Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de Gamechangers van 2014

Gamechangers zijn bedrijven die de regels van het spel veranderen. Het blad Management Team heeft een lijst samengesteld van de 50 meest vernieuwende gamechangers van Nederland, en dat die barst van de Challengers en andere Sprout-bedrijven, spreekt voor zich. http://www.mt.nl/600/gamechangers-2014/list/961-fastned.html

Management Team is een blad voor corporates, en die snakken zoals bekend naar vernieuwend ondernemerschap. Zo’n lijst met Gamechangers, inclusief een verkiezing van de Gamechanger van het Jaar, biedt dan inspiratie.

Vorig jaar ging de Gamechange-eer naar Pieter Zwart van Coolblue, die met zijn webwinkelbedrijf maar blijft groeien en groeien door zijn obsessie met klanttevredenheid. Op 3 december verkiest een jury de Gamechanger van 2014. Wij pikken de bekenden van Sprout uit de lijst.

3D Hubs

Bram de Zwart en Brian Garret gaan lekker met hun netwerk dat eigenaren van 3D-printers koppelt aan mensen met een printopdracht. Finalist in de Sprout Startup van het Jaar, nu dus Gamechanger. En belangrijker: in september haalden ze 3,4 miljoen euro op om met 3D Hubs de wereld af te dekken.

Travelbird

Een voormalige Sprout Challenger. Dennis Klompalberts en Symen Jansma gaan hard met hun vernieuwende online reiswinkel Travelbird. Dat hadden de Samwer-broertjes, zelf nogal speed freaks, ook gezien. Lees hoe Samwer ‘mocht’ investeren in Travelbird.

2Theloo

Ook een Sprout Challenger, in schone toiletten in tankstations en winkelcentra. Het leek een geintje, maar is serieuze business: 180 locaties, 5 miljoen omzet, een overname in Frankrijk. Almar Holtz gaat door op het pad dat hij met zijn mede-oprichter, wijlen Erik Treurniet, had uitgestippeld.

Additive Industries

Een voormalige Startup van de Week: Daan Kersten en Jonas Wintermans kijken hoe 3D-printen in metaal en keramiek kan worden toegepast in het productieproces. Additive Industries is productiebedrijf en ontwikkelcentrum tegelijk.

Blendle

Dit jaar ook al Challenger bij Sprout, en finalist nog wel: Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn drijven de iTunes (nee, niet de Spotify!) van de tijdschriften- en krantenwereld: betalen per artikel voor meer dan je in een mensenleven kunt lezen. Blendle

FastNed

Nog een finalist onder de Challengers van 2014: Bart Lubbers en Michel Langezaal planten met FastNed 200 snellaadpalen om elektrisch rijden echt flexibel te maken. Stoer dat ze daarvoor via de NPEX-beurs tientallen miljoenen op hebben gehaald.

Improve Digital

Janneke Niessen en Joëlle Frijters (foto) vernieuwen de online reclamewereld met hun zogenoemde real time bidding systeem. Dat geeft uitgevers de gelegenheid hun posities voor de beste prijzen te verkopen. Improve Digital hebben ze inmiddels grotendeels verkocht aan PubliGroupe, maar Niessen en Frijters staan nog steeds aan het roer.

Ohpen

Banken moeten naar de cloud. Dat willen ze niet aan de grote klok hangen, maar met Ohpen heeft Chris Zadeh de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld waarmee financiële instellingen snel en tegen lage kosten de markt op kunnen met bijvoorbeeld vermogensbeheer. En het slaat aan, weten we van de Challenger uit 2010, die slaande ruzie kreeg toen we opschreven wie klant is.

Marqt

Zo, Quirijn Bolle en Meike Beeren timmeren al lang aan de weg met zijn verantwoorde supermarkt Marqt: al in 2007 was hij bij Sprout Challenger. Nu dus gamechanger bij MT, vanwege het bewijs dat een duurzame supermarkt kan aanslaan bij het brede publiek.

Snappcar

De Challenger van het Jaar 2013. Victor van Tol (columnist in sprout magazine) en Pascal Ontijd krijgen volop media-aandacht voor hun autodeelplatform Snappcar en scoorden ook een half miljoen aan crowdfunding. Binnenkort trekken ze Duitsland in.

Peerby

Challenger van 2012: een deelplatform waarmee inmiddels 100.000 buurtgenoten alles wat je maar kunt bedenken kunt delen. Wij kregen gisteren nog verzoeken om onze fiets, boormachine en AH-Kristalzegels te delen. Onlangs haalden Daan Weddepohl en Eelke Boezeman 1,7 miljoen euro op bij investeerders. 

Cheapcargo

André Olde Hampsink verzamelt met CheapCargo alle tarieven van vervoerders en laat ondernemers snel zien welke voor hun zending de beste keuze is. Drie jaar was hij bezig om de prijsinformatie zo transparant en compleet mogelijk op de site te krijgen, omdat er aanvankelijk weerstand was bij de vervoerders om die zomaar prijs te geven.