Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob moet outsourcen en fte’s schrappen

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Dit keer wordt hij geconfronteerd met outsourcing en minder fte's.

van Bob
aan José
onderwerp Outsourcen

Goedemorgen José,
Even een vraagje, gewoon uit nieuwsgierigheid: ik kwam vanochtend vroeg Pieter in de lift tegen. En gisteren ook al. Maar die is toch alweer een tijd terug voor zichzelf begonnen? Of is dat plan van hem niet doorgegaan?
Groet,
Bob


Hoi Bob,
Jawel hoor, dat plan heeft Pieter ook gewoon doorgezet. Hij dacht op een gegeven moment: ik ben midden veertig, het is nu of nooit. En toen is hij dus op 1 april ‘My IT Solutions For You’ gestart. Best gedurfd vind ik.
José van Hall
Chief IT Management


Hoi José,
Ja, ik heb er ook altijd wel bewondering voor als mensen dat doen. En ook ik denk wel eens: Bob, begin voor jezelf, nu kan het nog. Maar nee, ik ben gewoon het type niet. Oh ja, ik vroeg me nog wel af waarom ik Pieter dan voortdurend tegenkom in ons bedrijf. Zojuist zag ik hem alweer, nu in de kantine.
Bob


Bob,
Nou, je moet het zo zien: het is eigenlijk niet ‘onze’ Pieter die je in de lift en de kantine ziet, maar de baas van My IT Solutions For You. We hebben zijn bedrijf per april ingeschakeld, want zonder Pieter bleken we ineens een heel groot probleem te hebben met onze database.
José van Hall
Chief IT Management


José,
Maar, begrijp ik dat goed: Pieter houdt zich tot en met 31 maart in vaste dienst bezig met onze database en per april doet hij precies hetzelfde maar dan via zijn My IT Solutions For You? Ja, sorry hoor, maar zo kan ik ook mijn eigen bedrijf beginnen. Ik vind dit een merkwaardige gang van zaken en wil daarover wel een discussie.
Bob


Bob,
Maar Bob, zo gaat het tegenwoordig toch in tal van bedrijven? Wat maak je je nou druk? Jij moet twee dingen van de raad van bestuur: én een tig aantal fte’s schrappen dit jaar én nog veel meer outsourcen. Nou, op onze afdeling hebben we nu een fte geschrapt én we hebben de hele databases services geoutsourcet. Dat is toch mooi? Daar zou je toch blij mee moeten zijn?
José van Hall
Chief IT Management


José,
Oké, dat van die geschrapte fte en dat stukje outsourcing is inderdaad mooi, want dat zijn belangrijke targets voor ons. Maar ik denk dat we verkeerd bezig zijn als mensen ’s avonds als fte’er vertrekken door de voordeur en de andere dag als kleine zelfstandige door de achterdeur binnenkomen. Dan houden we onszelf toch een beetje voor de gek. Laten we het maar bij dit ene geval houden. Oké?
Bob


Bob,
Nou ja, dit ene geval… Rutger is natuurlijk ook zo’n geval. Hij is op 1 januari begonnen met zijn Rutger’s IT Marketing ThinkThank, maar vervolgens vanaf 1 januari voor ons fulltime aan de slag. Eerlijk gezegd doet ook hij precies hetzelfde als toen hij nog in vaste dienst was en al even eerlijk gezegd is zijn dagprijs van 800 euro niet bescheiden. Maar we kunnen natuurlijk wel op elk moment van hem af. Net als Els, die we nu inhuren via haar bedrijfje Els Bytes en die trouwens maar een dagprijs van 625 heeft. Zo zijn we aardig wat fte’s kwijtgeraakt de laatste maanden, Bob, en dankzij dit proces kan jij straks bij de raad van bestuur goede sier maken!
José van Hall
Chief IT Management


