Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TomTom toch niet in de ramsj; John de Mol vergroot media-imperium

Ondernemersnieuws: TomTom niet in de etalage, John de Mol begint eigen nieuwsrubriek met aankoop ANP en Utrechtse startup komt met concentratiepil.

1. TomTom ontkent overnamegeruchten

Gisteravond sijpelden de berichten door dat TomTom op zoek zou zijn naar een koper en daarvoor Deutsche Bank had ingeschakeld. Volgens Reuters werd zowel gekeken naar een volledige verkoop van het bedrijf als het afstaan van een minderheidsbelang. Maar in een ultrakorte persverklaring laat de oud-Challenger weten absoluut niet in de etalage te staan en een financieel adviseur in te hebben geschakeld op potentiële kopers op te lijnen. De navigatiedienstverlener heeft momenteel een beurswaarde van 1,9 miljard euro. Topman Harold Goddijn en zijn drie medeoprichters hebben 45 procent van de aandelen in handen.

Lees ook: TomTom, ga je schamen (column)

2. De Mol breidt media-imperium uit met ANP

Talpa Network neemt voor een onbekend bedrag het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) over van Vereniging Veronica. Het mediaconcern van John de Mol breidt met de overname van het persbureau zijn media-imperium verder uit. “Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network”, aldus De Mol. “Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren.” De gelouterde zakenman gaat ANP gebruiken voor een eigen nieuwsprogramma op zijn eigen tv-zenders. In zijn doel – een groot Nederlands mediabedrijf – viste De Mol met een aankooppoging van Telegraaf Media Groep en Nu.nl achter het net.

3. Autodeelplatforms Car2Go en DriveNow samengevoegd

Autodeelplatforms Car2Go en DriveNow zijn gefuseerd. Moederbedrijven Daimler (Car2Go) en BWM (DriveNow) willen samen de strijd aangaan met onder andere Google, Uber en andere concurrenten uit Silicon Valley. Eerder dit jaar kochten beide concerns de andere deelnemers in hun autodeelbedrijven uit, als voorbereiding op hun alliantie. Ook hun taxi- en parkeerplaatsservicediensten brengen zij in de combinatie onder. Het nieuwe mobiliteitsbedrijf heeft in 31 steden in totaal zo’n vier miljoen klanten en 20.000 auto’s. Beide concepten zijn verlieslatend, maar toch zou de nieuwe onderneming volgens Handelsblatt ongeveer een miljard euro waard zijn.

4. Utrechtse startup komt met concentratiepil

Oprichters Wimme Klaver en Jesse van Os van Study Buddy brengen een nieuwe concentratiepil voor professionals op de markt. De Utrechtse startup werd ruim twee jaar geleden gestart om studenten beter te laten focussen en een gezond alternatief te bieden voor ritalin. De nieuwe capsule, FLVX genaamd, zorgt binnen 30 minuten en tot 4 uur na inname voor een verhoogd concentratievermogen. Hun inspiratie haalt het duo uit de Amerikaanse trend van biohacking: optimalisatie van het menselijk lichaam. Klaver: “Hiermee kan je meer uit je hersenen halen.”

5. Video-startup Vigour ingelijft door 24i

Het Nederlandse 24i Media koopt het eveneens Nederlandse Vigour. De video-startup heeft een technologie ontwikkelt die het mogelijk maakt verschillende schermen naadloos met elkaar te verbinden. De overname door 24i, dat het overgrote deel van de tv-apps op de Nederlandse markt maakt, is onderdeel van de ambitie om haar positie wereldwijd uit te bouwen. “Met de integratie van de technologie van Vigour in ons platform versterken en vergroten we onze technologische voorsprong”, zegt chief executive officer Martijn van Horssen, die met 24i klanten als NPO, RTL, SBS, Fox Sports en Viacom bedient.

Lees ook: Waarom Ramon Duivenvoorden zijn startup Vigour verkoopt (en naar LA verhuist)

6. En dan dit: Amerikaanse ijswinkel Baskin-Robbins naar Nederland

De Amerikaanse ijswinkelketen Baskin-Robbins komt naar Nederland, maar waar is nog onduidelijk. Eind volgende maand opent de eerste Nederlandse winkel en dit jaar volgen nog een tweede en een derde ijssalon. Daarna wil Baskin-Robbins uitbreiden naar tien tot vijftien winkels in ons land. De shops gaan naast ijsjes en milkshakes ook ijstaarten, warme dranken en gebak zoals crèpes en wafels verkopen. Daarnaast wil Baskin-Robbins, een zusterbedrijf van Dunkin’ Donuts, producten in de supermarkt gaan verkopen en moeten de ijsjes via maaltijdbezorgers te bestellen zijn.

7. Quote van de dag:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van donderdag 29 maart. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events