Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Elon Musk twittert zich een ongeluk, daarin zit een marketingles voor ondernemers

Als Elon Musk een tweet verstuurt, bereikt hij miljoenen mensen. Columnist Hidde de Vries ziet daarin een les voor ondernemers: kies voor je socialmediastrategie een of twee platformen en ga daar vol voor.

metaverse hidde de vries

Twitter is het vaste socialmediakanaal van Elon Musk. Zoveel is duidelijk, ook al gaat zijn mogelijke overname van het platform gepaard met veel turbulentie.

Medio april werd bekend dat Musk, nu al de grootste aandeelhouder, Twitter helemaal wilde kopen. Voor 44 miljard dollar. Een interessant besluit als je bedenkt dat Twitter in acht van de afgelopen tien jaar geen cent winst heeft gemaakt.

Musk wil het platform transformeren door gebruikers de controle terug te geven over wat ze delen. Het is nog even de vraag of er achter deze aanzienlijke investering ook een zakelijke prikkel zit. Musk kennende zal dat wel goed zitten.

Zelfs als de verkoop niet doorgaat, zijn Elon en Twitter waarschijnlijk onafscheidelijk. Volop twitteren heeft hem de afgelopen jaren geen (media)windeieren gelegd. Met inmiddels een kleine 100 miljoen volgers kan een tweet van Musk grote media-impact genereren.

Wat kun je als ondernemer hiervan leren? Ook zonder veel volgers is het slim om voor jezelf te bepalen welk socialmediakanaal jij wilt ownen.

Social media als onderdeel van de klantreis

Meer de helft van de wereld maakt tegenwoordig gebruik van social media. Gemiddeld spenderen we er dagelijks zo’n 2 uur en 27 minuten. Als ondernemer kun je eigenlijk niet achterblijven en zou een plan voor social media onderdeel moeten zijn van je bredere marketingstrategie.

Bijna 45 procent van alle internetgebruikers maakt gebruik van social media om onderzoek te doen naar producten of diensten. Dit cijfer ligt nog hoger bij Gen Z (geboren tussen 1996 en 2015), waarbij gebruikers aangeven meer te zoeken naar merken en producten via social media dan via gangbare zoekmachines.

De meest effectieve manier van socialmediamarketing is volgens marketeers het gebruik van korte video’s

Deze kanteling laat zien dat social media een steeds belangrijker onderdeel worden van de customer journey. Door hier op een strategische manier op in te spelen, kun je tijd en kosten besparen en je prestaties boosten.

Twitter is met 363 miljoen actieve gebruikers eigenlijk maar een kleine speler. Grotere platforms zoals Instagram, YouTube en Facebook kennen respectievelijk 1,4 miljard, 2,3 miljard en 2,9 miljard gebruikers die maandelijks minimaal een keer komen. Ook het relatief nieuwe TikTok groeit hard en heeft in september 2021 de 1 miljard actieve gebruikers bereikt.

Inzichten en best practices

De meest effectieve manier van socialmediamarketing is volgens marketeers het gebruik van korte video’s. Niet voor niets is YouTube, naast Google, inmiddels de grootste wereldwijde zoekmachine. Op Instagram kijkt ongeveer de helft van alle gebruikers op dagelijkse basis naar stories, de korte video’s van 15 seconden. Daarmee ligt de algemene betrokkenheid van volgers een stuk hoger dan bij Facebook.

Dat verschilt overigens wel per doelgroep. Bedien jij met je bedrijf met name de babyboomer? Dan is het verstandig om een strategie te bouwen rondom het gebruik van Facebook.

Voor b2b-bedrijven is LinkedIn het waardevolste platform. Advertentiekosten bij LinkedIn liggen dan ook zo’n vijf keer hoger per klik dan bij Facebook. Het totaal aantal leden op LinkedIn ligt rond de 690 miljoen, maar slechts 3 miljoen van die gebruikers deelt op wekelijkse basis content (nog geen 0,5 procent).

Om te ontdekken wat voor jouw bedrijf werkt, kun je het beste gewoon experimenteren

Als je vooral jongeren wilt bereiken met socialmediamarketing, dan ben je bij TikTok aan het juiste adres. Bijna een kwart van de tiktokkers is tussen de 18 en 24 jaar.

Ben je meer op zoek naar het politieke debat, dan kun je je toch weer beter tot Twitter wenden, aangezien 83 procent van alle wereldleiders daar momenteel actief is.

Als bedrijf hoef je overigens niet op ieder platform aanwezig te zijn. Een goede strategie voor een of twee van de grootste socialmediaplatforms (Facebook / YouTube / Instagram) biedt de meeste potentie om een groot gedeelte van de wereldwijde gebruikers te bereiken. Het belangrijks daarbij is dus op welk platform jouw doelgroep actief is.

Kiezen en experimenteren met social media

Om te ontdekken wat voor jouw bedrijf werkt, kun je het beste gewoon experimenteren. Door Google Analytics te koppelen aan jouw socials en salespages kun je goed in kaart brengen uit welke platformen je de meeste klanten haalt.

Voor het plannen van je content is het raadzaam om te werken met een contentkalender waarin je eens per maand uiteen zet wat je die maand op welk platform gaat delen. Op die manier hoef jij (of je contentmanager) niet constant bezig te zijn met het schrijven van content, maar kan de creatie daarvan gebundeld worden in specifieke momenten. De posts kun je vervolgens klaarzetten en inplannen met tools als Hootsuite of Later.

Kies net als Elon Musk voor het platform waar jij vol op gaat inzetten. Misschien niet met 44 miljard dollar, maar wel met tijd en energie.

Onderzoek welke kanalen voor jouw doelgroep en bedrijf werken en welke niet. Maak een contentstrategie met je doelgroep in je achterhoofd en plan je content vooruit zodat je er niet op dagelijkse basis tijd aan kwijt bent. Zo houd je meer energie over om vol focus te werken aan al het andere dat je bedrijf van je vraagt.

Lees meer columns van Hidde de Vries: