Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tesla-ceo Elon Musk is nog lang niet klaar

Elektrische auto's maken is voor Elon Musk niet genoeg. Wat staat er allemaal in Tesla's Masterplan, deel 2?

Op 2 augustus is het precies 10 jaar geleden dat Elon Musk achter zijn laptop kroop voor zijn blog 'The Secret Tesla Motors Master Plan (just between you and me)'. De alomvattende visie: versnel de opmars van duurzame energie.

Om ons geheugen op te frissen blikt Musk in Master Plan, part deux terug op de dingen die hij in 2006 wilde bereiken:

#1. Start met de ontwikkeling van een auto in een kleine oplage.

Dat was volgens de ondernemer het meest haalbare dat hij kon doen met het geld dat hij verdiende met de verkoop van PayPal. "Ik dacht dat de kans van slagen zo klein was dat ik niet het kapitaal van anderen wilde riskeren, alleen dat van mijzelf." De lijst met succesvolle Amerikaanse auto-start-ups is kort, merkt hij op. De enige twee die tot nu toe niet failliet gingen zijn Ford en Tesla. "Een autobedrijf beginnen is gekkenwerk, en een fabrikant van elektrische auto's starten is gekkenwerk in het kwadraat.

#2. Gebruik de inkomsten van de Model S en X voor de productie van een auto met een grotere oplage

Dat werd de Model 3, die naar verwachting vanaf eind 2017 van de band rolt.

#3. Gebruik de inkomsten daarvan voor een auto in nog grotere oplage

#4. Word leverancier van zonne-energie

"No kidding", schrijft Musk met een knipoog naar de reuring die de geplande overname van SolarCity veroorzaakte. "Dit stond letterlijk al 10 jaar op onze website."

Een autobedrijf beginnen is gekkenwerk, en een fabrikant van elektrische auto's starten is gekkenwerk in het kwadraat."

Update

Tien jaar na zijn eerste masterplan zijn die 4 doelen grotendeels gerealiseerd, schrijft Musk. Maar het uitbannen van fossiele brandstof gaat wat hem betreft nog niet snel genoeg. "We moeten op een gegeven moment belanden bij een duurzame energie-economie, of onze fossiele brandstof raakt op en onze beschaving stort in elkaar. Aangezien we toch van fossiele brandstoffen af moeten, en omdat zo'n beetje alle wetenschappers het met elkaar eens zijn dat het sterk verhogen van de hoeveelheid kooldioxide in de atmosfeer en oceanen insane is, kunnen we die duurzaamheid niet snel genoeg bereiken."

Disruptie

In zijn nieuwe Masterplan breidt Musk de rol van Tesla uit van automaker naar iets veel breders. Zo ziet de disruptie van de autosector er wat Musk betreft uit:

#1. Tesla wordt een energiebedrijf

Stapte Tesla vorig jaar met de Powerwall al in de opslag van energie, met de voorgenomen overname van de aanbieder van zonnepanelen SolarCity zette Musk dit onderdeel vorig maand nog serieuzer in de steigers. Batterijen maakt Tesla in zijn Gigafactory, waarvan het eerste deel eind deze maand officieel wordt geopend.

Het uiteindelijke doel: een naadloos geïntegreerd zonnedak-met-batterij-product "that just works", waarmee consumenten hun eigen energieleverancier worden – en dit vervolgens over de hele wereld opschalen. "Eén bestelproces, één installatie, één service-overeenkomst, één smartphone-app", hamert Musk er bij de lezer in.

Maar dat lukt niet zolang Tesla en SolarCity aparte bedrijven zijn, zegt hij. De geboren Zuid-Afrikaan bedacht zelf het concept voor SolarCity en besteedde het runnen van dat bedrijf uit aan zijn neven Lyndon en Peter Rive. Dat Tesla en SolarCity überhaupt twee verschillende bedrijven zijn noemt hij "grotendeels een ongelukje uit het verleden".

#2. Er komen meer soorten auto's

Momenteel bedient Tesla met de Model S (boven) en Model X maar een relatief klein deel van de markt. Met de Model 3, een toekomstige compacte SUV en een nieuw soort pickup-truck, c.q. bestelwagen wil Musk een flink deel van de rest van de consumentenmarkt over de streep trekken.

De grootste uitdaging is om de productiecapaciteit op te voeren. Daarom zet Tesla nu alles op alles om zijn fabriek, oftewel 'the machine that makes the machine', te ontwikkelen alsof het een product op zichzelf is. De eerste Model 3 'factory machine' zou je moeten zien als versie 0,5, zegt Musk. Versie 1.0 verwacht hij in 2018.

De ondernemer hint ook op een nieuw soort bus, als manier om zoveel mogelijk mensen te kunnen vervoeren in steden. Net als de pickup-truck verwacht Tesla dat voertuig volgend jaar te kunnen presenteren.

#3. Er komen meer zelfrijdende auto's

Musk belooft (volledig) zelfrijdende auto's, maar er moet nog zeker 10 miljard kilometer worden gereden voordat de bijbehorende software slim genoeg is om wereldwijd te worden geaccepteerd door overheden.

Op dit moment ligt het tempo op ongeveer 5 miljoen leerkilometers per dag, oftewel 20 jaar. Die snelheid wordt opgekrikt zodra meer mensen hun (steeds slimmer wordende) 'autopilot'-functie aanzetten, een techniek waarmee Tesla's momenteel semi-autonoom kunnen rijden: bestuurders moeten nu nog continu opletten of ze moeten ingrijpen en moeten hun handen aan het stuur houden.

Hoewel nog lang niet 'autonoom', is dat systeem nu al veiliger dan puur menselijk rijden, zegt Musk. Het zou daarom "moreel verwerpelijk" zijn om het gebruik ervan te beperken, zegt hij met een verwijzing naar de ophef rond een dodelijk ongeluk van een Tesla-rijder die de autopilot had aanstaan.

Als volledig zelfrijdende auto's eenmaal zijn toegestaan, betekent dit dat je een auto kan oproepen en zichzelf naar zo'n beetje elke plek kan laten rijden. Daarna stap je in en doe je een dutje of lees je de krant.

#4. We gaan meer auto's delen

Die zelfrijdende Tesla's kun je straks met een druk op je (smartphone-)knop toevoegen aan een gedeelde autovloot, schrijft Musk. Waarna je de auto à la Snappcar kunt gebruiken om geld voor je te verdienen terwijl je op kantoor of op vakantie bent. "Hierdoor worden de kosten van het bezit verlaagd tot een punt waarop bijna iedereen een Tesla zou kunnen betalen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In steden waar de vraag naar dit soort auto's groter is dan het aanbod zal Tesla een eigen vloot aanbieden, waarmee het ook de concurrentie aangaat met Uber en de gevestigde orde: BMW (DriveNow) en Daimler (Car2Go)

Saillant detail: Reuters wist maandag jl. al dat er veranderingen aankwamen in de strategie van Tesla. Die dag bleek de domeinnaam van Tesla Motors veranderd te zijn. Gebruikers die nu naar teslamotors.com surfen, komen terecht op tesla.com