Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Elon Musk (CEO Tesla)

De druk die Tesla-topman Elon Musk zijn werknemers oplegt om de software voor zelfsturende auto’s te maken, zou te hoog zijn. Daardoor is een flink verloop in het personeel. Een profiel van CEO Elon Musk.

Elon Reeve Musk (45) staat bekend als een van de grootste ondernemers van deze tijd en is 21 miljard dollar waard. Hij streeft een duurzame wereld na door middel van zijn bedrijven Tesla en SolarCity. Musk heeft daarnaast ook een andere kant, die van miljardair en playboy. Hij woont in een villa in de luxe wijk Bel Air, in Los Angeles en wordt graag op de foto gezet in dure pakken en hypermoderne auto’s. Verenigde Staten Musk komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika, waar hij ook opgroeide. Hij is de zoon van een Canadees model en een Zuid-Afrikaanse ingenieur. Zijn ouders scheidden toen hij nog jong was en hij verhuisde op zijn zeventiende naar het geboorteland van zijn moeder: Canada. Niet veel later verhuisde hij opnieuw, om te gaan studeren in de Verenigde Staten. Hij studeerde onder meer natuurkunde en economie aan de Queen’s University en aan de University of Pennsylvania. Hij werd toegelaten aan de prestigieuze Standford University, maar stopte nog voor hij begonnen was. Hij wilde zich storten op het ondernemerschap. SpaceX, Tesla en SolarCity Sindsdien heeft hij veel verschillende bedrijven opgericht, van de voorloper van PayPal (X.com) tot giganten als de duurzame energieproducent SolarCity en ruimtevaartbedrijf SpaceX. Hij raakte ook al vroeg betrokken bij autofabrikant Tesla, waar hij al zijn eigen geld in stak. Destijds bezat hij ruim 150 miljoen dollar, van de verkoop van X.com en zijn eerste internetbedrijf Zip2. Tijdens de financiële crisis van 2008 besloot Musk dat het tijd was om aan het roer te gaan staan van Tesla en zich meer te bemoeien met de dagelijkse gang van zaken. Ervoor was hij minder betrokken en vooral geïnteresseerd in het design en de ontwikkeling van nieuwe Tesla-modellen.   Zijn bemoeienis leek te werken. Tesla ontwikkelde een aantal elektrische auto’s, die vanwege het sportieve design goed werden ontvangen in de markt. Het ging ook SpaceX voor de wind, nadat het bedrijf drie mislukte raketten lanceerde en Musk bijna al zijn geld kwijtraakte. Musk wist toch als eerste zijn raketten met vracht naar ruimtestation ISS te brengen. SolarCity richtte Musk in 2006 op, samen met zijn nicht en neef. Achterliggende gedachte van de zonnepanelenleverancier is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Vanwege de duurzame insteek van Tesla, liet Musk SolarCity overnemen door de autofabrikant. Vanwege de belangenverstrengeling, die breed in de Amerikaanse media werd uitgemeten, sprak hij zelf geen voorkeur uit tijdens de stemming over de overname. Die ging alsnog door voor 2 miljard dollar. Leiderschap  Musk kondigde vorig jaar aan dat Tesla binnen een jaar zelfsturende auto’s kon leveren, maar dat lijkt nu problemen op te leveren binnen het autoconcern. Ingenieurs klagen dat de deadline niet gehaald kan worden als Musk wil dat de software ook veilig is. De werkdruk zou daarnaast te hoog zijn. Die discussie zorgde ervoor dat er al zeker tien ingenieurs zouden zijn opgestapt. Musk zelf wijt het aan de felle concurrentie binnen de branche en niet aan zijn leiderschap.
BEIJING, CHINA - OCTOBER 23: (CHINA OUT) Elon Musk, Chairman, CEO and Product Architect of Tesla Motors, addresses a press conference to declare that the Tesla Motors releases v7.0 System in China on a limited basis for its Model S, which will enable self-driving features such as Autosteer for a select group of beta testers on October 23, 2015 in Beijing, China. The v7.0 system includes Autosteer, a new Autopilot feature. While it's not absolutely self-driving and the driver still need to hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic when using Autosteer. When set to the new Autosteer mode, graphics on the driver's display will show the path the Model S is following, post the current speed limit and indicate if a car is in front of the Tesla. (Photo by ChinaFotoPress)***_*** Foto: Getty

