Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Reid Hoffman (LinkedIn): ‘We zullen blitzscaling heel veel vaker gaan zien’

Reid Hoffman is een van de grown-ups van Silicon Valley. Hij is medeoprichter van PayPal en van LinkedIn. Het maakte hem tot miljardair. Nu geeft hij colleges aan Stanford over blitzscaling. ‘Als je wilt opschalen, moet je de inefficiency voor lief nemen.’

Auteur (hij heeft twee boeken op zijn naam staan: verslaan. Bovendien is software van nature The Start-Up of You, samen met Ben Casnocha, en verbonden met blitzscaling, omdat het nauwelijks The Alliance: Managing Talent in the Networked extra geld kost om willekeurig welke marktom- Age, samen met Casnocha en Chris Yeh), vang te bedienen. Hoe meer software onmisbaar durfinvesteerder (hij is partner bij de venture capital-firma Greylock), internetondernemer (hij was behalve medeoprichter van PayPal en LinkedIn ook een van de vroege investeerders achter Facebook) en sinds de herfst van 2015 is Reid Hoffman ook docent Informatiekunde aan Stanford University. Zijn collega’s aldaar: John Lilly (partner bij Greylock en voormalig Mozilla- ceo), Allen Blue (medeoprichter van LinkedIn) en Chris Yeh (medeoprichter van Allied Talent). Zijn onderwerp: Technology-enabled Blitzscaling. Aan Tim Sullivan, uitgeefdirecteur van Harvard Business Review Press, vertelt Hoffman over de uitdagingen, de risico’s en de vruchten van blitzscaling. Laten we bij het begin beginnen. Wat is blitzscaling? ‘Blitzscaling zet je in als je echt heel snel wilt groeien. Het is de wetenschap en de kunst van het zeer snel een bedrijf opbouwen dat een grote en vaak internationale markt moet bedienen met als doel de first mover te zijn die over schaal beschikt. Het gaat om high-impact ondernemer- schap. Dit soort bedrijven zorgt altijd voor veel nieuwe banen en creëert de branches van de toekomst. E-commerce is bijvoorbeeld door Amazon uitgevonden. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 150.000 mensen in dienst. Google heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we informatie vinden. Daar werken nu meer dan 60.000 mensen.’ Waarom die focus op snelle groei? ‘We leven in een netwerktijdperk. En daarmee bedoel ik niet alleen internet. Globalisering is ook een soort netwerk; vervoers-, handels- en betalingsnetwerken en informatiestromen over de hele wereld worden samengevoegd. In zo’n omgeving moet je snel zijn, omdat overal op de wereld concurrentie op de loer ligt die je in omvang kan verslaan. Bovendien is software van nature verbonden met blitzscaling, omdat het nauwelijks extra geld kost om willekeurig welke marktomvang te bedienen. Hoe meer software onmisbaar wordt in alle branches, hoe sneller de zaken zullen gaan. Doe daar machine learning bij en verandering gaat nog sneller. We zullen blitzscaling dus vaker gaan zien. En niet een beetje vaker, maar heel veel vaker.’ Hoe ben je op de term ‘blitzscaling’ gekomen? Je kunt het met interessante zaken associëren. ‘De link met de term Blitzkrieg uit de Tweede Wereldoorlog is natuurlijk een lastige. Maar de parallellen die je in intellectueel opzicht kunt trekken, zijn veelzeggend. Voordat het concept Blitzkrieg zich als een militaire tactiek Cover MT500ontpopte, rukte een leger niet verder op dan de aanvoerlijnen en dat beperkte het tempo. De idee achter Blitzkrieg was dat als je alleen meedroeg wat je absoluut nodig had, je het tempo enorm kon verhogen, je je vijanden kon verrassen en je uiteindelijk gemakkelijker kon winnen. Was je halverwege je doel, dan moest je beslissen: terugkeren of het front achter je laten en verder oprukken. Besloot je om verder te gaan, dan was het alles of niets. Of je won glorieus of je ging jammerlijk ten onder. Het hele interview met Hoffman lezen? Bestel dan een gratis proefnummer!
Foto: ANP

Auteur (hij heeft twee boeken op zijn naam staan: The Start-Up of You, samen met Ben Casnocha, en The Alliance: Managing Talent in the Networked Age , samen met Casnocha en Chris Yeh), durfinvesteerder (hij is partner bij de venture capital-firma Greylock), internetondernemer (hij was behalve medeoprichter van Paypal en LinkedIn ook een van de vroege investeerders achter Facebook), en sinds de herfst van 2015 is Reid Hoffman ook docent Informatiekunde aan Stanford University. Zijn collega’s aldaar: John Lilly (partner bij Greylock en voormalig Mozilla- ceo), Allen Blue (medeoprichter van LinkedIn ) en Chris Yeh (medeoprichter van Allied Talent). Zijn onderwerp: Technology-enabled Blitzscaling. Aan Tim Sullivan, uitgeefdirecteur van Harvard Business Review Press, vertelt Hoffman over de uitdagingen, de risico’s en de vruchten van blitzscaling.

Laten we bij het begin beginnen. Wat is blitzscaling?

‘Blitzscaling zet je in als je echt heel snel wilt groeien. Het is de wetenschap en de kunst van het zeer snel een bedrijf opbouwen dat een grote en vaak internationale markt moet bedienen met als doel de first mover te zijn die over schaal beschikt. Het gaat om high-impact ondernemer- schap. Dit soort bedrijven zorgt altijd voor veel nieuwe banen en creëert de branches van de toekomst. E-commerce is bijvoorbeeld door Amazon uitgevonden. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 150.000 mensen in dienst. Google heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop we informatie vinden. Daar werken nu meer dan 60.000 mensen.’

Waarom die focus op snelle groei?

‘We leven in een netwerktijdperk. En daarmee bedoel ik niet alleen internet. Globalisering is ook een soort netwerk; vervoers-, handels- en betalingsnetwerken en informatiestromen over de hele wereld worden samengevoegd. In zo’n omgeving moet je snel zijn, omdat overal op de wereld concurrentie op de loer ligt die je in omvang kan verslaan. Bovendien is software van nature verbonden met blitzscaling, omdat het nauwelijks extra geld kost om willekeurig welke marktomvang te bedienen. Hoe meer software onmisbaar wordt in alle branches, hoe sneller de zaken zullen gaan. Doe daar machine learning bij en verandering gaat nog sneller. We zullen blitzscaling dus vaker gaan zien. En niet een beetje vaker, maar heel veel vaker.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe ben je op de term ‘blitzscaling’ gekomen? Je kunt het met interessante zaken associëren.

‘De link met de term Blitzkrieg uit de Tweede Wereldoorlog is natuurlijk een lastige. Maar de parallellen die je in intellectueel opzicht kunt trekken, zijn veelzeggend. Voordat het concept Blitzkrieg zich als een militaire tactiek Cover MT500ontpopte, rukte een leger niet verder op dan de aanvoerlijnen en dat beperkte het tempo. De idee achter  Blitzkrieg was dat als je alleen meedroeg wat je absoluut nodig had, je het tempo enorm kon verhogen, je je vijanden kon verrassen en je uiteindelijk gemakkelijker kon winnen. Was je halverwege je doel, dan moest je beslissen: terugkeren of het front achter je laten en verder oprukken. Besloot je om verder te gaan, dan was het alles of niets. Of je won glorieus of je ging jammerlijk ten onder.

Het hele interview met Hoffman lezen? Bestel dan een gratis proefnummer!