1. Lancering steeds uitstellen
Vooral ondernemers die vanuit een passie een eigen nieuw product of dienst ontwikkelen trappen vaak in deze valkuil. Ze zijn niet marketing- of sales-georiënteerd en blijven eindeloos hun concept ontwikkelen. Tot het helemaal af is en dat is het natuurlijk nooit.
Ik ken een extreem geval van een ondernemer die al 7 jaar bezig is met de ontwikkeling van een app. Zijn geplande lancering voor over 3 maanden gaat natuurlijk ook niet door. Het ergste is dat hij in al die jaren nog geen klant heeft aangetrokken. De lancering is daarom bij voorbaat gedoemd om te mislukken.
2. Te gericht op financiering
Groot denken is goed. En om te groeien, heb je financiering nodig. Bedenk alleen wel dat financiering een middel is en geen doel op zich. Sommige ondernemers zijn helaas meer gefocust de financiering dan op de werkelijke ontwikkeling van de business. Vraag je ze waarom ze geld nodig hebben, antwoorden ze ‘Om mijn salaris te betalen.’ Ik ben nog nooit een investeerder tegengekomen die daar op intekent. Ga daarom liever op zoek naar een betalende klant. Dat vergroot ook direct je kans op een investeerder!
3. De pivot-houding ontbreekt
Ons businessmodel ziet er over een paar jaar anders uit dan nu. Dat wisten mijn zakenpartner en ik al toen we een aantal jaren geleden weer een nieuw bedrijf startten. En inderdaad, het blijkt te kloppen. Helaas is een aantal ondernemers weinig flexibel en blijft de focus stug gericht op het eerste concept. Vaak hoor ik ze jaren na hun mislukte poging vertellen dat de markt te snel veranderde of nog niet klaar was voor hun product.
Toch geldt vaak: waar een wil is, is een weg. Probeer als ondernemer altijd veel business modellen uit en blijf je concept ‘pivotten’. Uiteindelijk ontdek je hoe jij het verschil maakt en wie jouw betalende klant is.
4. Gebrek aan focus
Bij de start van een nieuw bedrijf is het goed om open te staan voor veel nieuwe dingen. Je probeert veel concepten uit en gaat verschillende partnerships aan. Door de jaren heen ontdek je waar en met wie je (wel) geld verdient en hoe je een business kunt opbouwen. Sommige ondernemers, deze keer vaak sales- en marketing georiënteerd, blijven overal alle kansen zien en vergeten de kern en het grote geheel.
Ze zijn zo gehecht geraakt aan al hun activiteiten, dat ze niet door hebben dat sommige de groei van het bedrijf belemmeren. Doe daarom op tijd afstand van alle zaken die je afleiden van jouw core-business: kill your darlings!
5. Alles zelf blijven doen
Misschien wel de meest voorkomende valkuil. Als je begint met ondernemen, heb je meestal 3 rollen: je bent vakman, verkoper en manager. Heb je geen partner? Dan moet je deze rollen allemaal tegelijkertijd op je nemen. Helaas kun je maar in één rol het meest uitblinken. Wil je met je bedrijf groeien dan moet je partners, medewerkers of freelancers om je heen verzamelen die de andere rollen kunnen vervullen. Doe je dat niet, dan blijf je vooral in je bedrijf werken en niet aan je bedrijf. Alleen dat laatste leidt tot groei!
6. Een te hoge ‘burn rate’
Ondernemerschap gaat niet over vaak en veel grote risico’s nemen of snel geld uitgeven. Ondernemers die wel in deze valkuil trappen hebben een te hoge ‘burn rate’: ze verbranden letterlijk veel geld. Alles (vaak ‘het beste van het beste’) wordt aangeschaft en ingehuurd om het bedrijf op te zetten en uit te bouwen.
Heel riskant, want ondernemerschap gaat juist over verantwoorde en gecalculeerde risico’s nemen. Dit houdt in dat je met verstandig beleid je risico’s zo klein mogelijk houdt. Bijvoorbeeld door flexibel in te kopen of met kleine budgetten te testen of pas iets uit te bouwen als blijkt dat het aanslaat.