Een klein beetje jaloers word je wel op het track record van Rasker. In 1994 begon hij als student met reisorganisatie Jiba, Hij sleutelde samen met reisondernemer Koen Everink aan Eliza Was Here, dat hij dat samen met Jiba voor veel geld in 2006 aan Sundio Group verkocht.
Vervolgens is hij zijn online retailkunsten gaan toepassen op Vakantiewijzer.nl en Weeronline.nl. De eerste toverde hij om tot Zoover, inmiddels uitgegroeid tot een internationale site waarop consumenten reizen beoordelen en recensies kunnen plaatsen. Weeronline, in 2009 gekocht, heeft hij ook in de vaart der volkeren weten op te trekken: van 150.000 naar 1,5 miljoen dagelijkse bezoekers.
Ook investeert hij in allerlei online retailstartups en meer volwassen merknamen. Want Rasker is medeoprichter van Axivate. Met die investeringsmaatschappij nam hij onlangs de Benelux-tak van Neckermann over. Tevens verwierf hij vorig jaar een belang in touroperator Corendon. Voorbeelden van andere investeringen zijn: fashionplatform Bulls&Birds, onderzoeksbureau Tevreden.nl en tabletwebshop YourTablet.nl. Axivate is een investeringsmaatschappij, die incubator-achtige elementen heeft. Zo kunnen ondernemers onderdeel worden van de Axivate-cloud. Bedrijven maken dan van ‘backoffice-diensten’ gebruik.
Wat is de rode draad in je activiteiten?
“Ik focus me op het succesvol maken van online ondernemingen. De kern zit hem volgens mij in het verplaatsen in de klant, een veelgebruikte term, dat weet ik, maar een absolute waarheid. Je mag wel van je jezelf uitgaan, maar houd altijd in de gaten hoe een klant reageert op je verhaal. Verder probeer ik een concept altijd zo simpel mogelijk te houden.”
Kun je een toepassing in de praktijk noemen?
“Ik denk dat mijn start met Zoover in 2004 een voorbeeld is. Inmiddels zijn beoordelingen van gebruikers een commodity geworden, maar op dat moment was net nieuw. Vanuit Jiba signaleerde ik een behoefte. Het viel me op dat de reiziger mondiger werd. We werden steeds vaker opgebeld door klanten die dan deelden dat hun accommodatie niet naar de zin was, zonder dat ze direct wilden annuleren. Ik realiseerde me: aan reizen wordt steeds meer waarde gehecht, mensen zoeken een plek waar ze makkelijk iets kunnen zeggen en ook beoordelingen kunnen lezen. In dat oordeel leunen ze steeds meer op wat hun online buurman ervan vindt in plaats van de traditionele reisexpert. Eenzelfde aanpak had ik bij Weeronline.nl. In stelde me de vraag: waarom en wanneer komen consumenten naar een weerwebsite? Toen bleek dat mensen vooral in het weer geïnteresseerd zijn bij het doen van een concrete activiteit, zoals op vakantie gaan, fiietsen, tennisen of een misschien een autorit maken. We een heleboel toeters en bellen uit de site weggehaald en een indeling gerangschikt naar de belangrijkste thema’s. Een klant wil in mijn optiek eenvoud en overzicht. Zorg dat op je homepage voor een what you see is what you get– benadering kiest. Bied eerst de wezenlijke dingen aan en ga op subpagina’s mogelijk pas de diepte in.”
Wat maakt een goede ondernemer?
“Je moet instaat zijn creatief en commercieel te kunnen nadenken. Een goede ondernemer slaat constant piketpaaltjes. Je maakt voor jezelf duidelijk waar je naartoe wilt in een aantal jaren en trekt een directe streep naar dat doel. Iedere keer als je iets nieuws verzint – van het uitproberen van een nieuw bannerformat tot een compleet nieuw afrekenmodel- zorg je ervoor dat je de eerste periode er bovenop blijft zitten. In die fase moet je heel snel en heel veel evalueren. Naar mate de tijd vordert, kun je iets meer afstand nemen, maar ook dan geldt dat iedere keer dat iets verandert, je er in de eerste weken je voelsprieten uit moet hebben staan. Belangrijk is om je daarbij niet in details te verliezen. Ik houd me altijd vast aan het Pareto-principe: focus je op de tachtig procent die goed gaat en niet de twintig procent die niet goed gaat. Pas in een later stadium kun je op de details gaan tweaken.”
Je bent ook investeerder. Waar word je enthousiast van in pitch?
“Ik houd eigenlijk niet van het woorden pitchen. Bovenal word ik heel blij van een heel mooi businessmodel, waarbij de ondernemer zelf nog niet eens ziet hoe groots zijn plan eigenlijk is. Bij voorkeur investeren we in bedrijven waar er al wel een paar miljoen euro omzet is en waar er sprake is van een groeimarkt. Ik wil toegevoegde waarde kunnen leveren. Volgens mij zijn er op dit moment op e-commerce gebied in de fashion, hardware, maar ook in het living-segment veel mooie groeikansen te pakken. Ik wil dat een ondernemer na vier tot zeven jaar een mooie groei heeft doorgemaakt met zijn bedrijf en met veel ervaring in zijn markt staat.”