Samen met twee medeoprichters stapte Ramon Duivenvoorden eind 2012 in de markt voor online video met Vigour, waarmee mediabedrijven verschillende schermen naadloos aan elkaar kunnen koppelen. Na een seed-investering in 2013 van een half miljoen euro haalde Duivenvoorden (foto rechts) twee jaar later met een pitch in New York nog eens 3 miljoen op bij New Balloon, het investeringsfonds van een (anonieme) Amerikaanse ondernemersfamilie (Deutsche Telekom en twee kleinere vc’s deden ook mee).
Die investering “hielp ons waanzinnig om Amerika te veroveren”, zegt Duivenvoorden. Vigour startte daarna samenwerkingen met een aantal Amerikaanse partijen, waaronder een R&D-project met Direct TV, de grootste aanbieder van satelliet-tv in de VS.
Hotspot
De startup groeide naar 25 medewerkers en strikte klanten waaronder Viacom, SBS en Abu Dhabi Media. Het bedrijf werd zo een van de bedrijven die Nederland op de kaart zetten als hotspot voor – zoals dat in de branche heet – Over The Top (OTT)-diensten. Oftewel, de techniek achter video’s die direct van een afzender naar de eindgebruiker worden gestreamd, zoals Netflix en HBO Go.
Andere Nederlandse succesverhalen zijn Cleeng (betaalde streaming video) en The Capitals, dat vorig jaar werd overgenomen door het Amerikaanse BAMTech. Duivenvoorden noemt het “uniek dat we in Nederland zo goed zijn in streaming technologie. De platforms waarop de grote mediapartijen hun mediarevolutie kunnen meemaken.”
Op overnamegebied is het nu de beurt aan Vigour zelf. De startup wordt – voor een onbekend bedrag – overgenomen door 24i Media, het bedrijf van Martijn van Horssen (foto boven links) en Hans Disch dat apps maakt waarmee je op tv’s, telefoons en spelcomputers online video kan kijken en zoeken. Duivenvoorden blijft actief binnen 24i.
Waarom verkoop je je bedrijf?
“Wij hebben altijd ingezet op specialistische, grensverleggende technologie. Maar de markt ontwikkelt zich razendsnel, met een snelle consolidatie en partijen die elkaar overnemen. Om de beste streaming apps te leveren, moet je van alle markten thuis zijn. 24i heeft al een groot platform en een grote footprint, met klanten zoals KPN, RTL, SBS en in het buitenland zoals Viacom/ Zij waren dus al een stuk verder en groter dan wijzelf. We hadden het gevoel dat we veel dingen dubbel deden, op gebieden waar niet per se onze specialiteit lag.
“Toen ik een keer iets ging drinken met de oprichters van 24i zeiden we op een gegeven moment tegen elkaar: het is toch raar dat we dingen dubbel aan het doen zijn .Moeten we onze krachten niet bundelen? Als Vigour het alleen zou doen, dan ben je 2 tot 3 jaar verder voordat je dezelfde schaalt hebt als 24i. Samen ben je veel beter gepositioneerd om mee te spelen in de wereldwijde top.
“Zo’n overname is een soort huwelijk, je moet elkaar eerst leren kennen. Uiteindelijk hebben Hans en Martijn mij enthousiast gemaakt. Zij willen op innovatiegebied de beste zijn. Daarbij was voor mij de naam die 24i heeft opgebouwd doorslaggevend, en dat we daardoor 2 tot 3 jaar kunnen skippen qua groei.”
Wat wordt je nieuwe rol?
“Ik ga voor 24i in Amerika de business runnen. Daar hebben wij al een flink netwerk gebouwd, en 24i zocht iemand die de zaken daar kan aansturen. Een visum heb ik al, dus dat komt perfect uit.”
Hoe voelt het om niet meer baas te zijn van je eigen bedrijf?
“Het voelt vooral goed om met een nieuw, ervaren team samen te werken, in een bedrijf met een open cultuur. Ik ben niet bang dat ik me ga vervelen de komende tijd. We groeien nu naar een bedrijf met ongeveer 100 mensen, dat is ook mooi om mee te maken.”
“Waar ik wakker van lig is dat je als bedrijf bepalend wil zijn in de tv-revolutie. Dat is nog een enorm onontgonnen gebied. De technologie is er, maar het gaat eigenlijk nog verbazingwekkend traag eigenlijk. Het veranderen van verdienmodellen en de business zoals die er nu is, dat gaat niet over één nacht ijs, dat gaat nog lang en hard door.”
Waar gaat die markt naartoe?
“Op zeer korte termijn verwacht ik nog veel mooiere, interactieve en gepersonaliseerde ervaringen. Er zijn heel veel zenders die experimenteren met direct to consumer-modellen. En kabelbedrijven die vanuit hun rol als ‘settopbox’ zich aan het aanpassen zijn aan een nieuw medialandschap. Al die partijen proberen hun weg te vinden in een digitaal landschap, waarbij inkomsten wegvallen en op andere plekken terugkomen. Dat is een proces dat continu doorgaat, en waar wij ze bij willen helpen.”
“Toen we net met Vigour begonnen discussieerde ik in een panel in de RAI over de impact van Netflix op de industrie en het belang van user experience. ‘Denk je echt dat dat iets gaat veranderen?’ vroegen mensen mij sceptisch. Maar uiteindelijk zal ook Netflix het moeilijk krijgen. Er zijn veel machtige mediablokken, zoals Viacom en Disney, die de overgang nu ook aan het maken zijn.”
Kijk je uit naar je verhuizing naar de VS?
“Daar heb ik heel veel zin in. Als eenvoudige Amsterdamse jongen, merk je dat alles in Amerika van een groter formaat is. Dat trekt mij enorm. Als jij daar met de topman van een lokale speler praat, dan is ‘ie groter dan de grootste speler in Nederland. Dat verschil, plus hoe gemakkelijk en snel je dingen daar voor elkaar kan krijgen is een leuk spel. En Los Angeles is een waanzinnig mooie stad. Ik ga samen met mijn vrouw, een Italiaanse. Die kan de overgang naar een ander klimaat wel waarderen.”