Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De harde waarheid over ondernemen: iedereen kan het, maar wil je het wel écht?

Eigen baas zijn betekent niet dat je je van niemand meer iets hoeft aan te trekken, schrijft columnist Hugo de Koning (YoungCapital). 'De vrijheid waar iedereen van droomt, die kun je op je buik schrijven.'

Hugo de Koning, YoungCapital
Foto: Maartje Geels

Toen ik jong was, was je succesvol als je bij Shell of de overheid ging werken. Je moest vooral niet gaan ondernemen. Nu heb ik het idee dat er wordt opgekeken tegen ondernemers. Het lijkt wel alsof iedereen ervan droomt om een eigen bedrijf te hebben. Maar, vraag ik me af, waar dromen ze dan precies van?

Vaak komt het hierop neer: ze willen een dikke middelvinger kunnen opsteken naar iedereen die iets van ze vindt. Zich nergens meer wat van aantrekken. Niet meer hoeven luisteren naar die incompetente manager, elke dag doen waar ze zin in hebben ー en snel rijk worden, natuurlijk.

De realiteit is anders. Geweldig, laat ik dat voorop stellen, maar heel anders. Want de vrijheid waar iedereen van droomt, die middelvinger, die kun je op je buik schrijven.

Zonder werk geen succes

Toen wij als jonkies YoungCapital begonnen, deden we echt niet de hele dag waar we zin in hadden. Sterker nog: de eerste tien jaar hebben we ons volledige sociale leven on hold gezet. We draaiden werkdagen van 14 uur. Een militaire operatie, met ook vaak simpel werk dat toch echt gedaan moet worden.

Dat voelde niet als een opoffering, omdat we het leuk hadden met zijn drieën en onze medewerkers, maar we werkten wel van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat en gingen nauwelijks op vakantie. De eerste jaren sta je continu onder hoogspanning, zeker als je hard groeit. Het werk gaat 24/7 door en er wordt continu beroep gedaan op je adaptieve vermogen.

Lees ook: Hé ondernemer, wordt het niet eens tijd om een stap opzij te zetten?  

Zonder hard werken komt het succes niet. Maar het mooie aan eigen baas zijn, is dat je weet waarvoor je het doet. Je draait zeker twee keer zoveel uren als wanneer je in loondienst zou werken, maar krijgt drie keer zoveel resultaat. En het is allemaal van jou.

Nooit meer aanpassen? Forget it

Het stukje ‘eigen baas’ spreekt veel mensen aan, omdat je dan naar niemand meer hoeft te luisteren. Maar wie in business wil blijven, zal zich toch echt iets moeten aantrekken van klanten. Je luistert naar wat zij willen, lost hun problemen op en past je dienst of product aan hun behoefte aan. Jouw agenda wordt bepaald door die van hen. Vaak ook in de avonden en het weekend.

En vergeet je eigen mensen niet! Bijna niemand wordt rijk in z’n eentje, dus je zult moeten samenwerken. Echte topondernemers weten dat je succes bouwt door de allerbeste mensen om je heen te verzamelen. Dit vergt continue aandacht: zoeken, aannemen, inwerken, motiveren en inspireren. Of je nou ondernemer of topmanager bent: om succesvol te zijn, sta jij in dienst van jouw mensen.

En dan komen die miljoenen

Van de honderd ondernemers die ik ken zijn degenen die miljoenen winst maken op één hand te tellen. Goed verdienen is motiverend, maar mag nooit een drijfveer zijn. Wij hebben zelf de eerste drie jaar van ons bedrijf precies 0 euro salaris gehad. Dat kon, omdat we nog thuis woonden bij moeders. Zodra we salaris konden uitbetalen, ging dat naar nieuwe medewerkers.

We vonden onszelf geen moment zielig, trouwens. Integendeel, we vonden het schitterend om het geld wat we verdienden te kunnen investeren in het uitbouwen van het bedrijf, door nieuwe mensen aan te nemen. Dat zagen we als investering, en dat was het ook. Dit was onze manier om een gezond bedrijf te bouwen zonder schulden.

De eerste vijf jaar hebben we geen managementvergoeding uit het bedrijf opgenomen. Dat deden we pas doen de cashflow het echt toeliet, en dat waren zeker geen miljoenen. Pas na vijftien jaar ー ja, echt, vijftien jaar ー zijn er grotere bedragen dividend onze kant op gekomen. Geduld is een schone en noodzakelijke zaak.

Zonder plezier niet vol te houden

‘Wordt het niet eens tijd om een stap terug te doen en ervan genieten?’, vragen mensen mij weleens. Gelukkig zijn mijn compagnons en ik het hierover roerend eens. Voorlopig niet! Ten eerste zou dat ook niet goed zijn voor het bedrijf. Je hebt een voorbeeldrol en zichtbaarheid is cruciaal.

Ten tweede: het genieten is voor ons allang begonnen. Al vanaf de dag dat we ons bedrijf startten en met elke nieuwe stap die we samen zetten. Met elke vestiging die opent, elke hobbel die we samen overwinnen, elke uitdaging waarin wij kansen grijpen.

Ik kick op groei. Voor mij betekent groei nieuwe dingen leren, mensen ontmoeten, expansie naar nieuwe landen en nooit meer dezelfde fout maken. Steeds beter en slimmer worden. Dat hoort allemaal bij ondernemen, en er is voor mij niks mooiers.

Ik zei het al eerder en ik zeg het nog eens: ondernemen is niet ingewikkeld. Je hoeft er niet slim voor te zijn, maar wel vastbesloten. Je moet een doel voor ogen hebben en bereid zijn om dingen opzij te zetten, zodat je je doel kunt bereiken.

Wat dat betreft is ondernemen net topsport. Geen hogere wiskunde, wel intensief. En je kunt het alleen volhouden als je er plezier in hebt. En niet te vergeten heel veel geduld…….

Lees ook: Hemelbestormer Michiel Langezaal (Fastned): ‘Onze stip op de horizon was vaag, misschien zijn wij er daarom nog’