Brussel werd op deelscootergebied tot nu toe bediend door Scooty, maar die startup liet zich vorig jaar na tegenvallende groei overnemen door Europcar. Het Nederlandse Felyx pakt het groter aan. Om een goede dekking te bieden in de Belgische hoofdstad bestelde het bedrijf van Quinten Selhorst en Maarten Poot onlangs 614 elektrische scooters.
Voor die forse bestelling deed Felyx een beroep op een aantal investeerders (het bedrijf haalde eerder al 4,1 miljoen euro op). Die geldschieters legden “een aantal miljoen euro” neer om het bedrijf in Brussel te laten landen, met ook een lokaal kantoor, vertelt Selhorst aan Sprout. Met de ‘Brusselse’ bestelling (bij het Chinese scootermerk NIU) verdubbelt Felyx zijn vloot naar ongeveer 1200 elektrische deelscooters. Felyx was al actief in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
De Brusselse Felyx-scooters gaan verwachting halverwege deze maand de weg op. Om alles lokaal goed aan te kunnen sturen, installeert de startup in Brussel een team van tien mensen, ook voor het onderhoud en het verwisselen van de batterijen.
Business case
Tot nu toe maakten “enkele tienduizenden” gebruikers minimaal één (betaalde) rit met een Felyx-scooter. Over de omzet wil Selhorst vanuit concurrentiegevoeligheid nog niets zeggen, maar de onderliggende cijfers zijn volgens hem goed. “We kunnen alleen grote bedragen financiering ophalen op het moment dat onze onderliggende drivers genoeg vertrouwen geven. We hebben goede cijfers en kunnen die onderbouwen.”
De eerste internationale stap voelt ook spannend, zegt Selhorst, omdat het er in Brussel net anders aan toe gaat dan in Nederland. “Van Amsterdam naar Rotterdam was iets meer copy-paste. Wat het anders maakt is enerzijds dat het simpelweg op grotere afstand is, en dat het een markt is waar je minder bekend mee bent. De wetten en regels en de manier van zakendoen, zijn toch weer net iets anders dan in Nederland. Een voorbeeld is dat je met onze onderhoudspartijen in Brussel veel meer een relatie moet opbouwen voordat je zaken met elkaar kunt doen en dat samenwerkingen over het algemeen gericht zijn op langere termijnen.”
“Ten tweede, omdat we in Brussel alles op veel grotere schaal doen, heb je ter plekke ook meer schaal nodig, bijvoorbeeld de locatie waar we batterijen verwisselen. En je hebt in een stad als Brussel een meer internationaal team nodig.”
Dekking
Net als in Amsterdam bestrijkt Felyx niet direct het totale gemeenteoppervlak, maar laat het een formule los op het meest centrale, drukke gedeelte van de stad. “We analyseren op voorhand een gebied waarvan wij denken dat het een goed servicegebied is. Op basis van de hoeveelheid vierkante meters binnen dat gebied hebben we een formule om een aantal scooters te kunnen bieden voor een goede dekking. Dat kunnen we nu met redelijke nauwkeurigheid voorspellen.”
Brussel stond volgens Selhorst meer open voor het deelconcept dan de gemiddelde Nederlandse stad. “Ze waren heel proactief. Al voordat we een vergunning hadden, lag er een getekende letter of intent waarin stond dat ze graag wilden dat we zouden komen.” (Met die welkomstbrief kon Felyx vervolgens naar zijn investeerders om geld op te halen voor een nieuwe scootervloot).
Betere app
Het is voor het eerst dat Felyx zich in een stad waagt waar al een scooterdeler aanwezig is. “Het wordt interessant om te kijken hoe dat werkt”, reageert Selhorst. “We zien dat markt nog zo untapped is dat er zeker ruimte is voor een tweede speler. Daarnaast zijn we in staat gebleken om een zeer goede customer service te bieden. We hebben een app met meer functionaliteiten, zoals een radar waarop je kan zien waar je een scooter kunt verwachten als je er niet direct één kan vinden. En we hebben een betere dichtheid.”
Steden staan wat hem betreft pas aan het begin van een overgang naar micromobiliteit, waaronder ook elektrische deelfietsen en -steps. “Ik geloof dat daar nog ongelofelijk veel potentie zit.”
Lees ook: Deelscooter-startup Felyx laat 324 scooters los op Rotterdam, dankzij 3 miljoen euro groeigeld
Deelsteps
Selhorst zegt desgevraagd wel in deelsteps te geloven, maar hij ziet tegelijk “dat stepjes dezelfde problemen kennen als deelfietsen twee jaar geleden. Felyx heeft volgens hem minder nadelige effecten. “De aanschafwaarde van die stepjes is dusdanig laag, en er zijn zoveel partijen met veel kapitaal die in één keer veel stepjes kunnen neerzetten, dat er verrommeling plaatsvindt in de openbare ruimte.”
“Er wordt niet gekeken naar vraag en aanbod, het gaat vooral om zoveel mogelijk neerzetten om de grootste te worden. Met scooters is de aanschaf hiervoor te hoog. Een kapotte scooter kun je niet laten staan, dat is te duur en dan krijg je je businessmodel niet rond. Ze zijn beveiligd, en ruim 100 kilo zwaar. Daardoor is parkeergedrag vele malen beter dan mensen die een particuliere scooter hebben. Ook omdat we precies kunnen zien waar je een scooter parkeert.”