor van dit bedrijf dat een online boekhoudpakket voor het klein MKB op de markt heeft. Bij het zoeken naar een oplossing voor de boekhouding van mijn bedrijf vond ik bij toeval het online boekhoudpakket van het onbekende merk Moneybird. Hoe kan het dat dit bedrijf exact weet waar ik behoefte aan heb?

MoneyBird is opgericht door een aantal ex-studenten uit Enschede die voor hun eigen onderneming op zoek waren naar een goed boekhoudpakket voor zzp’ers en kleine ondernemers. Veel pakketten van de bekende software leveranciers zoals Exact en Unit4 vonden ze te duur en te complex. Geklungel met Excel was ook geen oplossing. Daarom zijn ze zelf gaan programmeren met als doel een super gebruikersvriendelijk online boekhoudpakket te maken. Daar zijn ze 100 procent in geslaagd.  'Sense and Simplicity' zou Philips het noemen.

Product dat doet wat het moet

Het pakket doet precies wat het moet doen: gemakkelijk je boekhouding doen in de cloud. Facturen maak je in een handomdraai. Je kan ervoor kiezen ze te mailen of met een online opdracht via TPG te sturen. Het pakket maakt  automatisch een resultatenrekening en BTW overzicht en alle andere zaken die je nodig hebt. De topper in gebruikersvriendelijkheid is het verwerken van inkoop bonnetjes met je I-Phone. Je maakt een foto, schiet die met 1 druk op de knop de cloud in en hij staat gescand in het inkoopoverzicht. Makkelijker kan niet. Je merkt dat het product door mensen is gemaakt die zich zeer goed in de klant kunnen verplaatsen.

Hebben de marketeers van Moneybird wel alle P’s goed in beeld? Nou nee. Ze zijn de P van Promotie vergeten. Moneybird is nergens vindbaar. Je vindt ze niet via de zoekwoorden via Google en niet op vergelijkingssites waar je hun aanwezigheid verwacht. In de top-10 boekhoudpakketten van Sprout kwamen ze ook niet voor. Dat is zonde want zo loopt dit bedrijf vele potentiele klanten mis. Maar ja, je kan niet alles hebben.

Lees ook de vorige blogs van Berd Warmelts: