Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Bob moet outsourcen en fte’s schrappen

Bob moet outsourcen en fte’s schrappen
Je leest nu: Bob moet outsourcen en fte’s schrappen

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer wordt hij geconfronteerd met outsourcing en minder fte's.

van Bob
aan José
onderwerp Outsourcen

Goedemorgen José,
Even een vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid: ik kwam vanochtend vroeg Pieter in de lift tegen. En gisteren ook al. Maar die is toch alweer een tijd terug voor zichzelf begonnen? Of is dat plan van hem niet doorgegaan?
Groet,
Bob


Hoi Bob,
Jawel hoor, dat plan heeft Pieter ook gewoon doorgezet. Hij dacht op een gegeven moment: ik ben midden veertig, het is nu of nooit. En toen is hij dus op 1 april ‘My IT Solutions For You’ gestart. Best gedurfd vind ik.
José van Hall
Chief IT Management


Hoi José,
Ja, ik heb er ook altijd wel bewondering voor als mensen dat doen. En ook ik denk wel eens: Bob, begin voor jezelf, nu kan het nog. Maar nee, ik ben gewoon het type niet. Oh ja, ik vroeg me nog wel af waarom ik Pieter dan voortdurend tegenkom in ons bedrijf. Zojuist zag ik hem alweer, nu in de kantine.
Bob


Bob,
Nou, je moet het zo zien: het is eigenlijk niet ‘onze’ Pieter die je in de lift en de kantine ziet, maar de baas van My IT Solutions For You. We hebben zijn bedrijf per april ingeschakeld, want zonder Pieter bleken we ineens een heel groot probleem te hebben met onze database.
José van Hall
Chief IT Management


José,
Maar, begrijp ik dat goed: Pieter houdt zich tot en met 31 maart in vaste dienst bezig met onze database en per april doet hij precies hetzelfde maar dan via zijn My IT Solutions For You? Ja, sorry hoor, maar zo kan ik ook mijn eigen bedrijf beginnen. Ik vind dit een merkwaardige gang van zaken en wil daarover wel een discussie.
Bob


Bob,
Maar Bob, zo gaat het tegenwoordig toch in tal van bedrijven? Wat maak je je nou druk? Jij moet twee dingen van de raad van bestuur: én een tig aantal fte’s schrappen dit jaar én nog veel meer outsourcen. Nou, op onze afdeling hebben we nu een fte geschrapt én we hebben de hele databases services geoutsourcet. Dat is toch mooi? Daar zou je toch blij mee moeten zijn?
José van Hall
Chief IT Management


José,
Oké, dat van die geschrapte fte en dat stukje outsourcing is inderdaad mooi, want dat zijn belangrijke targets voor ons. Maar ik denk dat we verkeerd bezig zijn als mensen ’s avonds als fte’er vertrekken door de voordeur en de andere dag als kleine zelfstandige door de achterdeur binnenkomen. Dan houden we onszelf toch een beetje voor de gek. Laten we het maar bij dit ene geval houden. Oké?
Bob


Bob,
Nou ja, dit ene geval… Rutger is natuurlijk ook zo’n geval. Hij is op 1 januari begonnen met zijn Rutger’s IT Marketing ThinkThank, maar vervolgens vanaf 1 januari voor ons fulltime aan de slag. Eerlijk gezegd doet ook hij precies hetzelfde als toen hij nog in vaste dienst was en al even eerlijk gezegd is zijn dagprijs van 800 euro niet bescheiden. Maar we kunnen natuurlijk wel op elk moment van hem af. Net als Els, die we nu inhuren via haar bedrijfje Els Bytes en die trouwens maar een dagprijs van 625 heeft. Zo zijn we aardig wat fte’s kwijtgeraakt de laatste maanden, Bob, en dankzij dit proces kan jij straks bij de raad van bestuur goede sier maken!
José van Hall
Chief IT Management


José,
Ik vind het héél vreemd, zelfs bizar, dat ik dit als directeur niet weet. Een kind kan zien dat we op deze manier weliswaar fte’s kwijt-raken, maar op den duur twee keer zoveel geld kwijt zijn aan al die ingehuurde krachten. Ik wil hierover z.s.m. een fundamentele discussie, met alle afdelingshoofden. Ja, straks krijgen we op die manier nog afdelingshoofden die zichzelf inhuren voor torenhoge dagprijzen.
Bob


Bob,
Uhh, Bob, sorry, maar ik ging er vanuit dat hrm dit allemaal aan jou voorlegt ter goedkeuring. En nu je het er toch over hebt: in dat kader ging ik er ook vanuit dat je op de hoogte bent dat ik sinds een half jaar mijn eigen bedrijfje heb: Van Hall’s AI-IT, dat mij sinds die tijd uitleent aan jouw bedrijf. Ik dacht vorig jaar: kom op, José, je bent 42, het is nu of nooit! Nou, na heel lang aarzelen heb ik toen de grote stap genomen. Ik ga echt elke dag weer fluitend naar mijn werk.
José van Hall
Chief IT Management

Meer Bob de Manager?


Help, ik ben bestuurder! Hoe founders hun draai vinden als hun startup echt groeit

Ineens besef je het... ik ben bestuurder geworden! Veel ondernemers worstelen met de overgang van founder naar manager. Coach Harry Lina weet raad: 'Wees bewust van je eigen gedrag.'

van founder naar bestuurder
Getty Images
Je leest nu: Help, ik ben bestuurder! Hoe founders hun draai vinden als hun startup echt groeit

Startuppen gaat meestal gepaard met olietankers vol onzekerheden. Jouw bravoure als founder komt in die eerste fase goed van pas. Je duwt, schopt, jaagt aan en enthousiasmeert.