Elon Reeve Musk (45) staat bekend als een van de grootste ondernemers van deze tijd en is volgens Forbes goed voor 21 miljard dollar. Maar geldt lijkt zeker niet zijn enige drijfveer. Hij streeft een duurzame wereld na door middel van zijn bedrijven Tesla en SolarCity. Musk heeft daarnaast ook een andere kant, die van playboy. Hij woont in een villa in de luxe wijk Bel Air in Los Angeles en wordt graag op de foto gezet in dure pakken en hypermoderne auto’s.

Verenigde Staten

Musk komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika, waar hij ook opgroeide. Hij is de zoon van een Canadees model en een Zuid-Afrikaanse ingenieur. Zijn ouders scheidden toen hij nog jong was en hij verhuisde op zijn zeventiende naar het geboorteland van zijn moeder: Canada. Niet veel later verhuisde hij opnieuw, om te gaan studeren in de Verenigde Staten.

Hij studeerde onder meer natuurkunde en economie aan de Queen’s University en aan de University of Pennsylvania. Hij werd toegelaten aan de prestigieuze Standford University, maar stopte nog voor hij begonnen was. Hij stortte zich op het ondernemerschap.

SpaceX, Tesla en SolarCity

Sindsdien heeft hij veel verschillende bedrijven opgericht, van de voorloper van PayPal (X.com) tot de duurzame energieproducent SolarCity en ruimtevaartbedrijf SpaceX. Hij raakte ook al vroeg betrokken bij autofabrikant Tesla, waar hij al zijn eigen geld in stak. Destijds bezat hij ruim 150 miljoen dollar, geld dat hij had verdiend met de verkoop van X.com en zijn eerste internetbedrijf Zip2.

Tijdens de financiële crisis van 2008 besloot Musk dat het tijd was om zich meer te bemoeien met de dagelijkse gang van zaken bij Tesla, dat het toen erg moelijk had. Zijn bemoeienis leek te werken. Tesla ontwikkelde een aantal elektrische auto’s, waarvan met name de Tesla S vanwege het sportieve design goed werd ontvangen in de markt.

Ook met zijn andere project, ruimtevaarbedrijf SpaceX, ging het aanvankelijk minder voor de wind. Musk raakte zelfs bijna aan de grond, nadat het bedrijf drie mislukte raketten lanceerde. Maar ook met SpaceX kwam het uiteindelijk goed toen zijn raketten met succes vracht naar ruimtestation ISS wisten te brengen. Het uiteindelijke doel van Musk met SpaceX is om een marsmisse te organiseren. Sterker, Musk denkt dat de mensheid serieus moet nadenken over het koloniseren van Mars, als alternatieve verblijfplaats voor de aarde. Zelf heeft hij weleens gesteld dat hij best op Mars zou willen sterven, ‘maar niet on impact’. De eerste raketten van SpaceX zouden in 2020 richting de rode planeet moeten gaan.

SolarCity, zijn derde grote project na X.com,  richtte Musk in 2006 op, samen met zijn nicht en neef. Achterliggende gedachte van de zonnepanelenleverancier is om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Vanwege de duurzame insteek van Tesla, liet Musk SolarCity overnemen door de autofabrikant. Vanwege de belangenverstrengeling, die breed in de Amerikaanse media werd uitgemeten, sprak hij zelf geen voorkeur uit tijdens de stemming over de overname. Die ging alsnog door voor 2 miljard dollar.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leiderschap

Musk kondigde vorig jaar aan dat Tesla op korte termijn software voor zelfsturende auto’s kon leveren, maar dat lijkt nu problemen op te leveren. Ingenieurs klagen dat de deadline niet gehaald kan worden als Musk tegelijkertijd ook eist dat de software ook veilig is. De werkdruk bij Tesla zou daarnaast te hoog zijn. Die discussie zorgde ervoor dat er al zeker tien ingenieurs zouden zijn opgestapt. Musk zelf wijt het vertrek van zijn mensen aan de felle concurrentie binnen de branche en niet aan zijn leiderschap.

Meer weten over Elon Musk? Lees ook: