Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Falen en weer opstaan: de bijzondere carrière van ondernemer Richard Straver

Tech-ondernemer Richard Straver (34) blikt terug op zijn ondernemerscarrière tot nu toe. Tegenwoordig is de Online Betaalplatform-oprichter een gevierd ondernemer, maar Straver kwam behoorlijk wat hobbels op zijn pad tegen. Deel 1 in een serie over zijn onnavolgbare ondernemersreis.

richard straver

Twee zaken uit mijn jeugd hebben me geïnspireerd om ondernemer te worden. Allereerst Finland: mijn moeder is Fins en komt uit een boerenfamilie. De zomers die ik daar doorbracht op de boerderij waren de mooiste tijden uit mijn jonge levensjaren. Toen wist ik al: dit wil ook, dus later moet ik goed boeren – pun intended.

Ook droomde ik er als klein jongetje van uitvinder te worden. Het heeft niet zo mogen zijn, maar het scheelt niet veel. Van de eerste stapjes als websitebouwer tot het eigenaarschap van een volwaardige betaaldienstverlener: eigenlijk stond mijn ondernemersreis continu in het teken van het bedenken van nieuwe oplossingen.

MediaMedics: de eerste stappen (2005)

Al tijdens mijn studie besloot ik om samen met een vriend een eigen bedrijf te starten. Het was 2005 en we besloten websites te bouwen. We noemden onszelf MediaMedics. Slechts een paar klanten hadden we en we konden maar nét rondkomen van ons werk.

We renden van klant naar klant, wat niet natuurlijk aanvoelde. We produceerden dan ook alles zelf: van huisstijl tot logo en van hosting tot front-end. Konden we niet gewoon één goed product maken? Iets wat een specifiek probleem oplost?

WebMedic: genekt door open source (2006)

Dat werd een CMS. Hoewel het contentmanagementsysteem nu gemeengoed is, was Wordpress in 2006 nog niet heel bekend. Ons CMS, genaamd WebMedic, was zijn tijd ver vooruit, want je kon er in-page mee editen en content uploaden.

We verkochten wat abonnementen, maar opnieuw knaagde er iets. We hadden een gaaf SaaS-product, maar niet de juiste strategie om het schaalbaar in de markt te zetten. Daarom probeerden we het systeem te verkopen. Tevergeefs: open source-CMS-systemen – dus gratis te gebruiken producten – waren in opkomst, waardoor de concurrentie enorm was. Tijd voor een nieuwe stap, dus.

Origamma: nooit het daglicht gezien (2008)

Wat als we het lange proces van een website bouwen voor iedereen eenvoudiger zouden maken? Zodat je zelf alles waar het CMS al achter zit in elkaar kunt slepen? Dat idee, omgedoopt tot Origamma, moest het schaalbaarheidsprobleem zeker oplossen, dachten we. De enige manier waarop we dat konen realiseren, was door geld op te halen. Hoog tijd dus voor een investering. Het was echter 2008 en de kredietcrisis sloeg om zich heen. Banken stonden niet te springen om leningen te verstrekken – al helemaal niet aan zoiets relatief nieuws als een tech-startup.

VC’s en angel investors lieten in Nederland bovendien nog niet veel van zich horen, dus wij moesten wel op zoek naar een lening bij de bank. Uiteindelijk bleek ING bereid te zijn om ons kapitaal te verlenen in tranches. Echter: de inschattingen die je maakt zijn altijd te rooskleurig. Hoeveel we er ook aan deden, het ontwikkelen duurde drie keer langer dan we hadden verwacht. Bovendien bleek het veel duurder uit te vallen. Helaas: ook dit avontuur konden we niet voortzetten. Origamma heeft het daglicht nooit gezien.

MoneyMedic: serious business (2009)

In plaats van Origamma lanceerden we MoneyMedic. Dit ontstond uit een gevoel dat veel ondernemers drijft: frustratie. Met ons allereerste bedrijfje maakten we een eigen facturatietool, waardoor we tijd bespaarden. We besloten dit gratis aan te bieden aan zowel grote als kleine ondernemers. Op de factuur plaatsten we een iDEAL-link, waarmee de ontvanger gemakkelijk kon betalen. Wij hielden het geld vast en stortten het, na aftrek van 1 euro, naar de begunstigde. De tool sloeg aan, kreeg media-aandacht en had binnen een maand 1.500 gebruikers.

Het eerste probleem centreerde zich rondom De Nederlandsche Bank. Die bleek ons te zien als ‘betaaldienstverlener’. Wij hadden nog nooit van die term gehoord en dachten simpelweg een slimme oplossing te hebben. We kregen een brief waarin DNB ons meedeelde dat ons businessmodel onder toezicht bleek te staan. Als ondernemende webdevelopers schrokken wij daar behoorlijk van. Maar halverwege keren? Daar wilden we niet aan. We besloten alles opzij te zetten om een vergunning te regelen – een immens lang traject waar je doorheen moest. We konden echter niet anders en wilden het volgens het boekje doen.

Uiteindelijk lukte het: we waren officieel een betaaldienstverlener. Al snel diende echter een volgend probleem zich aan: we hadden een scheef businessmodel. Dit werkte als volgt: kleine zelfstandige creatievelingen lieten zich veel via de iDEAL-link betalen, waardoor ze soms wel 80 euro per maand aan ons kwijt waren. Grote bedrijven gebruikten die link helemaal niet. Hierdoor was het gratis voor hen, terwijl ze – vanzelfsprekend – veel meer factureerden. Niet helemaal eerlijk, dus.

