Magnitude Space is nog maar een jaar bezig, maar heeft grootse plannen. Als we co-ceo en investeerder Laurens Groenendijk (foto onder) mogen geloven creëert zijn bedrijf een geheel nieuw marktsegment, namelijk die van het goedkoop inzichtelijk maken van data op de grond. ‘Ons bedrijf moet uiteindelijk de meest sexy startup van Europa worden.’
Magnitude Space
Samen met ceo Ernst Peter Hovinga, cfo Coen Jansen en cto Maarten Engelen richtte hij afgelopen jaar Magnitude Space op, en de startup wil 48 minisatellieten – van 10 cm bij 20 cm bij 30 cm – met een raket de ruimte in schieten. De eerste moet eind 2017 al gaan vliegen, en moet net als zijn toekomstige broertjes op maximaal 700 kilometer van de aarde losgelaten worden.
Miljoenen sensoren over de hele aarde moeten vervolgens contact gaan maken met die satellieten. De minisatellieten sturen de gps-data op hun beurt weer door naar acht grondstations, die de gegevens beschikbaar stellen voor de gebruiker. Een herder kan er als het ware door meten waar zijn schapen zijn, en een autobedrijf waar zijn wagens zijn.
Businessmodel
De connectiviteit tussen de sensoren en de satellieten, dat is waar het businessmodel volgens Groenendijk ligt. Tientallen klanten uit allerlei continenten hebben volgens hem al voor een samenwerking getekend, en vanaf 2018 kunnen zij gebruik maken van de service. Omdat hun satelliet veel dichter bij de aarde zweeft en goedkoper is dan gewone satellieten, kunnen ze hun service relatief goedkoop aanbieden, zo stelt de ondernemer.
Groenenwijk wil met Magnitude Space het Internet of Things wereldwijd overal mogelijk maken. Zijn startup moet een gat vullen dat het huidige wifi- en gsm-netwerk links laat liggen. ‘Doordat dit soort netwerken met palen in plaats van satellieten werken, heeft 90 procent van de wereldoppervlakte geen dekking’, zegt Groenendijk. ‘Je kunt daar dus niet gemakkelijk data versturen. Aangezien wij het via de ruimte doen, lukt dat wel.’
Groenendijk vertelt dat Magnitude Space in Afrika een project met weerstations gaat opzetten. ‘We gaan sensoren door heel Afrika aansluiten op ons systeem, zodat we buiten het gsm-netwerk razendsnel weermetingen kunnen doen.’
Koeien met antennes
Ook voor veehouders kan het systeem oplossingen bieden, denkt de ondernemer. ‘Stel dat een Argentijnse boer vierduizend koeien heeft, die in enorme gebieden grazen. We kunnen dan een simpele platte antenne in een halsband om iedere koe plaatsen, zodat de boer altijd kan aantonen waar de koe is geweest.’
Op deze manier, zo legt Groenendijk uit, kan een boer zijn vlees potentieel voor meer geld verkopen. ‘Als je met data aan kunt tonen dat je koe niet de hele tijd in de modder heeft gelopen, kun je er meer voor vragen.’
Verbonden treinen
Maar het systeem blijft niet beperkt tot de vee-industrie. ‘Stel, een klant heeft 400.000 treinwagons en vervoert hele dure of gevaarlijke spullen,’ zegt Groenendijk. ‘Zo’n klant zal er dan baat bij hebben bijvoorbeeld iedere vijftien minuten een update te krijgen over waar zijn treinen zijn. Door de treinen uit te rusten met sensoren en die met onze satellieten te verbinden, kunnen we deze informatie snel met de klant delen.’
Milieuvoordelen
Het kan zelfs milieuvoordelen opleveren, denkt Groenendijk. Hij vertelt in gesprek te zijn met Indonesische partijen, die alle houten vissersbootjes aldaar van een sensor willen voorzien. ‘Zo kunnen ze voorkomen dat men er in illegale wateren vist.’ Op de vraag of hij zich niet zorgen maakt problemen te krijgen met privacy-issues, stelt Groenendijk dat dit een zaak van de overheid is. ‘Wij sturen alleen maar nullen en enen naar de satelliet.’
Miljoen groeikapitaal
Satellieten de ruimte inschieten is overigens niet zomaar een leuke hobby, het is peperduur. De apparaten kosten vele tientallen miljoenen euro’s, en bij Magnitude Space zijn ze daarom druk bezig zoveel mogelijk geld op te halen. Acht maanden geleden zijn ze al een business development-afdeling gestart, en salesmedewerkers lopen wereldwijd congressen af om het product aan de man te brengen.
Ze hebben inmiddels een miljoen euro opgehaald bij verschillende partijen. Zo betaalden angel investors uit de Nederlandse telecom-industrie en uit het buitenland mee. Ook Groenendijk zelf heeft als investeerder naar eigen zeggen een flinke duit in de zak gedaan. Daarnaast krijgt de startup financiering van de Nederlandse overheid, waarvoor de European Space Agency (ESA) goedkeuring verleent. De ESA werkt samen met Magnitude Space aan de technologie. ‘De techniek is dan ook wat je noemt rocket science,’ zegt Groenendijk erover.
‘Winst in drie jaar’
Met dit groeikapitaal kunnen ze momenteel een team van 18 man (12 fte.) in de lucht houden. Groenendijk vertelt dat zijn bedrijf nu bezig is met een series A-investeringsronde, met als doel 5 tot 10 miljoen euro op te halen. Ze richten zich op professionele investeerders, die ervaring hebben met IoT. ‘Al met al is dit een highly profitable businessmodel,’ stelt Groenendijk. ‘Maar je moet er wel naartoe groeien. Over drie jaar verwacht ik winst te kunnen maken.’