En dan krijgt je bedrijf tractie. De omzet stijgt en eigenlijk ken je niet eens meer elke collega bij naam. Het is de hoogste tijd om je huidige rol te heroverwegen: van puur ondernemer naar manager, bestuurder zelfs. En ja, daar hoort ander gedrag bij.

Een middagje programmeren

Harry Lina ziet veel founders die het moeilijk hebben met deze shift. Hij is partner bij organisatieontwikkelbureau de Droomfabriek en begeleidt een aantal scaleupondernemers die door deze fase heen moeten. Als operationeel directeur was hij ooit vanaf het begin betrokken bij een snelgroeiend bedrijf dat in twee jaar tijd van een handjevol naar 180 mensen groeide.

‘Op een dag kwam ik ons kantoor vroeg binnen en hoorde veel gelach op onze customercare-afdeling’, vertelt Lina. ‘Ik stak ik mijn hoofd om de deur en zei: ‘wordt hier nog wel gewerkt?’ Het was als een grapje bedoeld, maar iedereen schoot in de kramp. Dat was een leerzaam moment. Ik ontdekte dat mensen toch tegen je opkijken en dat je daar op moet letten.’

Nóg een voorbeeld over founder-gedrag dat Lina wel eens tegenkomt: tot in de nachtelijke uurtjes door blijven werken en dan mailtjes sturen naar medewerkers. Dat doet volgens hem iets met de cultuur van je bedrijf. ‘Het lijkt klein bier, maar voordat je het weet is dit ongewild de norm en voelen tientallen mensen zich verplicht om ook ‘s avonds de laptop erbij te pakken. Mijn advies: zet je berichten on hold en verstuur ze ‘s morgens pas na acht uur.’

Van operatie naar missie

 Je bent dus bestuurder aan het worden. En daarmee verandert zoals gezegd ook je rol in het bedrijf, van meewerkend voorman naar manager. Maar het loslaten van de dagelijkse operatie vinden veel founders best lastig.

Lina: ‘Ik coach een ondernemer die zijn bedrijf in zeven jaar naar meer dan 300 medewerkers zag groeien. Hij probeerde zo lang mogelijk overal bij betrokken te blijven. Nog even een middagje programmeren, omdat het zo leuk is. En zo nu en dan mee op gesprek bij klanten, net als in de begindagen. Best begrijpelijk hoor, maar zo ontneem je medewerkers onbedoeld hun verantwoordelijkheid voor een opdracht of klanten.’

Loslaten dus. Het is nu vooral zaak om je visie helder te krijgen, het team sterker te maken en stap voor stap je werkzaamheden vanuit vertrouwen te gaan delegeren. Lina: ‘Dat vinden veel groeiondernemers echt wel een uitdaging, heb ik gemerkt.’

Trial-and-error

De basis van delegeren is het verzamelen van knappe koppen om je heen. Een startup gaat pas accelereren als je de juiste mensen op de juiste plekken zet.

‘Een goed team smeden is in de praktijk vaak een kwestie van trial-and-error. Je hebt hoge verwachtingen van iemand en dat blijkt dan toch geen succes. Dat komt regelmatig voor. Maar er komt een moment waarop je de belangrijke posities goed hebt ingevuld en er een basis staat. Dan is het dus een kwestie van loslaten. Het is dan zaak om deze mensen vertrouwen te geven en niet elk probleem zelf te willen oplossen, zoals je in de fase van startup nog deed’, aldus Lina.

Coachend leiderschap

Loslaten. Kaders scheppen. Delegeren. In managementboekjes gaan het dan steevast over ‘coachend leiderschap‘. Het is niet de manager die tot achter de puntkomma vertelt hoe iemand z’n werk moet doen. Het is de aanvoerder die ervoor zorgt dat mensen hem of haar graag willen volgen.

Lina: ‘Je kunt alleen op deze manier je bedrijf aansturen als je je voldoende bewust bent van je eigen gedrag. Als jij bijvoorbeeld steeds bovenop de bal blijft zitten, dan zullen medewerkers minder snel eigen initiatief tonen.’

Niet alleen jouw rol verandert, mensen om je heen doen dat vaak ook. Zeker als de groei van je scaleup onstuitbaar lijkt en er tientallen of zelfs honderden miljoenen aan funding zijn opgehaald. ‘Neem iemand als Adriaan Mol, die op papier miljardair is. Het risico bestaat – en ik zeg niet dat dit bij Mollie gaande is – dat bij een deel van de medewerkers teveel bewondering ontstaat. Dan krijg je als aanvoerder steeds minder feedback en dat is een ongezonde situatie. Je bent dan net als een grote boom waaronder mensen in de schaduw staan. Zonder voldoende zonlicht is het voor andere mensen lastig groeien.’

Irritaties met co-founder

Ook de onderlinge samenwerking met een eventuele co-founder kan in deze fase trouwens een knauw krijgen. Er staat nu immers een ander bedrijf. En als bestuurder moet je soms moeilijke beslissingen nemen.

‘Co-founders zijn vaak vrienden van elkaar. Als zo’n bedrijf dan echt hard gaat groeien, kunnen er irritaties ontstaan. Over bepaalde beslissingen, gedrag op kantoor of de onderlinge samenwerking. De meeste co-founders blijven hier te lang mee rondlopen, waardoor de frustraties kunnen gaan etteren. Dan ben je eigenlijk al te laat.’

Lees meer over ondernemerschap: