Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager in het nieuws: Max Barenbrug (Bugaboo)

Een ruzie in het familiebedrijf lijkt kinderwagenmerk Bugaboo tot verkoop te dwingen. Het meningsverschil tussen CEO Max Barenbrug en zijn zwager Eduard Zanen over de rolverdeling binnen het bedrijf kan niet worden opgelost tussen vier muren.

Een ruzie in het familiebedrijf lijkt het kinderwagenmerk Bugaboo tot verkoop te dwingen. Het meningsverschil tussen CEO Max Barenbrug en zijn zwager Eduard Zanen over de rolverdeling binnen het bedrijf lijkt niet opgelost te kunnen worden tussen vier muren. Barenbrug was nog student aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven toen hij Bugaboo bedacht. Als afstudeeropdracht ontwikkelde hij het concept samen met zijn zwager Eduard Zanen door tot een bedrijf in 1999 op de markt kwam en kinderwagens produceert. De naam ontstond rechtstreeks uit het Engelse woordenboek, vertelt Barenbrug aan het mannenblad JFK. ‘Ik was op zoek naar de betekenis van buggy. [...] Ik zocht verder van buggy naar bugga en toen kwam ik terecht bij Bugaboo. Dat betekent in het Nederlands spookje, boeman of kwelgeest. Dat vond ik zo geestig. Ik dacht meteen: wij zijn de kwelgeest voor de concurrent.’ Barenbrugs missie daarbij was het om ouders voornamelijk gemakkelijk te maken. ‘Mensen zouden hun persoonlijke stijl niet hoeven opofferen omdat ze ouders zijn geworden’, aldus Harald Dunnik, die samen met Bugaboo de website recentelijk optimaliseerde. De buggy’s kunnen met van alles uitgerust worden om het ouders makkelijk te maken: van een muskietennet tot een smartphonehouder. Waar het bedrijf zich eerst voornamelijk focuste op de Nederlandse markt, is tegenwoordig Amerika het grootste afzetland. De start daarvan deed zich een aantal jaar na de oprichting voor, toen een van de luxe kinderwagens te zien was in de populaire televisieserie Sexy and the City. Al snel meldden bekendheden als Victoria Beckham, Elton John en - recentelijke - hertogin Kate Middleton van Verenigd Koninkrijk zich. Vandaag de dag heeft het bedrijf een omzet van meer dan 150 miljoen euro, met 1300 medewerkers en de verkoop in meer dan 50 landen. Aan de resultaten ligt het dus zeker niet, maar de zwagers kunnen het niet eens worden over de rolverdeling binnen het bedrijf. De problemen spelen al sinds 2012, toen er met een conflictbemiddelaar gezocht werd naar een oplossing. Toen dat niet lukte, sloten de twee een soort scheidingsovereenkomst. Als een van de twee oprichters geen vertrouwen meer had in de samenwerking, zouden alle aandelen verkocht worden aan een derde partij. Zo ver lijkt het nu gekomen te zijn. In maart van dit jaar stelde Zanen in een interne brief dat ze niet meer samen verder konden als aandeelhouders van het bedrijf, maar toen Barenbrug zijn aandelen weigerde in te leveren, stapte zijn zwager naar de rechter. Volgens het FD is de Rabobank inmiddels ingeschakeld om de kinderwagenproducent nog voor de zomer te verkopen.
Foto: Bugaboo

Barenbrug was nog student aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven toen hij Bugaboo bedacht. Als afstudeeropdracht ontwikkelde hij het concept samen met zijn zwager Eduard Zanen door tot een bedrijf in 1999 op de markt kwam en kinderwagens produceert.

De naam voor het bedrijf ontstond rechtstreeks uit het Engelse woordenboek, vertelt Barenbrug aan het mannenblad JFK. ‘Ik was op zoek naar de betekenis van buggy. […] Ik zocht verder van buggy naar bugga en toen kwam ik terecht bij Bugaboo. Dat betekent in het Nederlands spookje, boeman of kwelgeest. Dat vond ik zo geestig. Ik dacht meteen: wij zijn de kwelgeest voor de concurrent.’

Barenbrugs missie was om het de ouders voornamelijk gemakkelijk te maken. ‘Mensen zouden hun persoonlijke stijl niet hoeven opofferen omdat ze ouders zijn geworden’, aldus Harald Dunnik, die samen met Bugaboo de website recentelijk optimaliseerde. De buggy’s kunnen met van alles uitgerust worden om het ouders makkelijk te maken: van een muskietennet tot een smartphonehouder.

Rolverdeling

Waar het bedrijf zich eerst voornamelijk focuste op de Nederlandse markt, is tegenwoordig Amerika het grootste afzetland. De start daarvan deed zich een aantal jaar na de oprichting voor, toen een van de luxe kinderwagens te zien was in de populaire televisieserie Sexy and the City. Al snel meldden bekendheden als Victoria Beckham, Elton John en – recentelijke – hertogin Kate Middleton van het Verenigd Koninkrijk zich. Vandaag de dag heeft het bedrijf een omzet van meer dan 150 miljoen euro, met 1300 medewerkers en verkoop in meer dan 50 landen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aan de resultaten ligt het dus zeker niet, maar de zwagers kunnen het niet eens worden over de rolverdeling binnen het bedrijf. De problemen spelen al sinds 2012, toen er met een conflictbemiddelaar gezocht werd naar een oplossing. Toen dat niet lukte, sloten de twee een soort scheidingsovereenkomst. Als een van de twee oprichters geen vertrouwen meer had in de samenwerking, zouden alle aandelen verkocht worden aan een derde partij.

Zo ver lijkt het nu gekomen te zijn. In maart van dit jaar stelde Zanen in een interne brief dat ze niet meer samen verder konden als aandeelhouders van het bedrijf, maar toen Barenbrug zijn aandelen weigerde in te leveren, stapte zijn zwager naar de rechter. Volgens het FD is de Rabobank inmiddels ingeschakeld om de kinderwagenproducent nog voor de zomer te verkopen.