Het businessmodel bleek ook niet lucratief genoeg te zijn. We besloten daarop te werken met maandabonnementen. Dit maakte het verschil: MoneyMedic werd er commercieel succesvol door. De focus op betalingen was geboren.

TinyPay.me: Snoop Dogg als klant (2011)

Terwijl MoneyMedic doorgroeide, kwam een medewerker met een goed idee. We zouden een app moeten maken waarmee personen binnen 1 minuut iets online kunnen verkopen en er makkelijk via PayPal kan worden betaald. Je zou dan een persoonlijke link krijgen die je op social media kon delen. Het idee klonk ons als muziek in de oren en het bleek ook technisch haalbaar. We gingen in de avonduren en in het weekend aan de slag met wat TinyPay.me zou worden.

We hadden flink wat tractie in de Verenigde Staten en een investeerder bleek daarom bereid te zijn om geld in TinyPay.me te steken. De investering was voor onze begrippen fors, namelijk 1 miljoen dollar. Groot worden in de Verenigde Staten leek de volgende logische stap en daar gingen we dan in 2011: drie ondernemers met een miljoen op zak naar Silicon Valley.

Het begon goed. Netwerkactiviteiten op beurzen betaalden zich uit en voor we het wisten, waren we in gesprek met grote platenmaatschappijen zoals EMI en Universal. TinyPay leek perfect voor celebrities, was het idee. En dat werkte: we haalden niemand minder dan Snoop Dogg binnen als klant.

Het sprookje duurde echter niet lang. Want wat bleek: 1 miljoen dollar is in Silicon Valley niet veel geld om mee te ondernemen. Alles is er ontzettend prijzig: het salaris van developers, de juiste papieren verkrijgen, de accommodatie, reizen en ga maar door.

Op een dag vloog ik naar Nederland om mijn visum te verlengen, maar eenmaal aangekomen besloot ik niet terug te keren. Het Amerikaanse avontuur bleek gewoonweg te duur; het geld raakte heel snel op. Ook de Amerikaanse cultuur, manier van werken en met elkaar omgaan lagen me niet. We besloten dat ik MoneyMedic ging voortzetten en dat mijn partners in de Verenigde Staten zouden blijven.

Money2.nl: ontstaan vanuit interesse (2012)

MoneyMedic was inmiddels succesvol en ik kon verder werken aan andere ideeën die ik voor betaaloplossingen had. Na het winnen van de Innovate! Award, werd ik uitgenodigd op kantoor bij PayPal Nederland. Ik ontmoette er het management en vroeg hen waarom je als consument niet makkelijk met iDEAL geld naar je PayPal-rekening over kunt maken. Ik verbaasde me er al een tijdje over dat dit niet mogelijk was.

Het management legde me toen precies uit hoe dat zat. Na het aanhoren van hun redenen, zei ik: “Wij kunnen dat wel maken.” Ze waren in eerste instantie afhoudend, maar lieten het ons toch proberen. Onder de naam Money2.nl lieten we iDEAL met PayPal ‘praten’. Wat bleek: vanaf dag één was het een groot succes.

Online Betaalplatform: eerder dan Tikkie (2012)

De groei zat er goed in en ik kon eindelijk mensen aannemen die in bepaalde bedrijfsfuncties beter waren dan ik. Tijd voor de volgende stap in online betalingen. We besloten het probleem op te lossen waar ik met MoneyMedic tegenaan liep. De meeste betaaldienstverleners richten zich enkel op webshops, maar niemand richt zich op de handelsplatformen en marktplaatsen zelf, zodat men daar onderling moet betalen.

Dit werd uiteindelijk Online Betaalplatform, mijn huidige bedrijf. Al snel hadden we relatief veel succes. Zo mochten we het product voor PayPal Europees uitbreiden met lokale betaalmethoden. Nog voor Tikkie regelden wij bij betaalbedrijf Currence de licentie om als eerste in Nederland iDeal-betalingen tussen particulieren te mogen verwerken. Onze eerste marktplaats was het platform Petbnb. Als kers op de taart werd Marktplaats klant bij ons, waardoor alle betalingen tussen kopers en verkopers er sindsdien via ons geschieden.

Miljoenen verkopers maken inmiddels gebruik van onze diensten, via ruim honderd platforms en marktplaatsen verdeeld over Europa. Het klinkt misschien cliché, maar zonder het team dat de laatste 8 jaar grotendeels intact is gebleven, zouden we nooit zover zijn gekomen.

Na 13 jaar ondernemen kan ik nu zeggen dat ik mijn plek als entrepreneur heb gevonden. Ik heb nu mijn droombaan: ik zit in de driver’s seat, begrijp de markt, kan vooruit kijken en vooral: ik heb een helder doel.

Ik praat wekelijks met andere oprichters van online platforms en herken de uitdagingen waar zij tegenaan lopen. Ik deel dan ook graag mijn ervaringen met ze. Dat wil ik ook doen met de lezers van Sprout. In een nieuwe blogserie zal ik daarom iedere maand inzoomen op een gedeelte van mijn reis. Zo hebben ondernemers in iedere fase van hun ondernemersreis er wat aan.