Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo word je productiever met minder inspanning

De enorme hoeveelheid informatie die we per dag moeten verwerken is slecht voor onze concentratie. In deze column legt Mark Tigchelaar uit waarom je met minder taken, een stuk productiever bent.

Een ondernemer kreeg te maken met tegenvallende salesresultaten en een achterlopende omzet. Om dit probleem aan te pakken besloot bij voortaan elke dag tussen 10:00 en 16:00 zich alleen maar met sales bezig te houden. Alle andere taken voerde hij daarvoor of daarna uit. Het resultaat: binnen zeven maanden realiseerde hij zijn jaartarget. Saillant detail: het maakte eigenlijk niet zoveel uit of hij de andere taken later of zelfs helemaal niet meer uitvoerde. Zo kwam hij er achter dat een groot deel van de zaken waar hij normaal de hele dag druk mee was, helemaal niet zo relevant waren. Hier kom ik bij een belangrijk punt: hoe meer rollen je vervult, hoe minder je gedaan krijgt. Met minder taken, ben je een stuk productiever. Most Important Task Een goed voorbeeld is het verhaal van Fleur, een vriendin van mij. Toen ik net startte met mijn bedrijf hield ik me bezig met veel verschillende marketingactiviteiten. Dat betekende dat ik veel verschillende projecten tegelijkertijd deed en lange dagen maakte. Fleur runde op dat moment ook haar eigen business. Zij focuste zich daarentegen maar op één activiteit: Facebook marketing. Daardoor werkte ze veel minder uren, was ze een stuk relaxter en draaide ze meer omzet dan ik. Overduidelijk wist ze precies wat haar MIT (Most Important Task) was, de rest zag ze als ballast. Daar is ze geen uitzondering in. Een kenmerk van snel groeiende bedrijven is dat ze elk kwartaal maar één topprioriteit hebben, schrijft Verne Harnish beschrijft in zijn boek 'Mastering the Rockerfeller Habits'. Voor de rest houden deze snelle groeiers zich bezig met niet meer dan vijf doelstellingen. Kill your darlings Om je niet te laten afleiden, moet je prioriteiten stellen en alle overige taken achterwege laten. Het toepassen van deze methode is makkelijker gezegd dan gedaan, you have to kill your darlings. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het zeker de moeite waard is. Sinds ik hiermee aan de slag ben gegaan ben ik een stuk relaxter, heb ik minder aan mijn hoofd en is het nog nooit zo goed gegaan met mijn bedrijf. Mijn advies is daarom om de werkdag te beginnen met je MIT. Ontwikkel een ochtendroutine waarin je het eerste uur de belangrijkste taken doet, voordat je met afleidende e-mail of voicemails aan de slag gaat.
Foto: Getty

Een ondernemer kreeg te maken met tegenvallende salesresultaten en een achterlopende omzet. Om dit probleem aan te pakken besloot bij voortaan elke dag tussen 10:00 en 16:00 zich alleen maar met sales bezig te houden. Alle andere taken voerde hij daarvoor of daarna uit. Het resultaat: binnen zeven maanden realiseerde hij zijn jaartarget.

Saillant detail: het maakte eigenlijk niet zoveel uit of hij de andere taken later of zelfs helemaal niet meer uitvoerde. Zo kwam hij er achter dat een groot deel van de zaken waar hij normaal de hele dag druk mee was, helemaal niet zo relevant waren.

Most Important Task

Met minder taken, ben je een stuk productiever. Een goed voorbeeld is het verhaal van Fleur, een vriendin van mij. Toen ik net startte met mijn bedrijf hield ik me bezig met verschillende marketingactiviteiten. Dat betekende dat ik veel projecten tegelijkertijd deed en lange dagen maakte. Fleur runde op dat moment ook haar eigen business. Zij focuste zich daarentegen maar op één activiteit: Facebook marketing. Daardoor werkte ze veel minder uren, was ze een stuk relaxter en draaide ze meer omzet dan ik. Overduidelijk wist ze precies wat haar MIT (Most Important Task) was, de rest zag ze als ballast.

Daar is ze geen uitzondering in. Een kenmerk van snel groeiende bedrijven is dat ze elk kwartaal maar één topprioriteit hebben, schrijft Verne Harnish in zijn boek ‘Mastering the Rockerfeller Habits’. Voor de rest houden deze snelle groeiers zich bezig met niet meer dan vijf doelstellingen.

Kill your darlings

Om je niet te laten afleiden, moet je prioriteiten stellen en alle overige taken achterwege laten. Het toepassen van deze methode is makkelijker gezegd dan gedaan, you have to kill your darlings. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het zeker de moeite waard is. Sinds ik hiermee aan de slag ben gegaan ben ik een stuk relaxter, heb ik minder aan mijn hoofd en is het nog nooit zo goed gegaan met mijn bedrijf.

Mijn advies is daarom om de werkdag te beginnen met je MIT. Ontwikkel een ochtendroutine waarin je het eerste uur de belangrijkste taken doet, voordat je met afleidende e-mails of voicemails aan de slag gaat.