José,
Ik vind het héél vreemd, zelfs bizar, dat ik dit als directeur niet weet. Een kind kan zien dat we op deze manier weliswaar fte’s kwijt-raken, maar op den duur twee keer zoveel geld kwijt zijn aan al die ingehuurde krachten. Ik wil hierover z.s.m. een fundamentele discussie, met alle afdelingshoofden. Ja, straks krijgen we op die manier nog afdelingshoofden die zichzelf inhuren voor torenhoge dagprijzen.
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Bob,
Uhh, Bob, sorry, maar ik ging er vanuit dat hrm dit allemaal aan jou voorlegt ter goedkeuring. En nu je het er toch over hebt: in dat kader ging ik er ook vanuit dat je op de hoogte bent dat ik sinds een half jaar mijn eigen bedrijfje heb: Van Hall’s AI-IT, dat mij sinds die tijd uitleent aan jouw bedrijf. Ik dacht vorig jaar: kom op, José, je bent 42, het is nu of nooit! Nou, na heel lang aarzelen heb ik toen de grote stap genomen. Ik ga echt elke dag weer fluitend naar mijn werk.
José van Hall
Chief IT Management

Meer Bob de Manager?


CSRD: Last of kans? Dit vinden NS en Renewi ervan

In samenwerking met Renewi - Bedrijven kunnen er niet meer omheen: de nieuwe EU-regels (CSRD) verplichten ze om hun impact op mens en milieu inzichtelijk te maken. Is dit een administratieve last of juist een kans om slimmer en duurzamer te ondernemen? NS en Renewi lopen voorop en delen hun ervaringen, valkuilen en tips.

sacha göddeke mulder ns sanders leenders renewi
Sacha Göddeke-Mulder, directeur Duurzaam Ondernemen bij de NS, en Sander Leenders, commercieel directeur Benelux bij Renewi.

Sander Leenders is commercieel directeur Benelux bij Renewi en Sacha Göddeke-Mulder directeur Duurzaam Ondernemen bij de Nederlandse Spoorwegen. Wat zijn hun inzichten, voortgang en tips?

Wat houdt de CSRD precies in?

Sander Leenders (Renewi): ‘De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een Europese richtlijn die bedrijven vanaf 2024 verplicht stelt te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Ik zie de CSRD niet alleen als een verplichting, maar juist als een enorme kans om duurzaamheid structureel te verankeren in bedrijfsvoering. Het gaat niet alleen om het voldoen aan regelgeving, maar om het creëren van een toekomstbestendig bedrijfsmodel waarin duurzaamheid centraal staat. CSRD is geen eindpunt, maar een startpunt voor verdere verduurzaming.’

Sacha Göddeke (NS): ‘Ik zie de CSRD vooral als een kans om te verbeteren. Je moet heel precies rapporteren over je duurzaamheidsinspanningen, van uitstoot tot governance. Dat is niet eenvoudig, maar op den duur geloof ik dat dit veel kan opleveren. Het biedt waardevolle inzichten en stimuleert bedrijven om van elkaar te leren.’

Wat doen jullie op het gebied van circulariteit, één van de onderwerpen binnen CSRD?

Göddeke: ‘Bij NS zijn we zuinig met grondstoffen. Door circulair ontwerpen en circulair inkopen hebben we minder (nieuwe) grondstoffen nodig en voorkomen we afval in de toekomst.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment recyclen we 66,2 procent van het afval, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.

Is de CSRD een lust of een last?

Leenders: ‘Duurzame en commerciële impact gaan uiteindelijk hand in hand. Wij en klanten zoals NS hebben al heel hoge duurzaamheidsambities. Nu we hier uitgebreid over moeten rapporteren, kost dat extra tijd. Maar uiteindelijk brengt de CSRD versnelling: door inzichtelijk te maken waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo kunnen we uiteindelijk sneller grote stappen zetten.’

Göddeke: ‘Het is veel werk, maar vooral een lust. Mijn team besteedt de helft van de tijd aan meten en rapporteren. Dit noem ik “vertragen om te versnellen”. Als we onze administratie nu op orde brengen, hebben we later meer inzicht in welke duurzaamheidsinitiatief de meeste impact heeft. Bovendien verplicht de richtlijn ook bedrijven die minder met duurzaamheid bezig waren om ermee aan de slag te gaan. Dat is een groot voordeel. Vanwege de ketenverplichting hebben wij duurzaamheidsdata nodig van bijvoorbeeld retailers op onze stations. Dat zijn grote bedrijven als Albert Heijn en Hema, maar ook eenmanszaken. Dankzij CSRD hebben we meer info, spreken we dezelfde taal en wordt verduurzaming nog meer een gezamenlijk doel.’

