Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stelling: Innovatie komt van kleine uitdagers

Uber, Netflix, iZettle, Airbnb, Storefront: voorbeelden van bedrijven die als startup een innovatie naar de markt wisten te brengen met een vaart en impact die de gevestigde marktpartijen deed schutteren. Opvallende bedrijven die de indruk wekken dat innovatie vooral van kleine uitdagers komt. En dat grote, gevestigde bedrijven te log en bureaucratisch zijn om productinnovaties te doen. Maar is dat ook zo?

innovatie. manager. vernieuwing, oorzaak, mislukken, vernieuwing
Foto: Getty

Feiten

Frans onderzoek bij 121 biotech-bedrijven bevestigt dit beeld niet. Sterker nog: in de biotech helpt het om een middelgroot tot groot bedrijf te zijn, omdat daar vaak de benodigde kennis, capaciteit en budget aanwezig zijn voor productontwikkeling.

Ook een Grieks en een Brits onderzoek in de maakindustrie, evenals een groot Amerikaans onderzoek onder 1695 bedrijven uit allerlei sectoren, bevestigen het beeld van de kleine uitdagers niet. Innovaties worden net zo vaak door grote bedrijven gedaan en ook deze zijn vaak baanbrekend. Wel spelen factoren mee die de snelheid en impact van innovatie beïnvloeden. Zo is het bijvoorbeeld voor kennisintensieve bedrijven die sterk afhankelijk zijn van fysiek en financieel kapitaal moeilijker om te innoveren. En omgekeerd: bedrijven die niet of nauwelijks afhankelijk zijn van fysiek en financieel kapitaal komen makkelijker tot innovaties. Zeker wanneer die gebaseerd zijn op laagdrempelige technologie, zoals informatietechnologie, waarvan het product zich snel en makkelijk laat distribueren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusie

De kleine disruptors wekken de indruk dat innovatie vooral van kleine uitdagers komt. De voorbeelden zijn stuk voor stuk juweeltjes, mooie alternatieven voor bestaande diensten of totaal nieuwe diensten uit onverwachte hoek. En uiteindelijk zijn ze ook precies dat: innovaties door bedrijven die bijvoorbeeld met alternatieve financiering als crowdfunding en laagdrempelig beschikbare technologie tot dit resultaat konden komen. Dat daarmee gezegd kan worden dat álle innovatie van dergelijke bedrijven komt, klopt niet.

Deze column staat in de nieuwe editie van MT. Bestel hier een proefnummer.mt08