Luyendijk, Lubbers en Bras verkochten het online kortingsbedrijf in 2016 aan Sanoma, dat dit jaar werd overgenomen door DPG. Nu kopen de oprichters het bedrijf terug, via hun eigen marketingonderneming Effective Media & Marketing. DPG mocht dan geen toekomst meer zien in de online variant van spaarzegels – ‘cashback’ – die Scoupy bood, de originele oprichters zien dat wél. Sprout belt met Valentijn Bras (foto rechtsonder).
Allereerst de vraag: vanwaar de beslissing Scoupy toch weer terug te kopen?
‘Als founders zijn we twee jaar buiten de operatie. Wel zijn we nog een hele tijd betrokken geweest in de board. We hebben de afgelopen jaren groei kunnen doormaken, maar vorig jaar stagneerde die groei. DPG nam vervolgens Sanoma over en Scoupy is toen meegegaan. Zij hebben besloten zich te bezinnen op de toekomst van Scoupy, omdat de winstgevendheid onder druk kwam te staan. Zodoende zijn wij met hen in contact gekomen over een mogelijke overname. We hadden in eerste instantie zoiets van: om nou weer het hele bedrijf op te pakken, willen we dat? Maar er zitten hele goede mensen en er is fantastische technologie. We vonden het waardevol dat te laten bestaan en het weer te laten groeien. Bovendien kunnen we Scoupy heel goed combineren met onze andere marketingbedrijven, die in de fast-moving consumer goods-branche actief zijn, zoals Hiiper en Effective Promotions.’
Het ging niet al te best met Scoupy, zeg je.
‘Nee. Het ging zeker niet heel goed. Het commerciële resultaat stond behoorlijk onder druk. Dat was vorig jaar al zo, maar de coronacrisis heeft dit jaar ook een behoorlijke impact gehad. Veel mediabedrijven hebben last van het feit dat marketingbudgetten ingeperkt worden. Er werken iedere dag wel zestig mensen bij Scoupy, dus dat is een forse kostenpost.’
Kun je uitleggen waarom het met Scoupy al in 2019, dus vóór de coronacrisis, minder ging?
‘Ik heb daar mijn kijk op, maar dit is dus slechts mijn kijk. We hebben Scoupy in een paar jaar tijd behoorlijk vooruit gestuwd. Het bedrijf is in drie jaar tijd met factor 20 gegroeid in omzet, best stevig. Vervolgens vertrokken wij als founders en werd het bedrijf geïncorporeerd. Het kwam dan toch in een soort managementstructuur te staan, met alles wat daarbij hoort. Op zo’n moment gaan meer dingen een rol spelen dan de strategie die wij voor ogen hadden. Er wordt op een andere manier omgegaan met zo’n bedrijf. Er komen veel meer interne processen kijken bij het runnen van het bedrijf binnen een corporate. Scoupy was één van de vele bedrijfsonderdelen van Sanoma en DPG, en werd redelijk centraal aangestuurd. De mensen werken zelfstandig, maar moeten alles wat ze doen wel coördineren. Daar zitten allemaal kosten aan verbonden die je niet hebt als je een zelfstandig bedrijf runt.’
‘Er zijn misschien ook andere keuzes gemaakt dan wij zouden hebben gemaakt. Met tech- en marketingbedrijven moet je in de huidige tijd denk ik altijd door blijven werken aan innovatie, nieuwe toepassingen blijven toevoegen. Wij zien dat de propositie de laatste twee jaar, sinds we weg zijn, ook niet echt doorontwikkeld is.’
Was Scoupy verlieslatend?
‘Over precieze cijfers doe ik geen uitspraken, maar in 2019 beleefde Scoupy een moeilijk jaar. Wij zaten niet aan roer, maar ik kan wel zeggen dat Scoupy in 2018 en daarvoor winstgevend was.’
Wat betalen jullie eigenlijk voor jullie oude bedrijf, was het een koopje?
‘Alles is relatief, maar we hebben afgesproken geen bedragen te noemen. Laat ik het zo zeggen: het was voor beide partijen een interessante deal. We zijn er beiden tevreden uitgekomen.’
Krijgen jullie hiermee alle aandelen in handen?
‘Ja, alle aandelen. 100 procent.’
Met het wegvallen van DPG valt een groot advertentiepotentieel voor Scoupy weg, kunnen we ons voorstellen. Wat is jullie eigen herstelplan voor Scoupy?
‘Het advertentiedeel is niet het stuk dat voor Scoupy de grootste rol speelt. Scoupy verdient geld door activatie en cashback aan de enige kant en door data en inzichten te genereren aan de andere kant. De advertentienetwerken worden gebruikt om Scoupy zelf onder de consument groot te maken. Nu is het niet zo dat Scoupy dat gratis kreeg. Binnen zo’n concern moet je dat ook gewoon inkopen. Dit kunnen we nog steeds blijven doen, al worden de tarieven waarschijnlijk wel hoger. Aan de andere kant geeft het ons wel alle vrijheid om met andere partijen te gaan werken. Je bent niet gebonden. Het datastuk is wél belangrijk. Scoupy heeft relevante data. We kunnen straks met iedereen samenwerken die relevante data zoekt of heeft. Die gesprekken zullen we ook meteen opstarten.’
Wat voor partijen denk je aan?
‘Aan drie soorten groepen. De eerste groep bestaat uit de klanten: grote fabrikanten in fast-moving consumer goods. Zij kopen bij ons campagnes, waarbij veel data vrijkomt en hebben soms ook eigen data. Daarnaast zijn er supermarktketens en retailers, waarmee we samen kunnen werken. Die zullen we ook nu weer opzoeken. Tot slot zullen we ons richten op de uitgevers. Met alle Scoupy-data kunnen zij bijvoorbeeld een getargete digitale campagne doen en daar audiences aan koppelen.’
Hoeveel gebruikers heeft Scoupy eigenlijk nog?
‘Scouopy heeft nog steeds een base van 1,2 miljoen gebruikers. Het zijn evident lang niet allemaal maandelijkse gebruikers, maar het is nog steeds een forse base. De potentie is er, dus.’
Er werken zestig mensen bij Scoupy. Staat een deel van hun banen met deze overname ook op de tocht?
‘Ja, er zal zeker ook een reorganisatie plaats moeten vinden. Gisteren hebben we dit aan het personeel aangekondigd. De komende dagen zullen we ermee aan de gang gaan. Dat wordt niet een leuk proces, maar het is wel nodig.’
Hoeveel banen sneuvelen er?
‘Daar kan ik nu nog niets over zeggen. We hebben een plan gemaakt, dat hebben we op hoofdlijnen met het personeel gedeeld en hen gevraagd met ons mee te denken en te praten. Een stevige reorganisatie zal wel nodig zijn.’