Samenwerking tussen Renewi en NS, hoe pakken jullie het minimaliseren van restafval aan?

Renewi en NS werken al vijf jaar samen om restafval te minimaliseren door zoveel mogelijk te scheiden voor recycling. Leenders: ‘Afval is slechts een deel van de CSRD, maar wel heel tastbaar aspect. Ons Renewi EcoSmart-team helpt NS dagelijks met verduurzaming. We proberen, testen, verbeteren. Vaak beginnen we met een kleine pilot, bijvoorbeeld op één stationslocatie. Wanneer die slaagt, breiden we uit. We hebben bijvoorbeeld de afvalscheiding van stations nog verder uitgebreid. Zo zamelen we bijvoorbeeld etensresten gescheiden in op stations als er een professionele keuken is. Op kantoren en werkplaatsen heeft onze samenwerking in twee jaar tijd al geleid naar 19 procent minder restafval door onder andere betere scheiding van papier en etensresten.’

ns afvalbakken
NS realiseerde een daling van 19 procent restafval op kantoor met nieuwe afvalscheidingsbakken en heldere communicatie.

Göddeke: ‘De samenwerking omvat meer dan alleen afval. We leren hoe de afvalstromen lopen, of de afvalstromen zuiver zijn en wat we kunnen doen om afval te verminderen. Op dit moment werken we samen aan CSRD. Zo leren we data te delen met ketenpartners.’

Wat zijn concrete projecten die zorgen voor minder afval?

Leenders: ‘We werken aan slimme afvalscheiding op meerdere manieren. Zoals met containers die gesplitst zijn in twee of drie soorten afvalstromen. Betere scheiding aan de bron, verhoogt het recyclingpercentage. Zo hebben we speciale containers waar bijvoorbeeld over de datum brood in kan zonder dat het uitgepakt hoeft te worden. Dat is extra logistiek voor ons, maar maakt recycling voor de retailers op de stations makkelijker.’

Göddeke: ‘Gedragsverandering en bewustwording spelen een grote rol. We gebruiken data om te analyseren hoe afval wordt weggegooid en passen vervolgens verpakkingen en prullenbakken aan. Zo stimuleren we personeel, reizigers en retailers om beter te recyclen. Daarnaast zetten we in op het voorkomen van afval. Reizigers kunnen hun waterflessen gratis bijvullen bij watertappunten op stations en krijgen korting wanneer ze hun eigen beker meenemen voor een kopje koffie. Hierdoor maken we duurzame keuzes aantrekkelijker én verminderen we de afvalberg.’

Leenders: ‘Ons motto is: afval bestaat niet. Afval zien we als grondstof. Op dit moment kunnen we 66,2 procent van het afval recyclen, en we hebben de ambitie om dat naar 75 procent te brengen.’

ns tafeltennistafel recycling
Afval bestaat niet voor NS. Deze tafeltennistafel is gemaakt van 20 jaar oude treinvloeren, die vrijgekomen zijn bij de modernisering van dubbeldekkers.

Wat is jullie belangrijkste tip voor andere bedrijven?

Göddeke: ‘Zie rapporteren op CSRD vooral als een kans. Maak inzichtelijk hoe je ervoor staat en met welke partners in de keten je moet samenwerken. Een belangrijke verandering is namelijk dat bedrijven niet langer alleen naar hun eigen activiteiten kijken, maar naar de gehele waardeketen. Dit betekent ook de impact van leveranciers en productieprocessen. Kijk naar circulaire ketenoplossingen en focus op samenwerking binnen ecosystemen om impact te verminderen. Dat is niet eenvoudig, dus begin op tijd.’

Leenders: ‘Met afval reduceren kun je vandaag al beginnen. Bijvoorbeeld door goed naar je inkoopproces te kijken welk afval er binnenkomt via leveranciers. Begin klein met een pilot. Laat zien dat het kan en loont. Zoek partners en leer van elkaar. Je kunt het niet alleen.’