Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Personeel dat op social media losgaat over jouw bedrijf? Tips om schade te voorkomen

Een vlog van een dochter die de nieuwste telefoon van haar vader demonstreert? Niets bijzonders zou je zeggen. Toch kostte het deze vader zijn baan. Reden? Het ging om de toen nog niet uitgebrachte iPhone X en de vader werkte bij Apple. En daar zijn ze als de dood dat bedrijfsgeheimen uitlekken.

Gebruik van social media leidt tot steeds meer arbeidsconflicten. Bij juridisch en financieel dienstverlener DAS is bijvoorbeeld in 10% van de ontslagzaken uitlatingen op social media de oorzaak.

Veel werknemers beseffen nog steeds onvoldoende dat uitlatingen op social media kunnen leiden tot een arbeidsconflict of zelfs ontslag. Zoals de dame die op social media postte: ‘Ik heb me net ziek gemeld. Nu lekker shoppen met mijn moeder in Amsterdam.’ De werkgever zag de post en reageerde meteen met de mededeling dat ze zo lang in Amsterdam kan blijven als ze wil. Ontslag op staande voet was het gevolg.

In dat geval heeft de werknemer vooral zichzelf ermee. Vervelender wordt het voor jou als werkgever wanneer een de werknemer zich negatief uitlaat over jou of je bedrijf, zoals in het voorbeeld in het intro. Als bedrijf kun je dit voorkomen. Pascal Besselink, senior jurist arbeidsrecht bij DAS, legt uit hoe je dat doet.

Top 3 conflicten rondom social media:
1. Ziek melden terwijl andere activiteit wordt gedeeld
2. Negatieve uitlatingen over werkgever
3. Contact met klanten van werkgever via social mediakanalen

Onduidelijke afspraken

Onwenselijke berichten van werknemers kunnen erg schadelijk zijn voor je onderneming. Werknemers realiseren vaak niet dat zij het visitekaartje zijn van de onderneming, zowel binnen als buiten kantooruren. Veel conflicten over social media zijn het gevolg van onduidelijke afspraken over het gebruik ervan.

Wat mag je medewerker bijvoorbeeld vertellen over je onderneming? Mag hij klanten toevoegen aan zijn LinkedIn-netwerk? Ondernemers hebben vaak niet eens een social mediaprotocol opgesteld. En als er wel een protocol is, dan is het vaak achterhaald of onvolledig. Dit leidt onnodig tot conflicten tussen werkgevers en werknemers.

Protocol voorkomt conflicten

Sommige ondernemers hebben wel een protocol waarin staat welke internetsites werknemers mogen bezoeken en of ze hun privémail mogen openen. Maar afspraken over wat werknemers kunnen delen op social media worden daarin meestal niet gemaakt.

Terwijl een goed opgesteld social mediaprotocol conflicten kan voorkomen omdat werknemers dan precies weten waar ze aan toe zijn. In het protocol stel je kaders op voor je werknemers, waarbinnen zij zich kunnen bewegen. Formuleer duidelijk wat werknemers wel en niet mogen doen en zeggen op sociale netwerken. Op deze manier worden onwenselijke berichten die verband houden met je onderneming tot een minimum beperkt.

Social mediaprotocol

Gebruik deze tips bij het opstellen van een social mediaprotocol:

  1. Maak duidelijk afspraken over het vermelden van je bedrijfsnaam;
  2. Stel vast welke medewerkers mogen reageren uit naam van je bedrijf;
  3. Maak medewerkers duidelijk dat ze ambassadeurs van je bedrijf zijn en dat ze zich hiervan – ook als ze privé dingen posten – altijd bewust moeten zijn;
  4. Maak werknemers bewust dat een bepaalde positionering op sites als Twitter, Facebook en LinkedIn, imagoschade kan opleveren en ze hier dus zorgvuldig mee moeten omgaan.

Lees ook:

 


Pascal Besselink
Pascal is senior jurist arbeidsrecht bij DAS. Hij en zijn collega’s helpen dagelijks ondernemers met personeelsvraagstukken. Vragen aan Pascal, stuur een mail naar [email protected].