Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eh… welke doelen wilde ik ook al weer bereiken?

Je bruist van de plannen, maar hoe geef je ze vorm? Met het einde van het jaar in zicht legt timemanagementspecialist Leid Oudemans uit hoe je je belangrijkste doelen voor volgend jaar zou kunnen verwezenlijken.

Vakantie. De meesten van ons stappen niet zomaar in de auto en gaan rijden. Nee, we bereiden ons goed voor. De bestemming ligt vast, de mijlpalen die we onderweg zeker niet missen zijn genoteerd en het is helder wanneer we weer terug thuis moeten zijn.

Maar veel ondernemers gaan op reis met een hoofd vol plannen, maar zonder routekaart, tijdspad of fototoestel. En zo verdwijnen in de waan van de dag hun doelen naar de achtergrond, worden richtingaanwijzers gemist en nieuwe inzichten niet bewaard. 

Hoe kan je de focus wél op je doelen houden? Een aantal tips:

Routekaart en foto’s

Zonder kaart is een specifieke bestemming lastig te bereiken. Handig is dus te weten waar je naar toe wilt en via welke route je daar wilt komen. Nieuwjaar is vaak een goed moment om over je doelen na te denken én ze vast te leggen. Want zwart-op-wit blijven ze zo letterlijk zichtbaar. Leid Oudemans

Door aan elk doel een einddatum en eventuele mijlpalen (tussendoelen) te hangen, weet je welke data belangrijk zijn om in je agenda te noteren. Dat zijn de momenten dat je even stilstaat, foto’s maakt en je routekaart raadpleegt.  Zo weet je waar je bent en kun je bepalen in welke richting je  verder gaat; rechtdoor, een zijweg of even niet bewegen.

De noodzaak van deadlines

Je hebt een deadline nodig om aan de slag te gaan. Maar wat als er geen deadline is? Zoals bijvoorbeeld bij het updaten van je website. Zonder een deadline komen er geheid zaken tussendoor die dringender, spannender of eenvoudiger zijn.

Wil je dus iets bereiken, geef jezelf dan een deadline en plan de benodigde acties in. Echt: als ze in je agenda staan, denk je er verder niet bij na en ga je het gewoon doen. (Maar laat je er ook weer niet door gek maken. Houd het wel flexibel voor jezelf. Het gaat erom je op gang te houden, niet om je aan op te hangen. Immers, er kunnen andere prioriteiten zijn!)

Dagelijkse aandacht

Om je focus op je doelen te houden, moet je ze in het zicht houden, anders neemt de waan van de dag het over. Spendeer dus elke dag tijd aan je doelen. Dat hoeft niet lang te zijn. In vijf minuten kan je een artikel lezen, een blogidee kort uitwerken of een oud-collega bellen.  

Zo hou je focus én kom je elke dag een (ieniemienie) stapje verder. Een slim idee trouwens  is om dagelijks, voordat je begint, een todo-lijst te maken. Met drie, vier, vijf acties of zoveel als voor jou haalbaar is. Niet meer, want niets is zo demotiverend als te moeten concluderen dat het je (weer) niet gelukt is jouw hele lijst af te werken.

Richting en snelheid

Ondernemerschap is geen snelheidswedstrijd. Aanvaard dat er soms omstandigheden zijn die als een rem op jouw snelheid werken. Wel belangrijk is dat je jouw blik altijd op de bestemming houdt. Want daar wil je naar toe.

Haal je dus om de een of andere reden de planning niet, leg dan direct een nieuwe datum vast. Mocht de planning steeds maar weer doorschuiven, dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Vraag je dan eens af of het echt wel een prioriteit is op dit moment, of wat het knelpunt is waardoor het steeds doorschuift, of dat het alleen een kwestie van doorbijten is. Want sommige klussen zijn nu eenmaal  saai, maar noodzakelijk.

Imperfectie

‘The real world doesn’t reward perfectionists. It rewards people who get things done. And the only way to get things done is to be imperfect 99 percent of the time.’ Nog even afgezien van het feit dat de klant meestal al tevreden is als je (voor je gevoel maar) 80 procent levert.

Gespreksnotities hoeven bijvoorbeeld geen typografische hoogstandjes te zijn, rapporten hoeven niet per definitie diepgravend te zijn. Stem met de ontvanger af wat zijn verwachtingen zijn. Want overbodige activiteiten zijn niet alleen zonde van je tijd, maar brengen je ook niet dichter bij je doel.

Leid Oudemans is timemanagementspecialist en coacht ondernemers hun doelen te halen. Zij schreef onlangs het Doelenwerkboek.