Philip Bueters, hier op de redactievloer beter bekend als Flip, houdt zich al jaren bezig met de fameuze Startup van het Jaar-wedstrijd van Sprout. Wekenlang zie je hem druk tikkend aan een Excel-document werken, met daarin de namen van alle geselecteerde startups, en de redenen waarom zij het in zich zouden hebben Startup van het Jaar te worden. Als hij deze intensieve klus erop heeft zitten, deelt hij zijn meesterwerkje op de redactie-Slack met de boodschap: ‘réééten’, Sprout-slang voor ‘rating’. Dit is het moment waarop hier aan de Overamstel de intense discussies losbarsten. “Hebben jullie die startup maar een 6 gegeven? EEN 6??!” of “wat zien jullie toch in startup X?” Dit soort opmerkingen passeren continu en met volle overgave de revue, alsof dit het Lagerhuis van de Startups is.
Al die vurige discussies, onze Flip zal er ongetwijfeld om moeten grijnzen. Als ware Startup van het Jaar-veteraan gaat hij, zoals het hoort, voorbij het sentiment. Hij weet bij iedere startup precies aan te geven wat de potentie is, en waar de risico’s van het businessmodel liggen. Tuurlijk, zou Flip zeggen: die ene startup waar we allemaal van houden wil het milieu redden. Supergaaf, maar is hun businessmodel wel schaalbaar genoeg? Lijkt het product niet te veel op dat van die ene startup die jaren geleden faalde? Jawel, Flip houdt je te allen tijde scherp.
Hoog tijd dus om eens een tipje van de sluier op te lichten over de denkwijze van dé man achter de Startup van het Jaar-verkiezing. Flip spreekt.
Zeg eens: Philip: vanwaar eigenlijk een Startup van het Jaar-verkiezing?
“Wij geven ondernemers graag een podium. En liefst af en toe letterlijk. Dat doen we met jonge ondernemers onder de 25 jaar, met Challengers, maar natuurlijk ook met startupondernemers. Een startup-award is een mooie extra gelegenheid om ze in het zonnetje te zetten. Nou zijn er wel meer startup-awards, maar die van Sprout is bijzonder vanwege het superrelevante publiek dat we trekken. Het is ook echt gaaf om te horen hoeveel response genomineerden erop krijgen.”
Welke kenmerken heeft de ideale Startup van het Jaar?
We kijken door de bril van de investeerder naar startups
“De ideale kandidaat is een startup die binnen 5 jaar de volgende Nederlandse unicorn is geworden (lacht). Maar we kijken eigenlijk een beetje door de bril van de investeerder: op wie van de jongste lichting startups zouden we ons geld zetten? Wie heeft een uniek, schaalbaar idee, een sterk aansprekend team, liefst een beetje tractie? Als er klanten en investeerders aan boord zijn, biedt dat natuurlijk nog extra houvast.”
Let je op specifieke branches?
“We proberen echt zo breed mogelijk te kijken voor de longlist. Die wordt dan ook echt lang, maar ik moet toegeven dat we niet zo’n goed zicht hebben op bijvoorbeeld keiharde life science-bedrijven of productietechnologie. Dat snappen we niet, roep ik dan maar voor de grap. Maar ik denk dat onze lezers ons gevoel wel delen voor wat een ‘Sprout-ondernemer’ is.”
Hebben winnaars in het verleden de belofte altijd waargemaakt?
Winnaars van eerdere jaren groeien lekker door
“Niet als je het hebt over werelddominantie binnen 5 jaar. Vaak zijn wij net zo ongeduldig als de ondernemers zelf, maar duurt het wat langer voordat er echt een internationaal bedrijf van een beetje omvang staat. Als ik even in mijn archief kijk: Speakap, Undagrid, MiniBrew, Recruitz.io (tegenwoordig Wonderkind, red.) en Travis the Translator wonnen de afgelopen jaren en groeien lekker door. Maar dat geldt ook voor de startups die niet wonnen: Bux heeft bijvoorbeeld een heel vet verhaal, net als SciSports. Maar weet je: als de Sprout-redactie en de jury exact wisten welke startups een geheide unicorn zijn, waren we nu samen een weekje aan het heliskieën in Kamtsjatka.”