Dit is een voorpublicatie uit Erwin Wijmans nieuwe boek ‘Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt’
1. Mensen voelen zich op hun gemak bij het medium nieuwsbrief
Voor de meeste mensen is het checken van hun mail dagelijkse routine, velen doen dat zelfs meerdere keren per dag. Mensen verwachten nu eenmaal nieuwsbrieven in hun inbox, de nieuwsbrief is een vertrouwd medium.
2. Een nieuwsbrief komt gewoon binnen in je inbox
Groot voordeel van mail: hij komt binnen in een programma dat toch al openstaat op de desktop, smartphone of tablet van ontvangers. Niemand hoeft er een aparte app voor te downloaden. Niemand hoeft eerst te leren hoe die app werkt. Een kind kan de was doen met e-mail.
3. De nieuwsbrief leent zich uitstekend voor tweerichtingsverkeer
De nieuwsbrief die je stuurt aan je klanten of zij die klant moeten worden, komt binnen in een vertrouwde omgeving. De ontvanger krijgt in diezelfde mailbox ook post van zijn tandarts, moeder, vriend, sportclub. Op al die mails kan hij reageren, net als op een nieuwsbrief.
Zorg dus – en dit is essentieel – dat je je nieuwsbrief niet vanaf een no-reply-adres verstuurt. Het best is een adres met daarin een echte naam, van een echt mens. Dat schept vertrouwen, maar het verlaagt ook de drempel om te reageren. En een dialoog met je klanten is altijd goed. Wie een goed gesprek per mail tot stand brengt, bindt de betreffende klant extra aan zijn bedrijf. Een no-reply-adres is dus uit den boze. Je zegt toch ook niet face to face tegen je klanten dat je niet met hen wilt praten?
Lees ook:
7 manieren waarop je klanten sneller laat betalen
Abonnementiseer je product of dienst: 7 tips om te zorgen dat je klanten meer en langer kopen
9 redenen waarom je voor een niche, of superniche moet kiezen
4. Nieuwsbrieven leiden tot conversie
Een nieuwsbrief is effectief. Met een nieuwsbrief krijg je nieuwe klanten. Zeker als je geregeld interessante en lezenswaardige informatie stuurt, raakt een potentiële klant gehecht aan jouw nieuwsbrief en daarmee aan jouw bedrijf. Het vertrouwen groeit, en daarmee de o zo noodzakelijke trustfactor.
Als je een goed leesbare nieuwsbrief opstelt, relevant nieuws en/of ontwikkelingen over je producten en diensten opneemt, openstaat voor dialoog, en – heel belangrijk – een call to action of gewoon een vraag opneemt, ga je steeds meer klanten binnenhalen. Die oproep tot actie kan van alles zijn. Naast een vraag – wat vind jij, lezer? – kan het ook een verwijzing naar je website zijn, op een ‘koop nu’-knop klikken, op een ‘meer informatie?’-knop drukken, een korting voor de eerste tien bestellers, een aansporing om mee te doen aan een prijsvraag. Bedenk ook dat je nieuwsbrief jou en je onderneming weer even in de picture zet.
Ook nieuwsbrieven met landelijk en wereldnieuws, zoals van de Volkskrant, Telegraaf en Stentor, zorgen niet alleen voor kliks naar nieuwsartikelen op de website, maar tevens voor nieuwe abonnementen, omdat ook hier de trustfactor toeneemt.
5. Je publiek goed targeten is een belangrijke succesfactor
Een nieuwsbrief sturen naar iedereen doet je bedrijf én je nieuwsbrief geen goed. Richt je liever op specifieke doelgroepen, dan krijg je meer rendement uit je nieuwsbrief. Naast inhoud (goede afwisseling tussen nieuwtjes en achtergronden, goede verhouding van tekst en illustraties) en pakkende schrijfstijl is het juiste publiek de derde succesfactor van de nieuwsbrief. Zorg dus dat je je databestanden zo hebt ingericht dat ze zich goed lenen voor analyse.
6. Wees niet bang dat je te veel nieuwsbrieven stuurt
Als je tóch je publiek specifiek gaat targeten, kun je ook overwegen om meerdere verschillende nieuwsbrieven uit te sturen. Het hangt uiteraard af van de aard van je bedrijf en van wat je allemaal te vertellen hebt, en natuurlijk van de tijd en aandacht die je erin kunt steken. Maar zolang de inhoud je klant of potentiële klant triggert, is het geen probleem om meerdere nieuwsbrieven te versturen. Mensen hebben nu eenmaal verschillende aandachtsgebieden, zowel particulier als professioneel.
7. Doe A/B-tests. Echt. Het werkt
A/B-tests uitvoeren is eenvoudiger dan ooit, dus experimenteer. En als één benadering niet werkt, begin je gewoon met een nieuwe aanpak of een variant. Varieer ook in onderwerpregel, tijdstip van verzenden en lengte van de nieuwsbrief. Soms kan een extreem korte mail iemand heel positief verrassen, andere keren is een lange heel overtuigend – mits hij goed geschreven is, want stijl is alles. Stijl is ook de reden dat jij deze alinea nu nog leest.
Wil jij het boek ‘Zo verkoop je alles’ winnen? De redactie van Sprout verloot een gratis exemplaar. Stuur je bericht naar [email protected], en vertel waarom jij dit boek graag wil lezen.
Foto: Getty Images