Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe word je een goede challenger? ‘Zorg dat je anderen irriteert’

3D Hubs is Challenger van het jaar. Klinkt goed, maar wat maakt je als bedrijf nu precies challenging? Om dat uit te vinden, duikt Sprout in een challenging vorm van journalistiek (o, jawel): vox-pop. Geniet mee.

Op donderdagavond staat de nabij Utrecht gelegen hoogsegment-autodealer Louwman vol met mensen die daar niet zijn om een auto te kopen. De meest uitdagende ondernemers van Nederland verzamelen zich hier om het sluitstuk van de Challenger50 bij te wonen – en meteen even te kunnen netwerken, zoals dat gaat. Naar verluidt ging er een auto van 3 ton over de toonbank heden avond, wat maar weer aantoont dat je flink wat kunt verdienen als marktuitdager.

Maar goed, het disruptielandschap mag dan uitzicht bieden op hoge pieken, de diepe dalen zijn ook geregeld vertegenwoordigd. Wat moet je doen om een goede challenger te worden, en niet de volgende Hyves – in 2006 nog een van de challengers van Sprout? We doen een rondvraag in ‘het wereldje’.

Arko van Brakel

Als íemand weet wat het is om de gevestigde orde uit te dagen, dan is het wel Arko van Brakel. Hij brak in de jaren ‘90 door met Neerlands eerste commerciële internetprovider – over disruptie gesproken. Dus wanneer ben je een goede challenger? In de woorden van doctorandus-in-het-ondernemerschap Van Brakel: “Als je talenten kunt aanwenden en verandering in de wereld brengt.”

Giels Brouwer

En kijk eens wie we dáár hebben. Het is Giels Brouwer, die vorig jaar de Challenger-bokaal won met voetbalstartup Scisports. Hoe challenge je de status-quo het beste, Brouwer? “Door te kijken wie de winnaar is en diegene te pakken op zijn zwakste plek.”

Filemon Schöffer en Brian Garret

Van oud naar nieuw: dit zijn Filemon Schöffer en Brian Garret, die dít jaar met 3D Hubs de Challenger-prijs in ontvangst nemen. Voor de draad ermee, heren: hoe word je een goede challenger? Door lef te hebben, meent Schöffer. “Er zijn heel grote manufacturingbedrijven, maar wij zagen dat het beter kon. Ik woon in Amsterdam en daar houden we wel van lef tonen. We geloven graag dat dingen beter kunnen.”

Daan Donders en Constance Scholten

Daan Donders van marketingplatform en Challenger50-lid van 2018 SO Connect is druk in gesprek met Constance Scholten van het Amsterdamse VC Slingshot Ventures. Worden hier de eerste zaadjes voor een toekomstige Slingshot-deelneming geplant? Wie zal het weten. Afijn, Constance is deze avond juryvoorzitter van de Challenger50. Dus Scholten, wat maakt een bedrijf tot een goede challenger? “Als het een versnelling van de technologie bewerkstelligt”, aldus 31-jarige Slingshot-directeur.

Mark Vletter

En ja hoor, daar hebben we Mark Vletter. Dé Mark Vletter (want, knapde ondernemer presteert het om continu de media te halen). “Nou, nou, die aanduiding is wel erg overdreven”, aldus de immer bescheiden Voys-oprichter (die tussen de borrels door een reeks schitterende foto’s maakte van het Challengerdiner). Afijn, wanneer challenge je volgens Vletter goed een markt? “Als je iets anders doet dan de rest, waardoor zij zich mateloos aan je ergeren.”

Guido Dongen, Remy Gieling en Ruben van Vreeland

Sprout! Te midden van de peperdure stalen rossen zien we Sprout-eventmanager Guido Dongen, Sprout-hoofdredacteur Remy Gieling en, ach ja, Sprout-darling (en 25 onder de 25-winnaar) Ruben van Vreeland van Bitsensor. Wanneer is een startup een goede challenger, volgens de heren? “Eh, ik weet het niet”, antwoordt Gieling. “Ik ga een Chivas halen.” Moet ook gebeuren.