Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Onboarding: zorg dat mensen erbij horen

Bij haar nieuwe baan ontdekt MT-columniste Angela Messioui het belang van een goed onboarding beleid.

Unsplash
Je leest nu: Onboarding: zorg dat mensen erbij horen

Ik was weer dat 13-jarige meisje met die beugel. De brugpieper met haar grote rugzak. Ik liep de trappen op van dit gigantische gebouw. Ik keek mijn ogen uit.  Zoveel mensen. Iedereen leek te weten waar ‘ie naartoe moest. Zou ik hier ooit kunnen lopen zonder te verdwalen? Ik had de neiging om me aan iedereen voor te stellen. Heeft niet zoveel zin in een kantoor waar per dag 1500 mensen werken. Dit was mijn eerste werkdag.

In een eerdere column schreef ik al hoe belangrijk een goede onboarding is. Inmiddels kan ik daar persoonlijk over meepraten. Het beste moment om te ervaren welke impact verandering heeft op een mens, is als je begint aan een nieuwe baan. De eerste weken zijn zeer vermoeiend door alle indrukken. Je hersenen draaien overuren door nieuwe kennis, nieuwe vaardigheden, nieuwe mensen en nieuwe systemen. Je weet niets en alles wat je wel wist daar heb je weinig aan. Je oude manieren van werken zijn obsoleet geraakt. Hier gaat het anders.

Als nieuwe medewerker heb je behoefte aan veiligheid en houvast. Alles is anders en spannend. Daarom wil je je zo snel mogelijk veilig voelen en terug kunnen vallen op mensen die je helpen. Voor mij waren dit, naast het thuisfront, mijn collega’s en manager. De manier waarop je start met je leidinggevende en collega’s is zeer bepalend voor je verdere verloop in het bedrijf. Natuurlijk hebben goedwerkende systemen en de laptop die klaarligt op je eerste dag een rol. Maar het allerbelangrijkste dat een mens wil, is erbij horen.

Dat is ze gelukt: ik hoor erbij. Een nieuwe baan is ontzettend wennen. Het duurt zeker een half jaar voordat je echt doorhebt hoe alles in het bedrijf werkt. Maar je leidinggevende en je collega’s hebben een belangrijke rol. Zij kunnen ervoor zorgen dat mensen zich sneller thuis voelen. Ik deel graag mijn persoonlijke ervaring met je.

#1 De dagen voor de eerste werkdag

Voor de grote dag aanbrak, belde mijn leidinggevende me. Ze vroeg hoe het met me ging, of ik nog vrij was en wat ik dan ging doen. Ze vertelde dat ze uitkeek naar mijn komst. Het was een spontaan belletje. Het voelde oprecht en zorgde ervoor dat ik nog meer zin kreeg in mijn eerste werkdag. We spraken af waar en hoe laat ik me zou melden.

#2 De eerste werkdag

Op mijn eerste werkdag zat mijn manager al op me te wachten bij de receptie met een kop koffie. Ze nam echt de tijd voor me. Was geïnteresseerd in me. We bespraken mijn inwerkprogramma. Ze had een aantal kennismakingsgesprekken voor me geregeld, maar er was ook ruimte voor mij om te freestylen en zelf op ontdekking te gaan. We haalden samen mijn toegangspas en laptop op. Op mijn afdeling aangekomen, stelde ze me voor aan iedereen.

#3 De weken na de eerste werkdag

Mijn leidinggevende neemt steeds de tijd om te vragen hoe het met me gaat. Ze vraagt me regelmatig of ik tijd heb voor een kop koffie. Soms plannen we dit in, maar vaak maakt ze hier ter plekke tijd voor. Ook mijn collega’s doen dit. Ondanks dat iedereen het erg druk heeft. Dit is aandacht: tijd maken voor je mensen.