Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een nieuwe medewerker vraagt aandacht, maar vergeet het team niet

Een nieuwe collega kan zorgen voor een frisse wind, maar zijn stortvloed aan ideeën kan ook tot irritatie leiden bij de zittende teamleden. Denk als manager daarom goed na over de inwerkperiode, stelt MT-Columnist Angela Messioui.

Foto: Mohamed Hassen

Bij obsoletie, de veroudering van menselijk kapitaal, denk je aan je huidige team en dan met name de ouderen. Maar obsoletie is niet altijd leeftijdsgebonden en het betreft ook de nieuwe medewerkers. Zodra je aan een nieuwe baan begint, neem je je waardevolle kennis en ervaring mee. Daarom ben je immers aangenomen. Maar de vaardigheden die van pas kwamen bij je vorige bedrijf, zoals het gebruik van bepaalde software of de bedrijfscultuur, verliezen hun waarde in de nieuwe baan. Dit heet ook wel bedrijfsspecifieke obsoletie. Als een medewerkers zich daar niet bewust van is dan kan dat weerstand oproepen in het team.

Nieuwe collega’s

We hebben er vast allemaal weleens mee te maken gehad. Na de sollicitatieprocedure mag je eindelijk aan de slag. Je bent enthousiast en zit vol wilde plannen. Tijdens je kennismakingsgesprekken met je collega’s vertel je over je successen bij je oude werkgever en over je ambitieuze plannen. Hoe ze het nu doen is natuurlijk ouderwets en moet gewoon anders. In eerste instantie gaan je nieuwe collega’s mee met je enthousiasme, maar na een aantal weken ontstaan er spanningen.

We kennen namelijk ook de andere kant. Je doet je werk goed en er hoeft niets te veranderen. Opeens komt er een overenthousiaste nieuwe collega bij die roept dat het allemaal anders moet. Keer op keer moet je aanhoren hoe fantastisch het geregeld was bij zijn vorige werkgever. Jouw gedachte: waarom ben je daar dan weggegaan?

Bedrijfsspecifieke en perspectivische obsoletie

Wat je je nog niet realiseerde is dat je met de komst van een nieuwe collega als het ware te maken hebt met een nieuw team. De dynamiek in de groep verandert en heeft aandacht nodig. Doe je dat niet dan kan er een strijd ontstaan in het team: ‘we hebben het altijd al zo gedaan en dat is goed’ vs. ‘bij mijn vorige bedrijf deden we het zo en dat is beter.’ Het is normaal dat oude gewoontes ter discussie worden gesteld door nieuwe collega’s. Zo ontstaat er ruimte voor vernieuwing. Maar het is belangrijk dat het hele team zich samen kan aanpassen aan de nieuwe situatie. De eerste stap is om begrip te hebben voor wat je mensen nodig hebben.

De “oudere” collega’s hebben erkenning en tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie. Door ze dit te geven, verklein je het risico op perspectivische obsoletie [link column praatje bij de buren], waarbij hun denkbeelden verouderen. Ze verstarren en staan niet meer open voor vernieuwing. De nieuwe collega’s hebben te maken met bedrijfsspecifieke obsoletie: de kennis van de oude bedrijfscultuur is niet meer relevant. Zij hebben hulp en tijd nodig om de nieuwe omgangsvormen te leren. Ik geef je een aantal tips zodat jij je team kunt ondersteunen bij het verbinden.

#1. Creëer veiligheid

Zorg ervoor dat je mensen openlijk en respectvol met elkaar hun zienswijzen bespreken. Laat ze niet over elkaar praten, want dan creëer je onveiligheid. Geef ze het vertrouwen om dit met elkaar te doen.

#2. Luister naar elkaar

Dit klinkt makkelijk, maar dat is het niet. We wachten meer op het moment dat we ons eigen verhaal kunnen doen. Je hoeft niet altijd je punt te maken. Houd eens een keer je mond en luister echt naar wat je collega zegt. Zo zorg je voor erkenning.

 #3. Maak een feestje van je team inclusief taart en vuurwerk

We zijn zo gericht op wat er beter kan. Sta eens stil bij wat er goed gaat in het team. Laat je mensen weten dat je blij bent met ze. Vier het oude en het nieuwe, de momenten van succes en van verbetering.